AANK16111U Projektorienteret forløb

Årgang 2024/2025
Engelsk titel

Internship

Kursusindhold

Den studerende kan vælge at tage ét projektorienteret forløb på kandidatuddannelsen à 15 ECTS. Forløbet kan kun erstatte de 15 ECTS valgfrie kurser, som ikke behøver at være antropologiske.

Det projektorienterede forløb skal være fagligt relevant for kandidatuddannelsen i antropologi (fx kan det uddybe og give praktisk erfaring med centrale temaer/problemstillinger i uddannelsen; give faglig og praktisk erfaring inden for et relevant arbejdsområde fx inden for sundhed, grøn omstilling, sociale indsatser, kommunikation, uddannelse, konsulentbranchen, organisationsudvikling, NGO m.m.; bidrage med erfaring og viden inden for et område, som ønskes uddybet i specialet).

Det projektorienterede forløb kan finde sted i en offentlig eller privat virksomhed, organisation eller institution, hvor der udføres akademisk arbejde og er ansat akademisk arbejdskraft, som kan yde faglig relevant supervision.

Et projektorienteret forløb skal forhåndsgodkendes af koordinatoren for projektkoordinerede forløb. Forhåndsgodkendelsen skal sikre, at det projektorienterede forløb fremstår så gennemtænkt som muligt, og at der er indgået en aftale om forløbet.

Formålet med et projektorienteret forløb er at give den studerende professionel erfaring med:

  • at arbejde i praksis inden for et relevant antropologisk eller alment-akademisk arbejdsområde
  • at udfolde og udbygge sine antropologiske og alment-akademiske faglige færdigheder.


I eksamensrapporten skal den studerende vise, at man kan:

  • reflektere analytisk over værtsorganisationens arbejde og det problemfelt, den arbejder indenfor
  • ·overveje evt. videre perspektiver/ muligheder for antropolog-fagligt arbejde på feltet
  • inddrage relevant antropologisk litteratur i fremstillingen
Målbeskrivelser

Efter endt forløb forventes den studerende at kunne:

Viden

  • redegøre for og fagligt vurdere antropologistudiets relevans for fx forhold, institutioner, processer og arbejdsmetoder på arbejdsmarkedet, herunder diskutere og demonstrere hvorledes antropologiske og alment-akademiske kompetencer er blevet anvendt og udbygget i det projektorienterede forløb
  • diskutere det projektorienterede forløbs faglige relevans og det faglige udbytte herunder reflektere over styrker og begrænsninger ved antropologiske kompetencer i forhold til arbejdsområdet
  • forstå og beskrive hvordan antropologer arbejder konkret med opgaver i relation til det samfundsvidenskabelige/​akademiske arbejdsmarked, herunder evt. demonstrere kendskab til egen og andre antropologers praksis

 

Færdigheder

  • give en redegørelse for og en faglig vurdering af det projektorienterede forløbs formål og praktiske forløb
  • inddrage og mestre relevante antropologiske metoder i fremstillingen
  • analysere og formidle forhold, processer og/eller arbejdsmetoder på arbejdspladsen i en akademisk kontekst

 

Kompetencer

  • udføre selvstændigt og professionelt arbejde samt at planlægge og koordinere arbejdsopgaver på en arbejdsplads
  • diskutere løsninger af opgaver og perspektivere til antropolog-fagligt arbejde på feltet gennem akademisk refleksion og praktisk erfaring
  • selvstændigt kunne opsøge og tilegne sig ny forskningsbaseret viden, der bidrager til løsninger på arbejdspladsen
15 ECTS projektorienteret forløb omfatter et ophold på 237½ timer på arbejdsstedet. Den studerende skal være tilknyttet en akademisk kontaktperson/supervisor på arbejdsstedet for at sikre relevant faglig sparring.
  • Kategori
  • Timer
  • Holdundervisning
  • 60
  • Forberedelse (anslået)
  • 40
  • Projektarbejde
  • 237,5
  • Eksamen
  • 75
  • I alt
  • 412,5
Feedback ved afsluttende eksamen (ud over karakteren)
Point
15 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering
Skriftlig aflevering
Prøveformsdetaljer
Det projektorienterede forløb skal afsluttes med en individuel rapport, hvori forløbet evalueres og sættes i relation til uddannelsen i antropologi.
Rapporten skal indeholde en beskrivelse af stedet hvor det projektorienterede forløb har fundet sted, en redegørelse for formålet og det praktiske forløb (med beskrivelse af arbejdsopgaver) og en vurdering af det faglige udbytte af det projektorienterede forløb.
Længde på rapporten ved 15 ECTS: minimum 22.500 og maximum 27.500 antal anslag.
Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt

Politik for brug af generativ AI-software og Large Language Models i eksamener

Institut for Antropologi tillader brugen af generativ AI software og Large Language Models (AI/LLMs), såsom ChatGPT, i skriftlige eksaminer forudsat, at brugen af AI/LLMs fremlægges og specificeres (dvs. hvordan det er blevet anvendt og til hvilke(t) formål) i et bilag, der ikke tæller med i den pågældende eksamens omfang.

 

Hvis AI/LLMs anvendes som en kilde, gælder de samme krav om brug af citationstegn og kildehenvisning som ved alle andre kilder, da der ellers vil være tale om plagiat.

 

Policy on the Use of Generative AI Software and Large Language Models in Exams

The Department of Anthropology allows the use of generative AI software and large language models (AI/LLMs), such as ChatGPT, in written exams, provided that the use of AI/LLMs is disclosed and specified (i.e., how it was used and for what purpose) in an appendix that does not count towards the page limit of the exam.

 

If AI/LLMs are used as source, the same requirements apply for using quotation marks and source referencing as with all other sources. Otherwise, it will be a case of plagiarism.

Bedømmelsesform
bestået/ikke bestået
Censurform
Ingen ekstern censur
Reeksamen

1. reeksamen: En ny rapport skal afleveres med ny frist.

2. reeksamen: En ny rapport skal afleveres senest ved næste eksamenstermin.

Kriterier for bedømmelse

Se målskrivelsen