APSK15733U Valgfag - Løsningsfokuseret procesfacilitering i praksis
Elective course - Solution focused process facilitation in practice
Psykologen som procesfacilitator
Psykologens arbejdsfelter er udvidet betydeligt gennem de sidste årtier. I mange stillinger indgår procesfacilitering som en fast del af dagligdagens arbejdsopgaver. Som psykologer skal vi ikke kun fungere som analytisk problemknuser i psykologiske problemstillinger, men har ofte og i mange sammenhænge også til opgave at være konsulent for andre fagfolk.
Psykologen inddrages og inviteres i mange tilfælde, når der er et ønske om, at noget skal være anderledes for en person, en gruppe eller en organisation. Og ofte må psykologen navigere i et komplekst felt af forskellige og modsatrettede dagsordener, orienteringer, idéer og forventninger. Det stiller krav til, hvordan vi kan tilrettelægge og styre processer, og det stiller krav til, hvordan vi kan bidrage til at skabe bæredygtige og holdbare forandringer i den konkrete hverdag.
Indhold
Nøgleordene er: Metode og praksis. Kurset tager dig på den ene side gennem den løsningsfokuserede metodes aktiviteter, som de er udviklet på et poststrukturalistisk og sprogfilosofisk grundlag af Steve de Shazer og Insoo Kim Berg. På den anden side sætter vi et løsningsfokus til at virke i en procesfaciliterende praksis med kunder, klienter, professionelle, medarbejdere, ledere, chefer og andre samarbejdspartnere. Med afsæt i den løsningsfokuserede metode arbejder vi med forskellige aspekter af procesfacilitering i praksis. Vi adresserer rollen som procesfacilitator og konsulent, herunder skiftet fra en ekspert/rådgivende funktion til en faciliterende/ikke-vidende position. Vi zoomer ind på ideer om, hvad der skaber forandringer, og hvordan forandringer gøres holdbare i den konkrete hverdag. Og vi arbejder med, hvordan vi kan styre samtaler med enkeltpersoner, grupper og organisationer, hvor relevante deltagere inddrages på relevante måder.
Form
På kurset går vi konkret, dedikeret og i øjenhøjde til udvikling og træning af dine færdigheder til at arbejde løsningsfokuseret med procesfacilitering. Vejen fra novice til ekspert, fra en regelstyret brug til en flydende beherskelse af ’tavs viden’, går over velovervejet træning i praksis. Derfor har kursusforløbet et praksisrettet fokus og veksler mellem oplæg, fælles refleksion, træning og øvelser, præsentation af modeller, demonstration og live-supervision. Træning og øvelse er højeste kontekst for læringsformen på dette kursus.
Udbytte
Kurset træner blandt andet dine færdigheder til:
- på mikroplan at formulere løsningsfokuserede spørgsmål.
- at styre og kvalificere processer, hvor mange dagsordener er i spil.
- at omsætte avancerede begreber til en konkret måde at føre samtaler.
- at indstille dine ører på en løsningsfokuseret frekvens.
- at forhandle og samskabe en opgaves indhold og form, så den bliver mulig at løse.
- at gå fra en ekspert/rådgivende position til en faciliterende, ikke-vidende position.
Ved afslutning af modulet skal studerede kunne
- Beskrive og redegøre for relevante begreber og tematikker inden for valgfaget.
- Beskrive og redegøre for relevante metodiske tilgange i forhold til valgfagets emne.
- Forklare sammenhænge, analysere og eventuelt udføre valgfagsrelevante procedurer under vejledning.
- Diskutere valgfagsrelevante tematikker / problemstillinger eller fortolke valgfagsrelevante cases/data.
- Kategori
- Timer
- Holdundervisning
- 30
- I alt
- 30
Tilmeldingsperiode:
15. november til 1. december
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig aflevering, bunden opgave, stilles fra kursets start
- Prøveformsdetaljer
- OMFANG: max 12 sider ved 1 studerende, 15 sider ved 2
studerende og 18 sider ved 3 studerende.
GRUPPEPRØVEBESTEMMELSE: Opgaven kan skrives i grupper med maximalt 3 studerende. Ved gruppeopgave skal den enkelte studerendes bidrag kunne konstateres, så det sikres, at en individuel bedømmelse finder sted. En mindre del af opgaven kan dog være fælles jf. rammestudieordningens pkt. 6.8 - Krav til indstilling til eksamen
- Mødepligt til 75% af undervisningsgangene, men kurset er baseret på fuld deltagelse i øvelser og træning, diskussion og refleksion på holdet.
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
- Eksamensperiode
Se eksamensplan.
- Reeksamen
Se eksamensplan.
Kriterier for bedømmelse
Se målbeskrivelse
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- APSK15733U
- Point
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Kandidat
- Varighed
- 1 semester
10 uger, med start uge 6
- Placering
- Forår
- Skemagruppe
- C
- Kursuskapacitet
- Ca. 30 studerende pr. hold fordelt med 15 BA og 15 KA studerende
Studienævn
- Studienævn for Psykologi
Udbydende institut
- Institut for Psykologi
Udbydende fakultet
- Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlige
- Kasper Mikladal Johansen (15-72687a776c793571766f68757a6c7547777a8035727c356b72)