NNDB19001U Geologiens videnskabsteori (VT Geol)
Årgang 2022/2023
Engelsk titel
Philosophy of Geology (VtGeol)
Uddannelse
Bacheloruddannelse i geologi-geoscience
Kursusindhold
Den geologiske videnskabs historie, geologiens etik og videnskabsteori samt geologiens metodegrundlag
Målbeskrivelser
Kompetencer
- Analysere, diskutere og forholde sig kritisk reflekteret til etiske og videnskabsteoretiske problemer i relation til geologi
- Udvise faglig selvforståelse og forståelse af den geologiske videnskabs forhold til tilgrænsende fagfelter og discipliner.
- Diskutere forskellige opfattelser af, hvad videnskab er.
Færdigheder
- Identificere etiske og samfundsmæssige problemstillinger i relation til geologi.
- Identificere metodologiske og epistemologiske problemer i relation til geologisk videnskab.
- Identificere overtrædelser af god videnskabelig praksis i relation til geologi.
Viden
- Beskrive udvalgte etiske teorier
- Beskrive udvalgte, centrale videnskabsteoretiske begreber og problemer af relevans for kritisk refleksion over geologisk videnskab.
- Beskrive videnskabelige processer i geologi.
- Beskrive normer for god videnskabelig praksis – med særlig fokus på problemstillinger relevante for geologisk forskning og uddannelse.
Undervisningsmateriale
Se Absalon, når kurset er oprettet.
Anbefalede faglige forudsætninger
For at følge kurset
anbefales et fagligt niveau svarende til de grundlæggende kurser på
første studieår af BSc-uddannelsen geologi-geoscience.
Undervisningsform
Undervisningen foregår ved
forelæsninger og øvelser. Undervisningsplanen fremgår af
kursushjemmesiden på Absalon
Bemærkninger
Undervisningen vil foregå
på både dansk og engelsk.
Arbejdsbelastning
- Kategori
- Timer
- Forelæsninger
- 28
- Forberedelse (anslået)
- 157
- Øvelser
- 21
- I alt
- 206
Feedbackform
Skriftlig
Mundtlig
Der gives mundtlig og skriftlig feedback på skriftlige opgaver.
Eksamen
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- Løbende bedømmelse
- Prøveformsdetaljer
- Den endelige karakter bliver baseret på 3 skriftlige opgaver afleveret på specifikke datoer i løbet af kurset. Hver opgave gives en score mellem 0 og 100 point og bedømmelsen af opgaverne vægter med henholdsvis 30%, 30% og 40%. Udarbejdelse af den sidste skriftlige opgave indebærer at bruge materiale udarbejdet af alle kursets studerende, produceret i løbet af et gruppeforløb over flere uger, som afsluttes den sidste undervisningsgang. Studerende, som ikke afleverer deres del af gruppearbejdet og som ikke deltager i den afsluttende undervisningsgang, vil ikke kunne aflevere den sidste skriftlige opgave. I tilfælde af sygdom ved den sidste undervisningsgang, skal der træffes aftale med underviseren om aflevering af den sidste opgave.
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
2 interne bedømmere
- Reeksamen
De studerende skal have afleveret de samme 3 skriftlige opgaver, som udgør den ordinære eksamen senest 3 uger før reeksamen. De studerende får besked 2 uger inden reeksamen om de 3 skriftlige afleveringer er godkendt. Det er påkrævet at opgaverne er godkendt for at være berettiget til at gå til den 2 timers skriftlige reeeksamen.
2 timers skriftlig hjemmeopgave.
Kriterier for bedømmelse
Se målbeskrivelser
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- NNDB19001U
- Point
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 1 blok
- Placering
- Blok 3
- Skemagruppe
- A (tirs 8-12 + tors 8-17)
- Kursuskapacitet
- 64
Der kan være færre pladser i eftertilmeldingsperioden
Studienævn
- Studienævn for Geovidenskaber og Planlægning
Udbydende institut
- Institut for Naturfagenes Didaktik
Udbydende fakultet
- Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlige
- Kristine Cecile Harper (kch@ind.ku.dk)
Gemt den
08-11-2022