AØKB08016U Mikroøkonomi II
Microeconomics II
Bacheloruddannelsen i økonomi – Obligatorisk fag på 4. semester
Kurset er åbent for:
- Udvekslings- og gæstestuderende fra udlandet
- studerende fra danske universiteter
- Studerende fra Åbent Universitet
Ligesom Mikroøkonomi I bygger Mikroøkonomi II emnemæssigt videre på mange af de emner, der blev introduceret mere uformelt i Økonomiske Principper på 1. år. Sammenlignet med Økonomiske Principper sker der i faget en formalisering med brug af teoretiske modeller og præcise, matematiske redskaber.
Men hvor Mikroøkonomi I gav en grundlæggende beskrivelse af
markedsadfærd, ligevægt og efficiens i økonomier med perfekt
konkurrence, supplerer og nuancerer Mikroøkonomi II denne
beskrivelse ved at afdække nogle af de fænomener, som findes i
virkelige økonomier. Kort sagt: En række markedsimperfektioner, som
pr. forudsætning ikke indgår i standardbeskrivelsen af
perfekt-konkurrence-økonomier, og som kan forårsage
efficiensproblemer og/eller have indkomstfordelingsmæssige
konsekvenser.
Undervejs drøftes det, hvilke muligheder der er for gennem økonomisk politik at kompensere for nogle af disse markedsfejl og derved forsøge at sikre efficiens.
Mikroøkonomi II udgør således det metodiske grundlag for senere fag inden for områder som industriøkonomi, skattepolitik og offentlig økonomi, miljøøkonomi, sundhedsøkonomi m.v.
Emnerne er:
virksomheders adfærd, når de har ”market power” og selv kan påvirke priserne, de sælger til – som monopol, evt. prisdiskriminerende
kollektive goder (forsvar, undervisningssystemer mv.), herunder Lindahl-ligevægte
eksternaliteter (miljøpåvirkninger, trafiktrængsel mv.)
situationer med asymmetrisk information, analyseret som principal-agent-problemer, herunder moral hazard og adverse selection
samfundsvelfærd, herunder Rawls samt Arrows umulighedsteorem
teorien om det næstbedste
nyere adfærdsøkonomi baseret på empiriske observationer, der bryder med standard neoklassiske forudsigelser af adfærd i valgsituationer
grundlæggende spilteori, herunder Nash-ligevægten og underspilsperfekte ligevægte
- skatters og afgifters forvridende effekter
Efter endt kursus forventes den studerende at kunne:
Viden:
- På en klar og præcis måde præsentere, redegøre for og definere de begreber og de modeller, der er blevet gennemgået i faget. Heri skal indgå brug af de matematiske modeller, redskaber og begreber, som er blevet anvendt i faget undervejs.
Færdigheder:
- Regne opgaver i de modeller, der er blevet gennemgået, samt i mindre variationer af disse modeller, for at kunne demonstrere dels analytiske og matematiske evner og for at kunne udvise en konkret forståelse af modeller og begreber, ligesom der forventes præcise grafiske illustrationer af resultaterne.
- Udregne resultaterne matematisk korrekt og ved brug af korrekt metode.
- Eftervise centrale resultater og kunne besvare, logisk argumenterende, hvorvidt forskellige udsagn om modellerne og deres resultater er sande eller ej.
- Sætte ord på den økonomiske intuition.
- Relatere modellerne til, og perspektivere i forhold til, økonomiske og økonomisk-politiske problemstillinger.
Kompetencer:
- Få en forståelse af markedsfejl samt de politik-redskaber, der findes i forhold hertil.
- Uden besvær kunne begive sig i kast med senere fag som industriøkonomi, spilteori og Microeconomics III.
- Varian, Hal R. and Melitz, Marc J.: “Intermediate Microeconomics with Calculus: A Modern Approach”, W. W. Norton and Company
- Sloth, Birgitte: “Kontrakter med Moralfare”, undervisningsnote (tilgængelig via Absalon).
- Sloth, Birgitte: “Kontrakter med Ugunstig Udvælgelse”, undervisningsnote (tilgængelig via Absalon).
- Nechyba, Thomas J.: Kapitel 23 B i “Intermediate Microeconomics, An Intuitive Approach with Calculus”, Cengage (tilgængelig via Absalon).
- Forelæsningsslides (tilgængelig via Absalon)
2 timers forelæsninger 1-2 gange pr uge fra uge 6 til 20.
2 timers holdundervisning pr uge fra uge 6/7 til 21.
- Kategori
- Timer
- Forelæsninger
- 42
- Holdundervisning
- 28
- Forberedelse (anslået)
- 133
- Eksamen
- 3
- I alt
- 206
I holdundervisningen modtager de studerende individuel og kollektiv feedback via opgaveregningen på klassen og via deres skriftlige afleveringer.
for indskrevne studerende: Mere information kan findes på bachelorstuderende og kandidatstuderende.
Ved tilmelding til undervisning bliver du desuden automatisk tilmeldt eksamen.
- Fuldtidsstuderende: Tilmeld dig via selvbetjeningen på KUnet.
- Udvekslings- og gæstestuderende fra udlandet: Tilmeld dig via Mobility Online og selvbetjeningen - læs mere på denne hjemmeside.
- Meritstuderende fra danske universiteter: Tilmeld dig via denne hjemmeside.
- Åbent Universitet-studerende: Tilmeld dig via denne hjemmeside.
Eksamensdatoerne findes her: Eksamensplaner – Københavns Universitet
Vær opmærksom på, at det er dit eget ansvar at tjekke for eksamenssammenfald.
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig stedprøve, 3 timer med opsyn.
- Prøveformsdetaljer
- ITX-eksamen i universitetets eksamenslokaler.
- Eksamensforudsætninger
Den studerende skal løbende over semesteret og til de angivne frister
- Aflevere obligatoriske hjemmeopgaver, hvor mindst 10 af afleveringsopgaverne skal være godkendt for at den studerende kan deltage i eksamen.
- Hjælpemidler
- Ingen hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ekstern censur
- Eksamensperiode
Eksamensoplysninger:
Eksamensdatoen kan ses i eksamensplanen, som ligger her: Eksamensplaner – Københavns Universitet
Præcis tidspunkt og sted oplyses i Digital Eksamen midt i semesteret.
Læs om eksamensregler, hjælpemidler mm på eksamenssiderne for bachelor
- Reeksamen
Samme som ordinære.
Eksamensoplysninger:
Reeksamensdatoen/perioden kan ses i eksamensplanen, som ligger her: Eksamensplaner – Københavns Universitet
Flere informationer oplyses i Digital Eksamen i februar/august.
Læs mere om eksamensregler, hjælpemidler mm på bachelor
Kriterier for bedømmelse
Bedømmelseskriterierne er baseret på indholdet i målbeskrivelsen.
For at opnå den højeste karakter "12" skal den studerende med en fremragende præsentation og med ingen eller få uvæsentlige mangler, demonstrere at han/hun lever op til fagets målbeskrivelse og de opstillede punkter for viden, færdigheder og kompetencer. Samt endvidere udvise logisk stringens, analytisk kunnen, overblik og præcis brug af matematiske udtryk og modeller.
For at opnå karakteren ”02” skal den studerende med en tilstrækkelig præstation, demonstrere minimalt acceptable grad af opfyldelse af fagets målbeskrivelse og de opstillede punkter for viden, færdigheder og kompetencer.
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- AØKB08016U
- Point
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Forår
Studienævn
- Økonomisk Studienævn
Udbydende institut
- Økonomisk Institut
Udbydende fakultet
- Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlige
- Nikolaj Arpe Harmon (14-75707276736871356f6879747675476c6a767535727c356b72)
Undervisere
Se "Kursusansvarlige"