APSB21002U Introduktion til psykologi / Videnskabsteori
Introduction to Psychology / Theory of Science
Introduktion til Psykologi og Videnskabsfilosofi er et grundlagsfag, der omfatter (1) introduktion til psykologisk videnskab og psykologiens historie; (2) psykologiens videnskabsteori og (3) almene studieteknikker.
Faget fokuserer på hovedområderne inden for psykologisk videnskab og introducerer, hvorledes disse er repræsenteret i forskellige paradigmer og fagtraditioner og praksisser inden for psykologien. Faget giver dermed også en indføring i tre overordnede tilgange til psykologien: den naturvidenskabelige, den humanistiske og den samfundsvidenskabelige. Faget dækker kernebegreber og de vigtigste positioner inden for psykologiens videnskabsteori og giver eksempler på, hvorledes disse kan informere en forskningsproces fra udvælgelsen af vigtige forskningsspørgsmål og forskningsdesign samt datatyper og datafortolkning, dog uden at den studerende skal kunne udføre dette selv. Endvidere dækkes den psykologiske videnskabs historie og videnskab generelt herunder god videnskabelig praksis. Endelig introducerer kurset til udvalgte almene studieteknikker, som inkluderer læsning af videnskabelig litteratur og skriftlig videnskabelig formidling (skriveteknik).
Efter endt kursus skal den studerende:
Viden
- Kunne demonstrere generel viden om kernebegreber og positioner i psykologisk videnskab, og hvordan de er repræsenteret i psykologiuddannelsen og i den psykologiske profession.
- Kunne demonstrere generel viden om videnskabsfilosofiens terminologi, såsom videnskabelige paradigmer, teorier og metoder, modeller og forklaringer, evidensbegrebet (epistemologi), realisme/konstruktivisme (ontologi), og centrale videnskabsteoretiske problemstillinger i samfundsvidenskab, humaniora, naturvidenskab og sundhedsvidenskab.
- have viden om psykologiens videnskabelige historie med basis i
etableringen i 1800-tallet til de vigtigste strømninger i 1900- og
2000-tallet.
Færdigheder
- kunne redegøre for fundamentale tilgange til psykologi, og hvorledes de relaterer sig til psykologiske hoveddiscipliner.
- analysere grundantagelser inden for psykologiens videnskabsteori i relation til en given psykologisk teori og placere psykologiske teorier i en historisk kontekst.
- demonstrere grundlæggende studietekniske færdigheder som for
eksempel læsning af videnskabelig litteratur og basal skriftlig
videnskabelig formidling.
Kompetencer
- kunne identificere, analysere og reflektere over centrale problemer og implicitte antagelser i psykologiens videnskabsfilosofi i forhold til givne psykologiske teorier.
- kunne identificere og kritisk forholde sig til de tre overordnede tilgange til psykologien: den naturvidenskabelige, den humanistiske og den samfundsvidenskabelige.
- anvende basale videnskabelige studieteknikker i læsning og skriftlig formidling.
• Til forelæsningerne forventes den studerende at forberede sig gennem litteraturstudier og evt. uddelt materiale. Anbefalet litteratur angives i forelæsningsplanen.
• På øvelsesholdene forventes den studerende at forberede sig gennem litteraturstudier og evt. uddelt materiale. Af den studerende kræves aktiv deltagelse, herunder gruppebaserede præsentationer, samt aflevering af 3 gruppebaserede, skriftlige afleveringsopgaver. Studerende får vejledning på holdniveau til udformningen af opgaverne.
• I videopræsentationerne bliver den studerende introduceret til studieteknikker, som bliver fulgt op på øvelsesholdene gennem øvelser og peer-feedback
- Kategori
- Timer
- Forelæsninger
- 28
- Holdundervisning
- 28
- I alt
- 56
Førsteårsstuderende tilmeldes af administrationen.
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- Portfolio
- Prøveformsdetaljer
- o PRØVEFORM: Gruppebaseret skriftlig portfolioeksamen.
o GRUPPEPRØVEBESTEMMELSE: Den skriftlige portfolioeksamen kan aflægges som gruppeprøve med 3 til 4 studerende. Ved gruppeprøver skal den enkelte studerendes bidrag kunne konstateres, så det sikres, at en individuel bedømmelse finder sted. En mindre del af opgaven kan dog være fælles jf. rammestudieordningens pkt. 6.8.
o Afleveringsopgaverne skal skrives i grupper på 3 til 4 studerende. Ved sygdom i gruppen kan eksamen gennemføres af de resterende gruppemedlemmer, også når disse udgør færre end 3 personer.
o OMFANG: Omfanget af de skriftlige afleveringsopgaver er max 5 normalsider ved 3 studerende og max 6 normalsider ved 4 studerende. I den endelige portfolioeksamen tilføjes yderligere et refleksionsafsnit, der er max 1.5 side ved 3 studerende og max 2 sider ved 4 studerende. - Krav til indstilling til eksamen
Det er en forudsætning for deltagelse i eksamen, at den studerende har fået godkendt 3 gruppebaserede afleveringsopgaver i løbet af semesteret, evt. efter genaflevering (max én gen-aflevering pr. opgave).
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- bestået/ikke bestået
- Censurform
- Ingen ekstern censur
- Eksamensperiode
- Reeksamen
Kriterier for bedømmelse
. . .
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig prøve, 2 timer med opsyn.
- Prøveformsdetaljer
- o GRUPPEPRØVEBESTEMMELSE: Prøven kan kun aflægges som
individuel prøve.
o OMFANG: Omfanget af den skriftlige prøve er 2 timer. - Krav til indstilling til eksamen
Ingen
- Hjælpemidler
- Skriftlige hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- bestået/ikke bestået
- Censurform
- Ingen ekstern censur
- Eksamensperiode
Kriterier for bedømmelse
Se målbeskrivelsen
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- APSB21002U
- Point
- Se eksamensbeskrivelse
- Niveau
- BachelorBachelor tilvalg
- Varighed
- 1 semester
Forelæsning 14 uger, med start uge 36
Holdundervisning 14 uger, med start uge 36 eller 37 - Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- B
- Kursuskapacitet
- Ca. 35 studerende pr. hold
Studienævn
- Studienævn for Psykologi
Udbydende institut
- Institut for Psykologi
Udbydende fakultet
- Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlige
- Brady Wagoner (7-7b656b737269764474777d326f7932686f)