NPLB14017U Botanik
Botany
Bacheloruddannelsen i biologi
Bacheloruddannelsen i naturressourcer
Kurset Botanik kombinerer plantesystematik og -økologi og
opbygger en forståelse for danske vegetationstyper og
kulturlandskaber. Overordnet giver kurset de redskaber, som er
nødvendige for at kunne: a) vurdere klima-ændringers
påvirkning af biodiversitet i specifikke plantesamfund, b)
diskutere plantearter, der kan indgå i fremtidens cirkulære
produktion og urban farming, samt 3) forstå problematikken omkring
invasive plantearter. Kurset beskæftiger sig især med danske
vildtvoksende planter, men også med kulturplanter i bred forstand
dvs. afgrøder, grøntsager og prydplanter. I de praktiske øvelser
vil der veksles mellem vilde danske planter, planter karakteristisk
for naturtyper og kulturplanter. Gennem hele kurset oparbejder den
studerende et solidt kendskab til plantearter i danske
vegetationstyper og en detaljeret viden om artsdiversitet,
udvikling og slægtskabsforhold blandt danske plantefamilier.
Endvidere bliver evnen til at hurtigt og effektivt at genkende
eller bestemme danske plantefamilier og tilhørende plantearter
opbygget. Dette er nødvendige kompetencer i praktiske
vegetationsanalyser, i forvaltningsopgaver, i arbejdet med
bevaringsbiologi og rødlistearter, i arbejdet med kulturplanter og
ved alle former for planteanvendelse. Botanik giver et grundigt
indblik i mere end 50 plantefamilier, hvor hovedvægten er på
familier, der er væsentlige for forståelse af dansk vegetation og
danske kulturplanter. Vi lægger vægt på, at den studerende bliver
fortrolig med botaniske arbejdsmetoder og terminologi, herunder
anvendelsen af såvel videnskabelige som danske plantenavne.
Endvidere er planternes karakteristiske morfologi, tilpasninger og
systematiske placering centralt i kurset. Vi gennemgår den danske
vegetationshistorie siden sidste istid og beskriver den udvikling
og de natur- og kultur-forhold, som har været væsentlige for at
forme den aktuelle vegetation. Endvidere gennemgås naturlige og
halvnaturlige danske plantesamfunds karakteristiske
artssammensætning og specielle økologiske forhold. Der lægges vægt
på, at emnerne i vid udstrækning bygger på konkrete eksempler,
først og fremmest kursusdeltagernes egne iagttagelser under
ekskursioner. Gennem hele kurset har vi koblet plantesystematik og
vegetationslære, således at vi bruger viden om planters morfologi
og systematik til at forstå, hvordan planterne er tilpasset
bestemte vegetationstyper, og omvendt bruger vi de givne biotiske
og abiotiske forhold i en vegetationstype til at forstå, hvorfor
specifikke arter og familier er karakteristiske for netop denne
vegetationstype.
Botanik giver den nødvendige botaniske baggrundsviden for alle, der
skal beskæftige sig med plantefag. Kurset henvender sig også til
studerende fra andre fag og studieretninger og til
enkeltfagsstuderende, som skal bruge Botanik i deres faglighed.
Alle studerende er velkomne på kurset, og har man ikke de
anbefalede forudsætninger, må man indregne ekstra arbejdstid i
starten af kurset.
Helt konkret har vi opbygget kurset omkring en række moduler. Vi
har et modul om skove, som kulminerer i en ekskursion til Boserup
skov, hvor vi studerer forårsfloraen, træerne og de kulturelementer
vi finder i skoven: gærdsling, stævning og stensamlinger. Før turen
har vi gennemgået plantefamilier med mange træer og familier, der
indeholder de plantearter, som forekommer i forårsfloraen, ligesom
vi også har gennemgået de forskellige skovtyper, der findes i
Danmark og de økologiske og abiotiske forhold i skovene.
Kystvegetation er et andet modul, hvor vi tager på ekskursion til
Sanddobberne i Sejrøbugten efter at have gennemgået de plantearter
og familier som forekommer på stranden, klitten og den
bagvedliggende hede. Andre eksempler på moduler er 1) plante- og
familiekendskab med en tur til Botanisk Have, 2) drivhusplanter og
afgrøder og 3) overdrev, vådområder, fredet natur og Græsfamilien,
som munder ud i en ekskursion til det meget artsdiverse
naturområde, Ejbyådal.
Efter kurset skal den studerende være i stand til at kunne:
Viden
Identificere danske plantearter og udvalgte vegetationstyper.
Beskrive væsentlige historiske og økologiske forhold i danske
vegetationstyper.
Udvise overblik over vildtvoksende danske plantefamilier, deres
slægter og arter samt plantefamilier med arter, der dyrkes og
anvendes i Danmark.
Kende ca. 50 danske plantefamilier.
Beskrive begreber indenfor plantemorfologi.
Kende de arter, som er karakteristiske for de vigtigste
vegetationstyper.
Kende regler for navngivning af planter.
Anvende identifikationsværktøj til danske planter.
Kende mindst 200 danske plantearter.
Færdigheder
Analysere ca. 50 danske plantefamilier og indgående forklare deres
morfologi, arter og systematik.
Identificere naturlige og antropogene plantepopulationer og
vegetationstyper.
Korrekt henføre alle planter fra de udvalgte 50 familier (også
arter, man aldrig har set før) til den korrekte familie.
Formidle viden om plantemorfologi og artsbestemmelse.
Analysere sammenhænge mellem planters morfologi og klassifikation.
Vurdere sammenhængen mellem klassifikation og fylogenier
(slægtskabstræer).
Korrekt identificere de almindeligste danske afgrøder, grøntsager,
frugttræer og buske.
Korrekt bestemme alle vilde danske plantearter fx. ved hjælp af
Dansk Flora.
Korrekt identificere de vigtigste potteplanter.
Kompetencer
Diskutere sammenhæng mellem ændring i succession, kultur,
miljøforhold og vegetationssammensætning.
Diskutere afgrænsning af vegetationstyper.
Bedømme bestemmelsesnøgler til danske plantearter.
Vurdere slægtskabsforhold imellem og indenfor plantefamilier.
Diskutere betydningen af korrekt artsbestemmelse af planter i
forhold til anvendelse.
Diskutere begreberne afgrøder, grøntsager og
kulturplanter.
Frederiksen S, Rasmussen F.N., Seberg O. Dansk Flora.
Jacobsen N. og Jensen, J. Systematisk Botanik.
Mossberg, B. og L. Stenberg. Den Nye Nordiske Flora.
Hartvig, P. Atlas Flora Danica. Bind 1, 2 og 3.
Litteratur om danske afgrøder og kulturplanter udleveres.
Se Absalon for kursuslitteratur.
- Kategori
- Timer
- Forelæsninger
- 34
- Forberedelse (anslået)
- 64
- Teoretiske øvelser
- 21
- Ekskursioner
- 29
- Laboratorie
- 38
- Eksamen
- 20
- I alt
- 206
Som meritstuderende - klik her!
Som enkeltfags-studerende (efter- og videreuddannelse) - klik
her!
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- Praktisk skriftlig prøve, 7 timer
- Prøveformsdetaljer
- Eksamen tages hjemmefra på eksamensdagen. De første to timer af eksamen foregår i Absalon, Quiz. De næste 5 timer foregår i Digital eksamen. Til opgaverne i digital eksamen bliver du bla. bedt om at finde dine egne planter omkring det sted, hvor du bor. Du vil blive bedt om at løse forskellige opgaver mht de fundne planter. Ved aflevering oploades svarene i digital eksamen som en pdf-fil.
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
En intern bedømmer
- Reeksamen
Som den ordinære eksamen.
Kriterier for bedømmelse
Se målbeskrivelsen.
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- NPLB14017U
- Point
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 1 blok
- Placering
- Blok 4
- Skemagruppe
- C
- Kursuskapacitet
- Ingen begrænsninger
Der kan være færre pladser i eftertilmeldingsperioden
Studienævn
- Studienævn for Naturressourcer, Miljø og Husdyr
Udbydende institut
- Institut for Plante- og Miljøvidenskab
Udbydende fakultet
- Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlige
- Conny Bruun Asmussen Lange (con@plen.ku.dk)
Undervisere
Henrik Vlk Lütken