AØKK08443U Seminar: Samfundsøkonomiske analyser af klimatiltag på transportområdet

Årgang 2025/2026
Engelsk titel

Seminar: Socioeconomic analysis of climate effects in the transport sector

Uddannelse

Kandidatuddannelsen i økonomi

 

Seminaret er primært for KA studerende ved Økonomisk Institut

Kursusindhold

Seminaret fokuserer på samfundsøkonomiske analyser af CO2-reducerende tiltag, med udgangspunkt i cost-benefit-beregninger. Den studerende skal lave beregninger på et virkemiddel, der kan reducere CO2-udledningerne (se eksempler herunder).

Der lægges vægt på den studerendes forståelse af adfærdseffekter og hvordan disse kan estimeres og implementeres i regnemodeller. Den studerende skal kunne svare på hvilke omkostninger og gevinster, der kan være af f.eks. en CO2-afgift eller flere penge til kollektiv transport på såvel statskassen, virksomhederne og borgerne.

Analyser i forbindelse med seminaret er som udgangspunkt afgrænset til klima- og transportsektoren. Det skyldes dels de store aktuelle klimaudfordringer på transportområdet, dels de værktøjer, der er til rådighed. Den studerendes viden kan udbredes til andre sektorer efterfølgende.

Der kan arbejdes med CO2-reduktioner som følge af f.eks. (som inspiration, men ikke begrænset til):

  • Billigere kollektiv trafik
  • Klimavenlig asfalt
  • Tilskud til elbiler
  • Øget afgift på fossile brændsler (f.eks. benzin og diesel)
  • Forbud mod salg af biler på fossile brændsler
  • Offentligt indkøb af grønne biler
  • Øget afgift på indenrigsflyveture

 

For inspiration ift. valg af virkemiddel henvises til tidligere klimaplaner og politiske oplæg vedr. reduktion af CO2 udledninger.

Målbeskrivelser

Efter endt kursus forventes den studerende at kunne opfylde de beskrevne læringsmål i kandidatstudieordningen, samt at kunne:

 

Viden:

  • Specialiseret viden om samfundsøkonomiske analyser på klimaområdet
  • Indgående kendskab til faglige diskussioner fra den relevante faglitteratur.
  • Kendskab til kernemetoder, begreber og spørgsmål i

 

Færdigheder:

  • Selvstændigt og kritisk udvælge, afgrænse og analysere et delemne inden for transport- og klimaområdet. Herunder selvstændigt fortolke resultater og betydningen af de valgte forudsætninger.
  • Selvstændigt og kritisk udvælge relevant litteratur om delemnet, der skal undersøges.
  • Selvstændigt forholde sig kritisk til økonomisk teori og metode indenfor samfundsøkonomiske analyser, herunder brugen af disse i politiske sammenhænge.
  • Formidle forskningsresultaterne klart og struktureret i et akademisk format.
  • Vurdere og selvstændigt diskutere andres akademiske projekter samt egne undersøgelser.
  • Give professionel feedback på andres akademiske projekter

 

Kompetencer:

  • Forholde sig analytisk til de anvendte teorier, metoder og eget empiriske arbejde.
  • Selvstændigt at kunne definere og udføre kvantitative costbenefit analyser.
  • Selvstændigt at kunne forklare og fortolke resultater af samfundsøkonomiske analyser Viden og kompetencer på området efterspørges i såvel ministerier, styrelser, konsulenthuse og private virksomheder, ligesom det er en oplagt mulighed, at skrive speciale på området.

Materialet findes digitalt.

- ’Manual for samfundsøkonomisk analyse på transportområdet -

Anvendt metode og praksis i Transportministeriet’, marts 2015,

ISBN 978-87-93292-05-5, der indeholder en beskrivelse af såvel formål, teori og praktisk anvendelighed af samfundsøkonomiske analyser.

- ’Transportøkonomiske enhedspriser’ (DTU)

- Regnearksmodellen TERESA (DTU).

Den studerende forventes at supplere disse med relevant viden indenfor det valgte emne, fx CO2-emissioner, relevante trafikmængder eller afgifter.

BA i Økonomi eller lignende.
Faget er baseret på, at den studerende har fulgt Økonomiske Principper, Samfundsøkonomi og Mikroøkonomi II på Bacheloruddannelsen i Økonomi, Københavns Universitet.
Studerende modtager individuel vejledning fra underviseren. Studerende udarbejder et opgaveudkast, som de præsenterer for underviseren og de andre studerende. De
studerende fungerer skiftevis som opponenter ved hinandens præsentationer. Feedbacken skal især fokusere på den skriftlige fremstilling i opgaveudkastet, med særlig vægt på indledningen.
Eksakte datoer vil fremgå af seminarets kursusrum senest 14 dage før semesterstart

• Kick-off møde: Uge 6/36. Se eksakt dato i Absalon.

• Evt. ekstra møder/​introducerende undervisning/vejledning: Se Absalon.

• Frist for aflevering af aftalepapir/​projektbeskrivelse: Senest 28. februar /30. september.

• Frist for upload af seminar-opgave i Absalon: Senest en uge før præsentationerne. Se eksakt dato i Absalon.

• Præsentationer: I perioden 20. nov. – 11. dec. for efterårssemesteret og 1. – 23. maj for forårssemesteret. Se eksakte datoer i Absalon.

• Fælles afleveringsdato for alle seminarer: 20. december kl. 10:00 for efterårssemesteret og d. 1. juni kl. 10.00 for forårssemesteret.
  • Kategori
  • Timer
  • Projektarbejde
  • 186
  • Seminar
  • 20
  • I alt
  • 206
Mundtlig
Kollektiv
Løbende feedback i undervisningsforløbet
Peerfeedback (studerende giver hinanden feedback)
Point
7.5 ECTS
Prøveform
Hjemmeopgave
Prøveformsdetaljer
Individuel eller i grupper op til 3.
Seminaropgave på 15 normalsider ved 1 studerende, 22,5 normalsider ved 2 studerende og 30 normalsider ved 3 studerende.
Se yderligere eksamensinformation i kandidatstudieordningen
Eksamensforudsætninger

Deltagelse i alle seminarets aktiviteter som beskrevet i studieordningen.

Reeksamen: Aflever og godkendt synopsis.

Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt

Brug af AI-værktøjer er tilladt. Du skal forklare, hvordan du har brugt værktøjerne. Når tekst udelukkende eller primært er genereret af et AI værktøj, skal værktøjet citeres som en kilde.

Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ekstern censur
Eksamensperiode

Seminaropgaven skal afleveres i Digital Exam.

Fælles afleveringsfrist for alle seminarer er: 20. december kl. 10:00 i efterårssemestret og 1. juni kl. 10:00 for forårssemestret.

Indskrevne studerende kan læse mere om eksamen og frister på eksamenssiderne på KUnet:  kandidatstuderende.

Reeksamen

Individuel seminaropgave på 15 normalsider. Se yderligere eksamensinformation i studieordningen.

Indskrevne studerende kan læse mere om reeksamen og frister på eksamenssiderne på KUnet:  kandidatstuderende.

Kriterier for bedømmelse

For at opnå den højeste karakter skal den studerende med en fremragende præsentation  og med ingen eller få uvæsentlige mangler, demonstrere at han/hun lever op til fagets målbeskrivelse samt de i kandidatstudieordningen opstillede punkter for viden, færdigheder og kompetencer.