AØKK08385U Seminar: Anvendt Økonomi med Konsulentmetode
Seminar: Applied Economic Consulting
Formålet med seminaret er at introducere de studerende til at anvende ”konsulentmetoden” ved løsning af økonomiske problemstillinger. Det er en global metode anvendt i alle de store anerkendte konsulenthuse som en analysetilgang til komplekse problemstillinger. De studerende vil blive trænet i anvendelsen af denne igennem problemformulering, nedbrydning af problemstillingen, hypoteseudformning, dataindsamling og analyse samt udarbejdelse af præsentationsmateriale omkring komplekse økonomiske problemstillinger.
Konsulentmetoden er brugbar i mange henseender og ikke kun relevant for konsulenter. I alle funktioner hvor systematisk analyse og formidling er en del af jobbeskrivelsen er metoden brugbar. Der er utallige eksempler på hvor god økonomisk analyse er vel gennemført og formidlet ved hjælp af denne metode. Se fx:
- QVARTZ analyse af Mobility-as-a-Service for Transportministeriet
- Forecast of economic effects of a google data centre in Denmark
(Copenhagen Economics, 2018)
https://www.copenhageneconomics.com/dyn/resources/Publication/publicationPDF/3/463/1542628188/copenhagen-economics-forecast-of-effects-of-googles-danish-data-centre_15nov.pdf
Obligatoriske aktiviteter i seminaret:
- Kick-off møde og opfølgende møde.
- Research og litteratur søgning.
- Skrivning af seminaropgave.
- Præsentation af egen opgave.
- Opponering på en anden studerendes opgave.
- Aktiv deltagelse i diskussioner i klassen og til
præsentationerne.
Formålet med præsentationen i et seminar er, at den studerende øver sine mundtlige færdigheder, at give konstruktiv feedback og selv modtage feedback. Den mundtlige præsentation er ikke en del af eksamen og der gives ikke karakter for den mundtlige præsentation.
Før præsentationerne skal din PPT præsentation uploades i
Absalon, som opponenterne/holdets deltagere skal læse og kommentere
på. Det er vigtigt, at opgaven er så færdig som muligt, da værdien
af feedbacken og kommentarerne til præsentationen er stærkt
forbundet med færdighedsgraden af seminaropgaven.
Seminaropgaven og den opdaterede PPT præsentation uploades derefter
i den Digitale Eksamensportalen til bedømmelse senest ved den dato
angivet som eksamensdato.
Efter endt kursus forventes den studerende at kunne opfylde de beskrevne læringsmål i kandidatstudieordningen samt at kunne jf. ministeriets retningslinjer:
- Adressere en aktuel økonomisk/samfundsmæssig/forretningsmæssig problemstilling ved brug af struktureret problemløsning for en (fiktiv) kunde
- Fremstille en konkret og realistisk anbefaling på problemstillingen der vil være brugbar for kunden
- Anvende økonomisk analyse på kandidatniveau til at lave en overbevisende og velunderbygget anbefaling
- Kommunikere anbefalingen klart, forståeligt og professionelt for en chefgruppe med forskellig baggrund (økonomi, jura, politik...)
Suppleret af overordnet målbeskrivelse for seminarer som fremgår af fagstudieordningen
Anbefalet litteratur:
- Minto, Barbara. 2009. The Pyramid Principle. Prentice Hall
- Garette, Phelps & Sibony. 2018. Cracked It. Palgrave Macmillan
- Rasiel, E & Friga, P. 2002. The Mckinsey Mind. McGraw Hill
Derudover manual og materiale formidlet til de studerende igennem kursusforløbet.
- identificere og afklare en problemstilling,
- udsøge og udvælge relevant litteratur,
- udarbejde en skriftlig akademisk opgave,
- præsentere og diskutere sin opgave med andre studerende på seminaret.
Formålet med præsentationen er, at den studerende øver sine mundtlige færdigheder, at give kontruktiv feedback og selv modtage feedback. Den mundtlige præsentation er ikke en del af eksamen og der gives ikke karakter.
Obligatoriske aktiviteter:
- Kick-off møde.
- Research og litteratur søgning.
- Skrivning af seminaropgave.
- Præsentation af eget projekt og opgave.
- Opponering på en anden studerendes opgave.
- Aktiv deltagelse i diskussioner på klassen og til præsentationerne.
Der er ingen undervisning og den studerende kan ikke forvente vejledning af underviser. Hvis underviser giver et par undervisningsgange eller giver mulighed for vejledning afklares dette samt forventninger hertil på kickoff-mødet.
Det står de studerende frit for at vælge mellem alle fag på økonomiuddannelsen, når de skal vælge emne for seminaropgaven.
Proces:
Det anbefales på det kraftigste, at du allerede før semesterstart går i gang med at finde et emne at skrive om, idet der kun er få uger fra kick-off mødet til aflevering af projektbeskrivelsen. Derefter vil der være en længere periode, hvor du skriver på din opgave alene eller med én medstuderende.
Før præsentationerne skal din næsten færdige seminaropg uploades i Absalon, som opponenterne skal læse og kommentere på. Det er vigtigt, at opg. er så færdig som muligt, da værdien af feedbacken og kommentarerne til præsentationen er forbundet med færdighedsgraden af seminaropgaven.
Efter præsentationen kan du på baggrund af feedbacken foretage en MINDRE rettelse af seminaropg. Det er IKKE meningen, at opg. omskrives eller at skrivning påbegyndes EFTER præsentationen er foretaget.
Seminaropgaven uploades derefter i Digitale Eksamen til bedømmelse.
• Finansieringsteori
• Industriøkonomi
• Strategi
• Regnskabsanalyse
• International økonomi
• Økonomisk politik
Det anbefales på det kraftigste, at du allerede før semesterstart går i gang med at finde et emne at skrive om, idet der kun er få uger fra kick-off mødet til aflevering af projektbeskrivelsen. Derefter vil der være en længere periode, hvor du skriver på din opgave alene eller med én medstuderende.
Tidsplan:
Kick-off møde i uge 6 (forår) og uge 36 (efterår) – se Absalon (2 timers møde kl 13-15)
Frist for aflevering af projektbeskrivelse: 1. marts (forår) og 1. oktober (efterår) (fælles for alle seminarer)
Opfølgende møde midtvejs i seminaret med vejledning om præsentationerne – se Absalon (2-timers møde kl. 13-15)
Frist for upload af præsentation i Absalon: Senest en uge før fremlæggelsen.
Fremlæggelser & opponering: I perioden 20. nov – 11. dec. (efterår) og 1. – 23. maj (forår) – se Absalon
Endelig aflevering (eksamen) medio december (efterår) og primo juni (forår) (se eksamensplan)
For at underviseren kan formidle konsulentmetoden til dig samt give dig en mulighed for selv at kunne arbejde aktivt med den, er seminaret meget stramt styret. Det er helt afgørende at du overholder ovenstånde deadlines samt møder op på yderligere angivne tidspunkter.
Al information vedr seminaret kommunikeres via Absalon inklusiv hvor aktiviteterne afholdes. Det er derfor vigtigt, at du selvstændigt opsøger information i Absalon, så snart du er tilmeldt faget.
- Kategori
- Timer
- Projektarbejde
- 186
- Seminar
- 20
- I alt
- 206
Der er ikke ”kontortid” eller mulighed for at booke individuel mundtlig feedback men mail besvares et par gange om ugen.
Ud over de to planlagte møder i seminaret er der også mulighed for 1-2 frivillige online spørgetimer undervejs, hvis der er behov for det.
For indskrevne studerende: Mere information om semesterstart, tilmeldingskrav, skema mm kan findes på uddannelsessiderne for indskrevne kandidatstuderende.
Mere information om seminarer kan findes i KUnet under Seminarer.
Læs om uddannelsen og studieordningen på Kandidatuddannelsen i økonomi.
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig aflevering
- Prøveformsdetaljer
- af en seminar opgave på dansk udformet ifølge formkravene
angivet i studieordningen og på uddannelsessiden for seminarer i
KUNet. Power point præsentation skal vedlægges som bilag.
Opgaven kan skrives på engelsk, men præsentationer SKAL foretages på dansk.
__
Seminaropgaven er en ret selvstændig opgave og det anbefales at deltage på alle møderne og sparre undervejs med de andre studerende og meget gerne skrive opgaven sammen med en makker.
Der er også flere der har haft glæde af at skrive opgaven sammen med et konsulenthus eller en virksomhed eller i forbindelse med deres studiejob – her vil der ofte også være mulighed for at få sparring. - Krav til indstilling til eksamen
Deltagelse i alle seminarets aktiviteter, som beskrevet i kandidatstudieordningen og på KUnets uddannelsessider for seminarer, er påkrævet for at kunne deltage i eksamen.
__
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
til seminaropgaven.
Underviseren definerer, hvilke hjælpemidler er tilladt til præsentationerne.
Brug af AI-værktøjer er tilladt. Du skal forklare, hvordan du har brugt værktøjerne. Når tekst udelukkende eller primært er genereret af et AI værktøj, skal værktøjet citeres som en kilde.
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ekstern censur
__
- Eksamensperiode
Ordinær eksamen:
Eksamensoplysninger:
Seminaropgaven skal uploades i Digital Eksamens portalen, hvor yderligere oplysninger kan findes fra midt i semesteret.
Indskrevne studerende kan læse mere om eksamen, regler, hjælpemidler mm på eksamenssiderne for kandidatstuderende.
Eksamensdatoerne findes her: Eksamener – Det Samfundsvidenskabelige Fakultet - Københavns Universitet
__
- Reeksamen
Reeksamen:
Reeksamensformen er en seminaropgave med synopsis.
Reksamensoplysninger:
Seminaropgaven skal uploades i Digital Eksamens portalen.
Indskrevne studerende kan læse mere om reeksamen, regler, hjælpemidler mm på eksamenssiderne for kandidatstuderende.
Kriterier for bedømmelse
For at opnå den højeste karakter skal den studerende med en fremragende præsentation og med ingen eller få uvæsentlige mangler, demonstrere at han/hun lever op til fagets målbeskrivelse samt de i kandidatstudieordningen opstillede punkter for viden, færdigheder og kompetencer.
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- AØKK08385U
- Point
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Kandidat
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår og Forår
- Skemagruppe
- Skema: Se "Bemærkninger".
Eksamen og reeksamen: Se "Eksamen". - Kursuskapacitet
- 1 hold med op til 50 studerende (de bliver undervejs i seminaret delt op i mindre hold til præsentationerne hvor de max skal læse 10 opgaver)
Studienævn
- Økonomisk Studienævn
Udbydende institut
- Økonomisk Institut
Udbydende fakultet
- Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlige
- Leila Eileen Gedsø-Kharazmi (7-70696d70656f6c4469677372326f7932686f)
Undervisere
Leila Gedsø-Kharazmi (leilakh@econ.ku.dk)