HFMK03544U FM Digitale film- og mediestrategier: Seminar B: Digital kommunikation og mediekultur
Digital film and media strategies: Seminar B
Kandidatuddannelsen i Film- og Medievidenskab, 2019-ordningen.
På dette kursus får du teoretisk viden og praktiske færdigheder, der giver dig kompetencer til at arbejde professionelt med digital strategisk kommunikation i en organisation, virksomhed, på en redaktion eller lignende, og du får forståelse af feltet i en mediekulturel kontekst. Det indbefatter et perspektiv på, hvordan kulturelle strømninger, behov og mekanismer i brugerkulturen kan forstås og omsættes værdiskabende i digital praksis gennem strategisk kommunikation. Vi arbejder med klassiske discipliner og teorier, og med ny udvikling indenfor fagfeltet, der i disse år bl.a. berøres af nye teknologi som AI, af visuel kultur, netværkskommunikation, klima og bæredygtighed, kulturelle og værdibaserede opbrud, bevægelser og etiske debatter, der også skaber udvikling i brugeradfærden og segmenterne.
Du får forståelse for at arbejde med brandstrategisk digital kommunikation, ekstern digital kommunikation og kampagner, eventskabelse og PR, generativ AI, onlinefællesskaber, rutinekommunikation samt intern digital kommunikation, da vi anlægger en holistisk tilgang på området. Her medtænker vi organisationen, konteksten, mediekulturen og brugeradfærden i vores opgaveløsning. Pensum består af klassisk og ny litteratur på området. Undervisningen baserer sig desuden på best practice cases samt på inspiration fra den aktuelle medieteknologiske udvikling og tendenser, der præger området, hvor du også lærer at anlægge et kritisk blik.
På kurset vil udvalgte eksperter fra branchen besøge os som
gæsteundervisere. Gennem semestret arbejder vi desuden med en
Authentic Industry Mega Case – det vil sige et samarbejde med en
organisation, der bringer os en case fra praksis, som vi arbejder
med at løse, hvor vi også aktiverer pensum. Caseorganisationen er
en samarbejdspartner, vi til slut pitcher vores løsninger for og
får feedback fra. Du skal producere 2-3 afgrænsede løsninger eller
oplæg i forløbet, fortrinsvist i grupper for caseorganisationen, og
du træner at pitche idéerne og løsningerne.
Forvent et involverende kursus, hvor du skal reflektere over din
faglige udvikling og retning indenfor kommunikationsfaget. På
kurset gennemgår vi trinnene, der typisk definerer udvikling og
eksekvering af digital strategisk kommunikation. Du lærer, hvad der
kendetegner en god strategisk kommunikationsløsning. Du vil skulle
arbejde med brugerforståelse og konceptudvikling, og får indblik i
formidlingsformer, formater og værktøjer.
Gymnasierettede kandidatstuderende skal følge seminar B.
Ved prøven kan den studerende demonstrere:
Viden om og forståelse af
- digital kommunikation, formidling og fortælling i forskellige genrer og på tværs af medier og digitale platforme
- centrale begreber til forståelse af kommunikative film- og mediestrategier og disses specifikke betingelser og udformning i digitale mediemiljøer, herunder begreber som spin, propaganda, branding, PR og eventskabelse
- sammenhænge mellem digitale film- og medielanceringsstrategier og nye produktions- og online distributions- og brugermønstre
- udvikling og evaluering af kommunikative strategier, fortællinger og andre formidlingsstrategier i forskellige digitale kontekster.
Færdigheder i at
- analysere alle aspekter af en digital kommunikations- eller formidlingssituation på baggrund af relevante teoretiske begreber og viden om publikum/seere/brugere
- teoretisk at forklare forskelle og ligheder mellem forskellige digitale kommunikations- og formidlingsstrategier på tværs af platforme
- anvende teoretisk, analytisk og praktisk viden til at løse en
arbejdsopgave for en aftager i film- og mediebranchen.
Kompetencer til at
- analysere en given kommunikations- eller formidlingssituation i alle dens aspekter
- udvikle en digital kommunikations- eller formidlingsstrategi fra koncept til produkt i samarbejde med en organisation eller virksomhed
- evaluere implementeringen og resultatet af en given kommunikations- og formidlingsstrategi på baggrund af en film- og medievidenskabelig analyse.
Der anvendes film- og medievidenskabelig teori om digitale film- og mediestrategier, bl.a. om tværmedial kommunikation, kombineret med audiovisuelle øvelser, dataanalyse mm.
Hvis der er for mange tilmeldte grundfagsstuderende, bliver der foretaget en lodtrækning. Dem der taber lodtrækningen bliver flyttet til Seminar A.
- Kategori
- Timer
- Holdundervisning
- 56
- Forberedelse (anslået)
- 353,5
- I alt
- 409,5
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- Andet
- Prøveformsdetaljer
- Inklusiv AI
- Krav til indstilling til eksamen
Den aktive undervisningsdeltagelse består af 3 godkendte øvelser/produktioner (10-15 minutters oplæg, 3-5 normalsider eller produktion af maks. 10 minutters varighed).
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ekstern censur
- Eksamensperiode
Juni
Se Eksamensoversigt under ”find tid og sted”. Oversigten offentliggøres ved semesterstart.
- Reeksamen
Se studieordningen
August
Se Eksamensoversigt under ”find tid og sted”.
Kriterier for bedømmelse
Se studieordning:
Film- og Medievidenskab, 2019-ordningen
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HFMK03544U
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- Kandidat
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Forår
- Skemagruppe
- --
Studienævn
- Studienævn for Kommunikation
Udbydende institut
- Institut for Kommunikation
Udbydende fakultet
- Det Humanistiske Fakultet
Kursusansvarlige
- Marta Karolina Olsen (20-6f63747663306d6374716e6b706330716e756770426a776f306d7730666d)
Undervisere
Marta Karolina Olsen