APSB21009U Kvalitative metoder og forskningsdesign
Qualitative methods and research design
Kvalitative forskningsmetoder er centrale metoder, hvis værdi ligger i at kunne levere tykke beskrivelser af komplekse fænomener; observere unikke uforudsete begivenheder; belyse oplevelsen og fortolkningen af begivenheder udført af aktører med forskellige interesser og roller; at give en stemme til dem, som sjældent bliver hørt; at udføre indledende undersøgelser for at udvikle teori og at generere og endda teste hypoteser.
I kurset gives et bredt overblik over specifikke filosofiske, historiske og teoretiske orienteringer inden for de kvalitative forskningstraditioner. De studerende vil også blive indført i praktiske udfordringer forbundet med at udføre kvalitativ forskning i relation til specifikke empiriske eksempler på kvalitativ forskning. Forelæsningerne vil adressere domænerne observation, deltagelse, forskellige former for interviews, samt tematikker som etik, tillid og økologisk validitet. De studerende vil ligeledes blive introduceret til at analysere kvalitative data via grounded theory, tematisk-, diskurs- og fænomenologisk analyse; kritisk socialpsykologi; udviklings- og kulturpsykologiske traditioner.
Kurset bidrager til de studerendes forståelse for andre metodekurser, samt andre grundfag hvor der anvendes mixed-methods. Herudover er kurset direkte forberedende til kurset i Avanceret Forskningsdesign og videnskabsteori og kan endvidere forberede de studerende i arbejdet med deres BA-projekt.
Efter endt kursus skal den studerende kunne:
Viden
- demonstrere præcis viden relateret til den kvalitative metodologis videnskabsteori.
- redegøre for historiske og nutidige tematikker relateret til kvalitative metoder.
- demonstrere praktisk viden relateret til selvstændigt udført kvalitativ forskning.
Færdigheder
- gennemføre observationer og interviews.
- anvende og integrere forskellige kvalitative metoder til at analysere personlighedsvidenskabelige og samfundsvidenskabelige fænomener.
- deltage aktivt i diskussioner og præsentationer baseret på viden om videnskabelige argumenters konsistens, logik og sammenhæng.
Kompetencer
- anerkende og vurdere styrker og svagheder i anvendelsen af ovennævnte metoder på tværs af forskellige kontekster.
- deltage i konstruktive, akademiske diskussioner samt debattere akademiske ideer, perspektiver og (metodologiske) tilgange.
Undervisningen består af forelæsninger (teori, metoder og etik) og øvelseshold (metoder og øvelser).
- Til forelæsningerne forventes den studerende at forberede sig gennem litteraturstudier. Anbefalet litteratur angives i forelæsningsplanen.
- På øvelsesholdene gennemgås eksempler på udførelse af for eksempel feltarbejde, observationer og interviews, som de studerende efterfølgende selv afprøver til undersøgelse af de fænomener, der er omdrejningspunkt for deres kvalitative forskningsprojekter. På øvelsesholdene lærer de studerende at finde og anvende relevant litteratur, og at præsentere deres igangværende arbejde for hinanden i mindre grupper, og det forventes at studerende indgår aktivt i peerfeedback.
Dele af undervisningen vil være på engelsk
- Kategori
- Timer
- Forelæsninger
- 28
- Holdundervisning
- 20
- I alt
- 48
3. sem. studerende holdsættes af administrationen.
Tilmelding for øvrige studerende sker via Selvbetjeningen på KUnet fra 15. maj - 1. juni
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig aflevering
- Prøveformsdetaljer
- o PRØVEFORM: Skriftlig portfolioeksamen.
o GRUPPEPRØVEBESTEMMELSER: Den skriftlige portfolio aflægges som grupperapport for max 5 studerende. Ved gruppeprøver skal den enkelte studerendes bidrag kunne konstateres, så det sikres, at en individuel bedømmelse finder sted. En mindre del af opgaven kan dog være fælles jf. rammestudieordningens pkt. 4.6.
o OMFANG: Omfanget af den skriftlige portfolio er max 12 normalsider. - Krav til indstilling til eksamen
Det er en forudsætning for deltagelse i eksamen, at den studerende har fået godkendt 3 gruppebaserede rapporter.
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
- Eksamensperiode
December/januar
- Reeksamen
Februar
Kriterier for bedømmelse
.
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- APSB21009U
- Point
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 1 semester
14 uger med start uge 36
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- A (tirs 8-12 + tors 8-17) og C
- Kursuskapacitet
- Ca. 35 studerende pr. hold
Studienævn
- Studienævn for Psykologi
Udbydende institut
- Institut for Psykologi
Udbydende fakultet
- Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlige
- Seamus Anthony Power (seamus.power@psy.ku.dk)
Undervisere
Torben Bechmann Jensen
Tone Roald