HPÆB00581U PÆD, Didaktik og curriculumsociologi
Didactics and Curriculum Sociology.
Bacheloruddannelsen i Pædagogik, 2019-ordningen
Bachelortilvalg i Pædagogik, 2019-ordningen
I Didaktik og curriculumsociologi skal vi beskæftige os med didaktiske teorier, begreber og analyser og disses relationer til curriculumsociologiske traditioner. Centrale problemstillinger knyttet til undervisning udfoldes, herunder forhold mellem fag/viden og elevforudsætninger, undervisningens dannelsesindhold og form, mål og midler, undervisningsplanlægning og -evaluering. Gennem forskellige cases, teoretiske og empiriske analyser vil vi derudover behandle temaer og begreber om didaktisk professionalisme, dannelse, socialisering og læring i et bredere uddannelsespolitisk og samfundsfagligt perspektiv.
Viden om og forståelse af
- pædagogiske retninger og teorier, der beskæftiger sig med
undervisningens problematikker i relation til didaktiske og
curriculumsociologiske traditioner.
Færdigheder i at
- analysere relationer mellem undervisningens indhold, form og
målgruppe samt analyse af anvendte undervisnings- og læringsmidler
og deres didaktiske eller curriculumsociologiske begrundelse.
Kompetencer i at
- forholde sig kritisk-analytisk til en relevant faglige problematik inden for didaktisk og curriculær tænkning og organisering i konkrete uddannelsessammenhænge
Kompetencer i at
- forholde sig kritisk-analytisk til en relevant faglige problematik inden for didaktisk og curriculær tænkning og organisering i konkrete uddannelsessammenhænge
- Kategori
- Timer
- Holdundervisning
- 84
- Forberedelse (anslået)
- 325,5
- I alt
- 409,5
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- Mundtlig prøve
- Prøveformsdetaljer
- Aktiv undervisningsdeltagelse
- Krav til indstilling til eksamen
Den aktive undervisningsdeltagelse består af dels 1 godkendt skriveøvelse på 3-4 ns., der indeholder en afgrænset og begrundet faglig problematik. Dels et notat på maks. 2 ns., der fungerer som et baggrundspapir til eksamen.
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ekstern censur
- Eksamensperiode
Januar
Se Eksamensdatoer - Find tid og sted. Planen vil blive offentliggjort ved semesterstart.
- Reeksamen
Se studieordning:
https://hum.ku.dk/uddannelser/aktuelle_studieordninger/paedagogik/
Februar
Se Eksamensdatoer - Find tid og sted.
Kriterier for bedømmelse
|
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- Mundtlig prøve
- Prøveformsdetaljer
- Aktiv undervisningsdeltagelse.
- Krav til indstilling til eksamen
Fri mundtlig prøve under forudsætning af aktiv undervisnings-deltagelse.
Den aktive undervisningsdeltagelse består af:
1 godkendt skriveøvelse på 3-4 normalsider
1 notat påmaks. 2 normalsider
Omfang: 30 min. inkl. votering. Der gives ingen forberedelse.
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
- Reeksamen
Se studieordning:
https://hum.ku.dk/uddannelser/aktuelle_studieordninger/paedagogik/paedagogik_batv
Kriterier for bedømmelse
Kursusinformation
- Sprog
- Engelsk - Delvist på dansk.
- Kursuskode
- HPÆB00581U
- Point
- Se eksamensbeskrivelse
- Niveau
- BachelorBachelor tilvalg
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- ;
- Kursuskapacitet
- - -
Studienævn
- Studienævn for Kommunikation
Udbydende institut
- Institut for Kommunikation
Udbydende fakultet
- Det Humanistiske Fakultet
Kursusansvarlige
- Katrine Dorthea Bjerre Jepsen (6-71677a706b76466e7b7334717b346a71)
- Magda Pischetola (12-793a7c757f6f7471807b786d4c7481793a77813a7077)
Undervisere
Katrine Dorthea Bjerre Jepsen/Magda Pischetola