NPLB14000U Aflyst Faunaens vilkår i kulturlandskabet
Conditions for Fauna in the Managed Landscape
Bacheloruddannelsen i naturressourcer
Kurset behandler dyrepopulationers ressourcekrav og ressourcetilgængelighed i forskellige landskabstyper med vægt på sammenhængen mellem fauna og vegetationsstruktur, kulturpåvirkning og landskabsanvendelse. Populationsændringer og bestandsdynamik belyses i forhold til habitatkrav og habitatkvalitet. Der arbejdes både teoretisk og praktisk med biodiversitet, årsager til diversitetsændringer og metoder til registrering og overvågning af habitattilstand samt disses anvendelse i bæredygtig naturforvaltningen. Faunaens påvirkelighed af landskabets anvendelse med fokus på jordbrugets driftsformer, hjælpestofanvendelse samt bedrifts- og markstruktur behandles. Som underbygning giver kurset en oversigt over abiotiske, herunder især klimatiske, forholds indflydelse på dyrs udvikling, formering og overlevelse, og der vil blive lagt vægt på dyrepopulationers fødebehov og præference i relation til fødemængde og -kvalitet. Samspil mellem dyr og planter behandles med udgangspunkt i plantesamfund, vegetationsstruktur og dyrkningsformer, hvor der lægges vægt på værtplantelokalisering, værtplantekvalitet, planteforsvar og tilpasning. Samspil indenfor og mellem dyrearter vil især fokusere på social struktur, territorialitet, adfærdsregulering og konkurrence. Effekter af indvandring og introduktion af dyrearter, bl.a. i sammenhæng med naturgenopretning, invasive arter og samspil behandles i udvalgte cases. Fragmentering af dyrepopulationer som følge af landskabsændringer og landskabsanvendelse vil være et centralt emne i kurset, og metapopulationer, patchdynamik og habitatfragmentering behandles i relation til populationers sårbarhed og spredningsevne. I løbet af kurset vil de studerende gennem praktiske øvelser og ekskursion samt via udvalgte cases og artikelsamlinger tilegne sig kendskab til en række vilde dyrearter og dyresamfund knyttet til de vigtigste kultur- og halvkulturlandskabstyper, herunder græsningsarealer, enge, hegn og andre småbiotoper, i successionslandskaber som moser og heder, samt i forskellige typer af skov. Også dyrenes forhold i byer inddrages.
Kursets overordnede formål er at tilvejebringe
biologisk-økologisk forståelse af naturgivne og menneskeskabte
betingelser for dyrepopulationer i kulturpåvirkede og
produktionsorienterede økosystemer samt kendskab til og viden om et
repræsentativt udsnit af dansk landfauna.
Efter kurset forventes den studerende at kunne:
Viden:
- Beskrive fragmentering og dens effekter og definere
metapopulationer.
- Nævne et udvalg af den danske landfaunas arter og beskrive deres
biologiske og økologiske egenskaber og krav.
- Nævne vigtige danske dyresamfund i kultur- og
halvkulturlandskabet.
Færdigheder:
- Analysere og sammenligne givne områdes muligheder for dyreliv.
- Analysere faunaforhold ud fra forelagte data og vurdere
resultaterne i relation til naturovervågning.
- Kommunikere analyseresultater vedrørende faunaens status i
kultur- og halvkulturlandskabet.
-Digitale færdigheder: kunne vurdere resultater i videnskabelige artiklers om faunavilkår. Kunne anvende simple metoder til analyse af egen dataindsamling i regneark vedrørende faunavilkår og formidle resultater
Kompetencer:
- Bedømme og diskutere landskabsanvendelsens indflydelse på
naturindholdet med fokus på faunaen.
- Diskutere biodiversitet og naturbeskyttelse under sammenholdelse
af og stillingtagen til økologiske, kulturelle og værdimæssige
forhold.
- Diskutere faunaens vilkår i relation til FN's bæredygtighedsmål, relevant i forhold til kurset er især SDG 11, 12, 13, 14, 15 (bæredygtige byer, ansvarlig forbrug og produktion, klima, liv i vand (her: søer, åer), liv på jorden).
Kompendie med udvalgte kapitler fra 3-4 hovedlærebøger i økologi suppleret med et antal artikler og enkelte noter, som meddeles ved kursusstart. Se Absalon for nærmere detaljer
- Kategori
- Timer
- Forelæsninger
- 30
- Forberedelse (anslået)
- 47
- Teoretiske øvelser
- 40
- Praktiske øvelser
- 20
- Ekskursioner
- 12
- Projektarbejde
- 54
- Eksamen
- 3
- I alt
- 206
Som meritstuderende - klik her!
Som enkeltfags-studerende (efter- og videreuddannelse) - klik her!
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- Mundtlig prøve, 20 min med 20 min forberedelseSkriftlig aflevering
- Prøveformsdetaljer
- Der er to del eksaminer -
En mundtlige eksamen i pensum, udfra fra et spørgsmål der trækkes.
Aflevering af projektopgave
Karakteren gives med en vægtning hvor 33% er for projektopgaven og 67% er for den mundtlige eksamen. - Krav til indstilling til eksamen
Aflevering af projekt udarbejdet i grupper, baseret på et praktisk-analytisk arbejde, og aflevering og godkendelse af 75% af gruppeafleveringerne.
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Flere interne examinatorer
- Eksamensperiode
20 minutter, med 20 minutters forberedelse
- Reeksamen
Hvis den studerende opfylde krav til eksamen, er re-eksamen som den ordinære eksamen.
Hvis krav til eksamen ikke kan opfyldes, kontaktes den kursusansvarlige og den studerende får en opgave der skal afleveres 3 uger før re-eksamen. Desuden skal den studerende til en mundtlig eksamen i pensum (20 min med 20 min forberedelse, alle hjælpemidler tilladt). Karakteren gives med en vægtning hvor 33% er for den afleverede opgave og 67% er for den mundtlige eksamen.
Kriterier for bedømmelse
Opfyldelse af fagets mål
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- NPLB14000U
- Point
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 1 blok
- Placering
- Blok 4
- Skemagruppe
- A (tirs 8-12 + tors 8-17)
- Kursuskapacitet
- Ingen begrænsning
Der kan være færre pladser i eftertilmeldingsperioden
Studienævn
- Studienævn for Naturressourcer, Miljø og Husdyr
Udbydende institut
- Institut for Plante- og Miljøvidenskab
Udbydende fakultet
- Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlige
- Lene Sigsgaard (les@plen.ku.dk)
Undervisere
Per Moestrup Jensen