ASOB16118U Anvendt Case-analyse
Applied Case-Study Analysis
Obligatorisk kursus 6. semester BA på Sociologiuddannelsen
OBS!
Kurset er ikke åbent for hverken meritstuderende eller Exchange
studerende.
Kursets formål er at styrke forbindelsen mellem sociologiske færdigheder og praktisk håndtering af organisatoriske og sociale udfordringer. Fokus er på at udlede sociologiske problemstillinger fra aktuelle sociale problemer eller specifikke hændelser gennem empirinære case-analyser for at give de studerende erfaring med at analysere og forstå komplekse og akutte problemer. Dette inkluderer specificering af case og problemkontekst samt udvikling af håndteringsstrategier for identificerede problemer. Kurset bygger på erfaringsbaseret læring gennem samarbejde med relevante interessenter og case-ejere, og introducerer herigennem studerende til arbejdsmarkedet og sociologers rolle i samfundet.
Viden
Den studerende skal:
- forstå og forklare forskellige typer af problemkompleksitet
- vurdere egnede metoder og teorier til analysere af en specifik case
- identificere og forklare relevante interessenter/aktører/brugere for dybere forståelse af en case og dens kontekst.
Færdigheder
Den studerende skal:
- vælge eller finde en case, der illustrerer en sociologisk problemstilling
- tydeliggøre en case og dens problemstilling, herunder skelne mellem forskellige problemopfattelser
- identificere den sociologiske problematik i en given case
- udvikle ideer til løsninger på sociale problemer.
Kompetencer
Efter kurset skal studerende kunne:
- planlægge og udføre en sociologisk case-baseret undersøgelse
- bedømme anvendeligheden af en case til belysning eller initiering af en proces
- forstå og iværksætte praktiske interventioner
- designe og fremlægge innovative, værdiskabende løsningsforslag baseret på samarbejde med praksisaktører/case-stillere.
Studerende skal læse kursusmaterialet før undervisning og gruppearbejde. Der tilbydes supplerende valgfri læsning for yderligere indsigt i emnet, men dette forventes ikke læst eller diskuteret specifikt i klassen.
Grupperne mødes også i grupper af samme interesse - og giver hinanden feedback på deres cases.
• Copenhagen Health Innovation og Rigshospitalet
- Kategori
- Timer
- Forelæsninger
- 42
- I alt
- 42
Efterårskurser: Tilmeldingsperioden er 15. maj - 1. juni.
Forårskurser: Tilmeldingsperioden er 15. november – 1. december
Tilmelding til undervisning medfører automatisk tilmelding til
eksamen.
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- Portfolio
- Prøveformsdetaljer
- Kurset anvender en porteføljeeksamen bedømt efter 7-trins skalaen. Den består af løbende skriftlige opgaver med feedbackmulighed, der samles og afleveres i opdateret version til slutbedømmelse. Maksimal længde er 10 sider for individuelle opgaver med max 5 ekstra sider pr. gruppemedlem. Den endelige aflevering skal indeholde en empirioplyst case-beskrivelse, en analyse af problemets kompleksitet baseret på teori og empiri, samt diskussion og præsentation af forbedringsstrategier. Studerende skal anvende og operationalisere kursets analytiske perspektiver.
- Krav til indstilling til eksamen
Sociologistuderende skal være indskrevet på BA-studieordningen af 2016 for at kunne tage denne eksamen.
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
Brug af AI
På Sociologisk Institut er det ikke tilladt at bruge generativt AI software (AI/LLMs), såsom ChatGPT, til at generere nyt og originalt indhold i skriftlige eksamener. Det er dog tilladt for studerende at anvende generativt AI software til at forbedre præsentationen af eget originalt indhold; såsom tekstredigering, argumentvalidering eller forbedring af statistisk programkode. Denne politik er til for at sikre, at de studerendes skriftlige eksamener afspejler deres egen viden og forståelse af materialet. Den studerende skal tilkendegive om, og hvordan, denne har anvendt generativt AI software i sin besvarelse.
Det gøres ved at inkludere en AI-erklæring. Studerende skal inkludere en AI-erklæring, uanset om de har anvendt generativt AI software eller ej. Erklæringen inkluderes i praksis som sidste side i afleveringsdokumentet. AI-erklæringen tæller ikke med i prøvens omfang. Der kan findes en skabelon for en AI-erklæring i Digital Eksamen samt på studieinformationssiderne på KUnet under fanen Skriftlig hjemmeopgave. Lever den studerendes eksamensopgave ikke op til formkravet, afvises opgaven administrativt.
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
- Eksamensperiode
Find mere information på din studieinformationsside på KUnet.
For meritstuderende og udenlandske studerende findes listen over afleveringsdatoer på Sociologisk Instituts hjemmeside: http://www.soc.ku.dk/uddannelser/meritstuderende/eksamen/ og http://www.soc.ku.dk/english/education/exams/- Reeksamen
Hvis reeksamen tages i ordinær eksamensperiode: se ordinær eksamensform
Hvis reeksamen tages i reeksamensperiode:
Den studerende formulerer selvstændigt sit eksamensspørgsmål på baggrund af prædefinerede eksamensretningslinjer udformet af underviseren. Underviseren skal give mindst to eksempler på eksamensspørgsmål, der imødekommer eksamensretningslinjerne.
OBS!
Kurset er obligatorisk og det er derfor kun muligt at gå til eksamen i foråret, da kurset ikke bliver udbudt i efteråret.
Kriterier for bedømmelse
Se målbeskrivelsen
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- ASOB16118U
- Point
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Forår
- Skemagruppe
- Se skemalink.
- Kursuskapacitet
- Vejl. 110 personer
Studienævn
- Sociologisk studienævn
Udbydende institut
- Sociologisk Institut
Udbydende fakultet
- Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlige
- Ghita Dragsdahl Lauritzen (3-76737b4f827e723d7a843d737a)
Undervisere
Ghita Dragsdahl Lauritzen
Mathias Wullum Nielsen