HTÆK1103FU TS, Digitale kilder og historisk metode (F22)
Digital sources and historical method
Udbydes efter:
- Fagstudieordning Kandidatuddannelsen i tværkulturelle studier 2021
- Fagstudieordning Bachelortilvalget i tværkulturelle studier 2019
- Fagstudieordning Kandidattilvalg i tværkulturelle studier 2019
Kurset er obligatorisk for studerende ved Tværkulturelle studier og åben for tilvalgsstuderende på BA og KA. Studerende uden for det Humanistiske fakultet og KU kan også deltage.
Kurset henvender sig til BA og KA studerende, som vil styrke deres metodiske viden, færdigheder og kompetencer og deres evne til at udføre kildekritik og historisk metode i praksis. Der er en stigende efterspørgsel fra aftagerorganisationer om større metodekendskab og metodekompetence hos humanistiske dimittender. Ligeledes stiller mange uddannelser større krav til metodekompetencer og metoderefleksioner hos de studerende. Kurset samkøres med anden metodeundervisning, som er knyttet til det overordnede metodekursus ”Humaniora i praksis”.
Kurset vil med baggrund i konkrete cases give studerende mulighed for at forstå og anvende kildekritik samt få et mere kritisk refleksivt blik på metodevalg og -anvendelse. Omkring halvdelen af undervisningen vil foregå ved fællesforelæsninger og fælles workshops. Fællesforelæsningerne vil bl.a. styrke de studerendes forståelse af, hvad metodologi er, de etiske og normative problemstillinger i forbindelse med metodevalg, samt hvordan man på en klar og tilgængelig måde argumenterer for en metodes gyldighed.
Digitale kilder og historisk metode: Hvad kan kilder? Og hvad er egentlig kilder – særligt i en tid, hvor vi svømmer i information? Sporet giver en introduktion til metoder og kildekritik i studiet af moderne og samtidige historiske problemstillinger, med et særligt fokus på digitalekilder: digitaliserede (fx aviser, dokumenter, registre), digitalt fødte (fx sociale medier) og genfødt-digitale kilder (fx arkiveret internet). Undervisningen har eksempler på forskning og konkrete øvelser med forskellige typer af kilder som omdrejningspunkt, og sigter mod at give den studerende praktiske, anvendelige redskaber til at formulere et projekt, samle, udvælge og vurdere kilder samt analysere og kontekstualisere et materiale. Vi vil efterprøve, hvordan historiske arbejdsformer kan bruges til at undersøge kulturanalytiske og tværkulturelle problemstillinger på tværs af tid - herunder højaktuelle udfordringer og konfliktpunkter.
Opgavesessioner: I de intense, fælles opgavesessioner vil der blive fokuseret på arbejdet med at a) formulere undersøgelsens problem(er), b) skabe et realistisk undersøgelsesdesign, c) etablere og gennemføre en valid analyse samt d) formidle undersøgelsens resultater med et kritisk komparativt perspektiv.
KA Tværkulturelle Studier 2021-studieordning:
Metodespecialisering i tværkulturelle studier (aktivitetskode
HTÆK03311E)
BA tilvalg 2019-studieordningen:
Metoder i tværkulturelle studier (aktivitetskode HTÆB10101E)
KA tilvalg 2019-studieordningen:
Metodespecialisering i tværkulturelle studier (aktivitetskode
HTÆK13081E)
Tekster vil være tilgængelige online og gennem Absalon.
- Kategori
- Timer
- Forelæsninger
- 51
- Forberedelse (anslået)
- 327,5
- Praktiske øvelser
- 33
- Vejledning
- 1
- I alt
- 412,5
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- Andet
Kriterier for bedømmelse
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HTÆK1103FU
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- KandidatBachelor tilvalg,Kandidat tilvalg
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Forår
- Skemagruppe
- Se skemalink herunder
- Kurset udbydes også til efter- og videreuddannelse
- Studienævn
- Studienævnet for Tværkulturelle og Regionale Studier
Udbydende institut
- Institut for Tværkulturelle og regionale studier
Udbydende fakultet
- Det Humanistiske Fakultet
Kursusansvarlige
- Frank Sejersen (8-77696e6976776972446c7971326f7932686f)
Undervisere
Rasmus Elling, elling@hum.ku.dk