HDAK0062EU DAN; Litteraturhistoriografi: At genskrive hjemlandet. Provinsialisering og oceanisering i dansk litteratur
Rewriting the Homeland. Provincialization and Oceanization in Danish Literature
Dansk (dette kursus kan også tages under den gymnasierettede profil på kandidatuddannelsen i Dansk)
Er der en ny boksekamp i gang mellem ’centrum’ og ’periferi’ i
den nye danske lokallitteratur? Et oprør mod københavnske normer og
standarder, mod byens kulturelite samt mod traditionelle hovedspor
i litteratur- og kulturhistorien? Eller er det mere en geografisk
sorg end vrede? Kurset giver en indføring i studiet af
lokalgeografiens opblomstring i moderne dansk litteratur forstået
som et særligt kulturelt perspektiv på nationen, storbyen og
verden. Fokus vil være på de markante forestillinger i denne
litteraturtendens om centrum og periferi, nationen og hovedstaden.
Decentreringen viser sig som en ny kulturgeografisk selvbevidsthed
knyttet til mindre øer, havet, den jyske hede, småbyer og landlige
omgivelser, men også til ’udkante’ af København.
Kurset behandler centrum-periferi-problematikken ved at se på,
hvordan denne litteratur
1) griber tilbage til internt dansk-koloniale forestillinger om
især Jylland,
2) former sig i forhold til stedsbeskrivelser i tidligere dansk
litteratur herunder i dansksproget litteratur fra tidligere danske
kolonier i Nordatlanten,
3) gør brug af ældre æstetiske former som klassisk epik og endelig
4) reproducerer postkolonialismens forestilling om Vesten og
’resten’ på lokalt-nationalt plan ved at forstå sig selv dels som
en rest i nationen, dels som en rest i metropolen.
Vi ser endvidere på, hvordan alle disse greb kobles til
modernitetens forestillede geografier i form af forbindelser mellem
det lokale, nationale, regionale og globale. Vi læser bl.a. tekster
af Suzanne Brøgger, Josefine Klougart, Glenn Bech, Ida Jessen,
Dennis Gade Kofod. Teksterne er primært romaner, men også
rap-tekster. Den teoretiske baggrund hentes fra den spatiale
vending inden for kunst og humaniora i de senere årtier:
litteratur- og kulturgeografi, postkolonialisme og
ø-studier.
Kursusspecifikke mål for KA-studerende:
Ved prøven kan den studerende
demonstrere:
Viden om:
- Moderne dansk lokallitteratur, som på samme tid udspringer af en bevidsthed om det lokale, nationale, regionale og globale.
- Centrale dele af litteraturgeografiens og postkolonialismens begreber, teorier og metoder
- Hvordan litteraturgeografien og postkolonialismen indgår i en større historisk sammenhæng i danskfaget
Færdigheder i at:
- at præsentere og diskutere den eller de væsentligste problemstillinger inden for litteraturgeografien og postkolonialismen på en klar og nuanceret måde og med brug af områdernes begreber
- redegøre for litteraturgeografiens og postkolonialismens teorier og metoder og diskutere begge dele selvstændigt
- anvende litteraturgeografiens og postkolonialismens analytiske værktøjer på relevant materiale.
Kompetencer i at:
- fokusere på og perspektivere litteraturgeografiens og postkolonialismens i en samtidig og historisk dimension
- formulere og belyse nye problemstillinger inden for litteraturgeografien og postkolonialismen selvstændigt og på videnskabelig vis
- tage stilling til videnskabelige resultaters holdbarhed og rækkevidde
- sammenfatte og formulere sig med præcision og klarhed under overholdelse af fagets grundlæggende akademiske standarder.
Kursusspecifikke mål for BA-studerende:
Ved prøven kan den studerende demonstrere:
Viden om:
- Moderne dansk lokallitteratur, som på samme tid udspringer af en bevidsthed om det lokale, nationale, regionale og globale.
- Centrale dele af litteraturgeografiens og postkolonialismens teorier og metoder
Færdigheder i at:
- At anvende litteraturgeografiens og postkolonialismens analyseredskaber og metoder samt begrunde anvendelse af disse i forhold til den givne problemstilling.
- Give en reflekteret og selvstændig analyse af væsentlige problemstillinger inden for litteraturgeografien og postkolonialismen
- Formidle et fagligt stof og en faglig diskussion på en klar og veldokumenteret måde i overensstemmelse med akademiske normer.
Kompetencer i at:
- Implacere litteraturgeografien og postkolonialismen i en teoretisk sammenhæng og forholde sig til metoderne på feltet.
- At arbejde selvstændigt med et emne.
Studieordninger
Kurset kan læses under følgende studieordninger på Dansk:
Kandidatuddannelser:
2015-ordningen
2019-ordningen
KA-tilvalg
2019-ordningen
BA-tilvalg:
2019-ordningen (enkeltstående BA-tilvalg)
Alle studieordningerne findes her.
Forventet besøg af forfatterne Glenn Bech, Ida Jessen og Suzanne Brøgger
- Kategori
- Timer
- Holdundervisning
- 56
- Forberedelse (anslået)
- 210
- Eksamensforberedelse
- 146,5
- I alt
- 412,5
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig aflevering
- Prøveformsdetaljer
- Fri hjemmeopgave
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Hvis kurset tages som Specialiseringsmodul 3 på Dansk KA 2015-ordningen eller som Danskfagligt emne 1 på Dansk KA 2019-ordningen, er der dog ekstern censur.
- Reeksamen
Fri hjemmeopgave, jf. de særlige bestemmelser i studieordningen
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HDAK0062EU
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- KandidatBachelor tilvalg,Kandidat tilvalg
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- Uden for skemastruktur
- Kursuskapacitet
- 35
Studienævn
- Studienævnet for Nordiske Studier og Sprogvidenskab
Udbydende institut
- Institut for Nordiske Studier og Sprogvidenskab
Udbydende fakultet
- Det Humanistiske Fakultet
Kursusansvarlige
- Bergur Rønne Moberg (moberg@hum.ku.dk)