AØKK08385U Seminar: Anvendt Økonomi med Konsulentmetode

Årgang 2024/2025
Engelsk titel

Seminar: Applied Economic Consulting

Uddannelse

Kandidatuddannelsen i økonomi

Seminaret er primært for KA studerende ved Økonomisk Institut.

 

 

Kursusindhold

Formålet med seminaret er at introducere de studerende til at anvende ”konsulentmetoden” ved løsning af økonomiske problemstillinger. Det er en global metode anvendt i alle de store anerkendte konsulenthuse som en analysetilgang til komplekse problemstillinger. De studerende vil blive trænet i anvendelsen af denne igennem problemformulering, nedbrydning af problemstillingen, hypoteseudformning, dataindsamling og analyse samt udarbejdelse af præsentationsmateriale omkring komplekse økonomiske problemstillinger.

 

Konsulentmetoden er brugbar i mange henseender og ikke kun relevant for konsulenter. I alle funktioner hvor systematisk analyse og formidling er en del af jobbeskrivelsen er metoden brugbar. Der er utallige eksempler på hvor god økonomisk analyse er vel gennemført og formidlet ved hjælp af denne metode. Se fx:

  • QVARTZ analyse af Mobility-as-a-Service for Transportministeriet

https://www.trm.dk/publikationer/2018/mobility-as-a-service-strukturel-analyse-af-digital-infrastruktur/  

 

Obligatoriske aktiviteter i seminaret:
- Kick-off møde og opfølgende møde.
- Research og litteratur søgning.
- Skrivning af seminaropgave.
- Præsentation af egen opgave.
- Opponering på en anden studerendes opgave.
- Aktiv deltagelse i diskussioner i klassen og til præsentationerne.
 

Formålet med præsentationen i et seminar er, at den studerende øver sine mundtlige færdigheder, at give konstruktiv feedback og selv modtage feedback. Den mundtlige præsentation er ikke en del af eksamen og der gives ikke karakter for den mundtlige præsentation.

Før præsentationerne skal din PPT præsentation uploades i Absalon, som opponenterne/holdets deltagere skal læse og kommentere på. Det er vigtigt, at opgaven er så færdig som muligt, da værdien af feedbacken og kommentarerne til præsentationen er stærkt forbundet med færdighedsgraden af seminaropgaven.

Seminaropgaven og den opdaterede PPT præsentation uploades derefter i den Digitale Eksamensportalen til bedømmelse senest ved den dato angivet som eksamensdato.

Målbeskrivelser

Efter endt kursus forventes den studerende at kunne opfylde de beskrevne læringsmål i kandidatstudieordningen  samt at kunne jf. ministeriets retningslinjer:

  • Adressere en aktuel økonomisk/​samfundsmæssig/​forretningsmæssig problemstilling ved brug af struktureret problemløsning for en (fiktiv) kunde
  • Fremstille en konkret og realistisk anbefaling på problemstillingen der vil være brugbar for kunden
  • Anvende økonomisk analyse på kandidatniveau til at lave en overbevisende og velunderbygget anbefaling
  • Kommunikere anbefalingen klart, forståeligt og professionelt for en chefgruppe med forskellig baggrund (økonomi, jura, politik...)

 

Suppleret af overordnet målbeskrivelse for seminarer som fremgår af fagstudieordningen

Anbefalet litteratur:

  • Minto, Barbara. 2009. The Pyramid Principle. Prentice Hall
  • Garette, Phelps & Sibony. 2018. Cracked It. Palgrave Macmillan
  • Rasiel, E & Friga, P. 2002. The Mckinsey Mind. McGraw Hill

 

Derudover manual og materiale formidlet til de studerende igennem kursusforløbet.

BA i Økonomi eller lignende.
Ingen faglige forudsætninger andet end de formelle adgangskrav til kandidat uddannelsen i Økonomi
I løbet af seminaret øves den studerende i selvstændigt at
- identificere og afklare en problemstilling,
- udsøge og udvælge relevant litteratur,
- udarbejde en skriftlig akademisk opgave,
- præsentere og diskutere sin opgave med andre studerende på seminaret.

Formålet med præsentationen er, at den studerende øver sine mundtlige færdigheder, at give kontruktiv feedback og selv modtage feedback. Den mundtlige præsentation er ikke en del af eksamen og der gives ikke karakter.

Obligatoriske aktiviteter:
- Kick-off møde.
- Research og litteratur søgning.
- Skrivning af seminaropgave.
- Præsentation af eget projekt og opgave.
- Opponering på en anden studerendes opgave.
- Aktiv deltagelse i diskussioner på klassen og til præsentationerne.

Der er ingen undervisning og den studerende kan ikke forvente vejledning af underviser. Hvis underviser giver et par undervisningsgange eller giver mulighed for vejledning afklares dette samt forventninger hertil på kickoff-mødet.

Det står de studerende frit for at vælge mellem alle fag på økonomiuddannelsen, når de skal vælge emne for seminaropgaven.

Proces:
Det anbefales på det kraftigste, at du allerede før semesterstart går i gang med at finde et emne at skrive om, idet der kun er få uger fra kick-off mødet til aflevering af projektbeskrivelsen. Derefter vil der være en længere periode, hvor du skriver på din opgave alene eller med én medstuderende.

Før præsentationerne skal din næsten færdige seminaropg uploades i Absalon, som opponenterne skal læse og kommentere på. Det er vigtigt, at opg. er så færdig som muligt, da værdien af feedbacken og kommentarerne til præsentationen er forbundet med færdighedsgraden af seminaropgaven.

Efter præsentationen kan du på baggrund af feedbacken foretage en MINDRE rettelse af seminaropg. Det er IKKE meningen, at opg. omskrives eller at skrivning påbegyndes EFTER præsentationen er foretaget.

Seminaropgaven uploades derefter i Digitale Eksamen til bedømmelse.
Det står de studerende frit for at vælge mellem alle fag på økonomiuddannelsen, når de skal vælge emne for seminaropgaven. Velegnede fag kunne være, uden at dette på nogen måde skal ses som en udtømmende liste:
• Finansieringsteori
• Industriøkonomi
• Strategi
• Regnskabsanalyse
• International økonomi
• Økonomisk politik

Det anbefales på det kraftigste, at du allerede før semesterstart går i gang med at finde et emne at skrive om, idet der kun er få uger fra kick-off mødet til aflevering af projektbeskrivelsen. Derefter vil der være en længere periode, hvor du skriver på din opgave alene eller med én medstuderende.


Tidsplan:
Kick-off møde i uge 6 (forår) og uge 36 (efterår) – se Absalon (2 timers møde kl 13-15)
Frist for aflevering af projektbeskrivelse: 1. marts (forår) og 1. oktober (efterår) (fælles for alle seminarer)
Opfølgende møde midtvejs i seminaret med vejledning om præsentationerne – se Absalon (2-timers møde kl. 13-15)
Frist for upload af præsentation i Absalon: Senest en uge før fremlæggelsen.
Fremlæggelser & opponering: I perioden 20. nov – 11. dec. (efterår) og 1. – 23. maj (forår) – se Absalon
Endelig aflevering (eksamen) medio december (efterår) og primo juni (forår) (se eksamensplan)



For at underviseren kan formidle konsulentmetoden til dig samt give dig en mulighed for selv at kunne arbejde aktivt med den, er seminaret meget stramt styret. Det er helt afgørende at du overholder ovenstånde deadlines samt møder op på yderligere angivne tidspunkter.

Al information vedr seminaret kommunikeres via Absalon inklusiv hvor aktiviteterne afholdes. Det er derfor vigtigt, at du selvstændigt opsøger information i Absalon, så snart du er tilmeldt faget.
  • Kategori
  • Timer
  • Projektarbejde
  • 186
  • Seminar
  • 20
  • I alt
  • 206
Skriftlig
Mundtlig
Individuel
Kollektiv
Peerfeedback (studerende giver hinanden feedback)

Der er ikke ”kontortid” eller mulighed for at booke individuel mundtlig feedback men mail besvares et par gange om ugen.

Ud over de to planlagte møder i seminaret er der også mulighed for 1-2 frivillige online spørgetimer undervejs, hvis der er behov for det.

Point
7.5 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering
Prøveformsdetaljer
Individuel eller i grupper op til 3.
Seminaropgave på 15 normalsider ved 1 studerende, 22,5 normalsider ved 2 studerende og 30 normalsider ved 3 studerende.
Se yderligere eksamensinformation i kandidatstudieordningen


Power point præsentation skal vedlægges som bilag.
Opgaven kan skrives på engelsk, men præsentationer SKAL foretages på dansk.

__

Seminaropgaven er en ret selvstændig opgave og det anbefales at deltage på alle møderne og sparre undervejs med de andre studerende og meget gerne skrive opgaven sammen med en makker.

Der er også flere der har haft glæde af at skrive opgaven sammen med et konsulenthus eller en virksomhed eller i forbindelse med deres studiejob – her vil der ofte også være mulighed for at få sparring.
Krav til indstilling til eksamen

Deltagelse i alle seminarets aktiviteter som beskrevet i studieordningen.

Reeksamen: Aflever og godkendt synopsis.

Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt

til seminaropgaven.

Underviseren definerer, hvilke hjælpemidler er tilladt til præsentationerne.

Brug af AI-værktøjer er tilladt. Du skal forklare, hvordan du har brugt værktøjerne. Når tekst udelukkende eller primært er genereret af et AI værktøj, skal værktøjet citeres som en kilde.

Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ekstern censur
Eksamensperiode

Eksamensoplysninger:

Seminaropgaven skal afleveres i Digital Exam.

Fælles afleveringsfrist for alle seminarer er: 20. december kl. 10:00 i efterårssemestret og 1. juni kl. 10:00 for forårssemestret.

Indskrevne studerende kan læse mere om eksamen og frister på eksamenssiderne på KUnet:  kandidatstuderende.

Reeksamen

Reeksamen:

Individuel seminaropgave på 15 normalsider. Se yderligere eksamensinformation i studieordningen.

Indskrevne studerende kan læse mere om reeksamen og frister på eksamenssiderne på KUnet:  kandidatstuderende.

Kriterier for bedømmelse

For at opnå den højeste karakter skal den studerende med en fremragende præsentation  og med ingen eller få uvæsentlige mangler, demonstrere at han/hun lever op til fagets målbeskrivelse samt de i kandidatstudieordningen opstillede punkter for viden, færdigheder og kompetencer.