APSB11015U Samtaletræning
Communication training
Professionelle samtaler udgør en væsentlig del af psykologers arbejde, f.eks. i form af vurderings- og udredningssamtaler, rekrutteringssamtaler, udviklings- og coachingsamtaler, terapeutiske samtaler mv. Træning af samtalekompetence er således et centralt element i psykologuddannelsen. Formålet med modulet er at introducere den studerende til psykologisk-teoretiske perspektiver på professionel samtale og forskellige konkrete samtaleteknikker og -redskaber, samt at give den studerende mulighed for at træne de færdigheder, der er nødvendige for som psykolog at kunne indgå i en professionel samtale med klienter. Indholdsmæssigt vil modulet beskæftige sig med psykologiske perspektiver på professionel samtale, herunder den psykologiske kontrakt, psykologens og klientens roller, samt samtalens faser, forløb og processer. Desuden præsenteres konkrete teknikker og redskaber, som psykologen kan anvende i professionelle samtaler, fx kontaktskabelse, empati, styring, opmærksomhed, observation, tolkning, hypoteseafprøvning og samtaleevaluering, samt kriterier for disse teknikker og redskabers anvendelse i forskellige typer og faser af samtaler.
Efter endt kursus skal den studerende:
Viden
- kunne demonstrere kendskab til relevant videnskabeligt genereret psykologisk viden om den valgte problemstilling.
- kunne demonstrere kendskab til metodiske forudsætninger og
grundantagelser for den teori og de empiriske fund, der anvendes i
opgaven.
Færdigheder
- kunne identificere relevant litteratur gennem systematisk litteratursøgning.
- kunne fremstille en afgrænset beskrivelse af problemstillingens psykologiske fænomen, herunder inddragelse af relevant teori og empiri / ev. egen empiri.
- kunne udvælge videnskabelig litteratur og vurdere dens relevans
i relation til den valgte problemstilling.
Kompetencer
- kunne udvikle en problemformulering om et psykologisk fænomen.
- kunne diskutere den psykologiske problemstilling på et vist kompleksitetsniveau i lyset af det indsamlede materiale.
- kunne generere en sammenhængende og argumenteret fremstilling - fra problemstilling til konklusion.
- være i stand til at vurdere styrker og svagheder ved den teori og empiri, som er udvalgt til at belyse problemstillingen og kritisk reflektere over opgavens brug af materialet.
- Kategori
- Timer
- Holdundervisning
- 30
- I alt
- 30
Dette er et opsamlingshold - alle på 2011-ordningen er automatisk tilmeldt.
- Point
- 2,5 ECTS
- Prøveform
- Kursusdeltagelse, Fremmøde på mindst 80% af undervisningsgangene og aktiv deltagelse i træningsaktiviteterne
- Prøveformsdetaljer
- Prøven kan kun aflægges som individuel prøve
- Bedømmelsesform
- bestået/ikke bestået
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Kriterier for bedømmelse
Se målbesrivelse
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- APSB11015U
- Point
- 2,5 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 1 uge
- Placering
- Sommer
- Skemagruppe
- Undervisningen ligger i uge 34
- Kursuskapacitet
- 20 studerende pr. hold
Studienævn
- Studienævn for Psykologi
Udbydende institut
- Institut for Psykologi
Udbydende fakultet
- Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlige
- Jan Nielsen (jan.nielsen@psy.ku.dk)
Undervisere
Neela Maria Sris