NBIA04033U Almen molekylærbiologi (Molbiol)
General Molecular Biology (Molbiol)
Bacheloruddannelsen i biologi
Bacheloruddannelsen i fysik
Kurset sigter efter at give de studerende en tilstrækkelig
fortrolighed med den klassiske såvel som den
moderne molekylære genetiks begreber, eksperimentelle grundlag
og resultater, således at de har forudsætninger for
videre studier i eksperimentelt-biologiske fag på den
valgfrie del. Endvidere læres basale laboratoriefærdigheder.
Kurset bibringer deltagerne en faglig indsigt, som gør det muligt
at forstå og diskutere samfundsrelaterede problemstillinger,
der har med molekylærbiologi og genetik at gøre. Eksempler
herpå er anvendelse af PCR-teknikken inden for efterforskning
af kriminalsager og hvordan nye sygdomme kan opstå.
Kurset bibringer også en forståelse af den videnskabelige
metode indenfor eksperimentel biologi, hvor man først
opstiller en hypotese, og dernæst udtænker en eksperimentel
test af denne. På baggrund af resultaterne
modificeres hypotesen, og man udvikler nye tests i
et dynamisk forløb.
Desuden giver kurset en forståelse af, at vor nuværende
faglige viden repræsenterer en række modeller, som muligvis
senere vil ændre sig. Lærebogen udgør ikke en absolut sandhed,
og det er vigtigt at udvikle en kritisk videnskabelig sans,
der er baseret på faktuelle forudsætninger snarere end
paratviden. Det betyder også, at for at bestå kurset med
karakteren 02 er det ikke nok kun at kunne gengive fra lærebog
og vejledninger. Man må kunne kombinere viden i nogen grad for
at bestå eksamen.
Vi giver herunder en del "Nøglebegreber", som er
et vigtigt udvalg af viden, som den studerende forventes at
have erhvervet når kurset er slut:
Geners virkningsmåde
Et-gen et-enzym hypotesen
Begreberne Auxotrofi/Prototrofi
Definition af et gen ved komplementation
Rekombination
Alleler
Dominans/recessivitet
Relationen mellem fænotype og genotype
Uafhængig tilfældig segregering af alleler
Kobling
Genetisk afstand
Trefaktor kryds
Interferens
Tetradeanalyse
Mitose
Meiose
Gametdannelse
Haploide og diploide organismer
Virus
Kønsbestemmelse
Homologe kromosomer
Søsterkromatider
Kromosomale translokationer
Aneuploidi, Monoploidi, Polyploidi
DNA polymorfier
RFLP
SNP
Mini- og mikrosatelitter
IS og Transposons
Transkription
RNA polymeraser
Processering af RNA (splejsing, capping, polyA tilføjelse, levetid)
Kontrol af genekspression v. negativ og positiv regulering
Transkriptionsfaktorer (homo og heterodimere)
Principperne for den genetiske kode
Translation
Mutationers opståen (spontan og induceret)
Typer af mutationer (insertion, deletion, dublikation, inversion,
translokation)
Suppressormutationer
Cdc mutanter
Cykliner og Cdker
Cell cycle checkpoints
Genetiske ændringer som betinger cancer
Genomstabilitet
Oncogener
Tumorsuppressor-gener
Restriktionsenzymer
Gelelektroforese
Rekombinant DNA teknologi ("Gensplejsning")
cDNA
Biblioteker
Hybridisering
Southern blot
Northern blot
Western blot
Sekventering
PCR
Viden:
- Den studerende opnår praktisk og teoretisk viden om hvordan genetiske og molekylærbiologiske eksperimenter udføres og fortolkes.
- Samtidig opnås en generel viden om de cellulære mekanismer, der er udslagsgivende for geners udtryk og hvordan følgerne af genetiske ændringer indvirker på disse.
- De studerende introduceres til primær litteratur og opnår en viden om hvordan lærebogens indhold opstår.
Færdigheder:
- Kan forklare centrale begreber inden for den klassiske såvel som den molekylære genetik
- Kan forklare, hvorledes genotypen kan indvirke på fænotypen
- Kan forklare, hvorledes forskellige mutationstyper ændrer genotypen
- Kan forklare forskellen mellem genetiske screens og selektioner
- Kan forklare dynamikken for nedarvning af koblede og ikke koblede alleler
- Kan beskrive genteknologiske teknikker
- Kan forklare og diskutere det eksperimentelle grundlag i genetikken
- Kan analysere og fortolke resultater fra genetiske og molekylærbiologiske eksperimenter
- Kan foreslå eksperimenter til belysning af en problemstilling indenfor fagets emneområde
Kompetencer:
De studerende:
- Kan forklare og redegøre for molekylærbiologiske og genetiske problemstillinger
- Kan kombinere ovenstående viden og færdigheder til at angive løsninger på molekylærbiologiske og genetiske problemstillinger
- Kan identificere molekylærbiologiske og genetiske aspekter af en biologisk problemstilling
- Kan sammenfatte og formidle resultatet af et eksperiment
- Kan uddrage molekylærbiologiske og genetiske sammenhænge på baggrund af eksperimentelle data herunder vurdere betydningen af eksperimentelle kontroller
- Kan læse og forstå primær litteratur
Se Absalon.
2. KemiO, AnalytKem og Proteinkemi (rettet mod nat-it-studerende)
3. Enten kurserne i (1), kurserne i (2) eller tilsvarende (rettet mod alle)
- Kategori
- Timer
- Forelæsninger
- 17
- Forberedelse (anslået)
- 124
- Teoretiske øvelser
- 22
- Praktiske øvelser
- 27
- E-læring
- 10
- Vejledning
- 2
- Eksamen
- 4
- I alt
- 206
Der er individuel feedback på svar og spørgsmål i
undervisningssituationen. Man kan også få feedback ved at tage den
ugentlige test på kursushjemmesiden (Absalon), der også giver
løsningsforslag til at forbedre sin præstation hvis nødvendigt.
Der er også løbende feedback i undervisningssitationen bl.a. ved
afgivne svar og spørgsmål under teori- og
laboratoriumundervisning.
Som meritstuderende - klik her!
Som enkeltfags-studerende (efter- og videreuddannelse) - klik
her!
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig prøve, 4 timer med opsyn.
- Prøveformsdetaljer
- Kurset er udtaget til ITX-eksamen.
Se vigtig information om ITX-stedprøver på Studieinformation under punktet: Eksamen -> Eksamensform og regler -> Skriftlig stedprøve (ITX-prøve) - Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
Da eksamen afholdes som ITX-eksamen, stiller KU’s eksamenshus computere til rådighed. Egen computer, tablet eller mobiltelefon må IKKE medbringes.
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ekstern censur
- Reeksamen
Samme som ordinær eksamen.
Kriterier for bedømmelse
For at opnå karakteren 12, skal den studerende overbevisende og præcist kunne demonstrere viden, færdigheder og kompetencer som beskrevet under målbeskrivelsen ovenfor.
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- NBIA04033U
- Point
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 1 blok
- Placering
- Blok 1
- Skemagruppe
- BKurset har forelæsninger i skemagruppe B, mens øvelserne ligger i A, B og C, dog således at det er muligt at følge kurset sideløbende med et andet kursus i skemagruppe A eller C.
- Kursuskapacitet
- 240
Der kan være færre pladser i eftertilmeldingsperioden
Studienævn
- Studienævn for det Biologiske Område
Udbydende institut
- Biologisk Institut
Udbydende fakultet
- Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlige
- Michael Askvad Sørensen (mas@bio.ku.dk)
- Michael Lisby (mlisby@bio.ku.dk)
Undervisere
Lotte Pedersen, Steen Pedersen, Sine Svenningsen, Birgitte Regenberg m.fl.