HRTK03561U RET, Moderne teoretiske og metodiske perspektiver
RET, Modern Theoretical and Methodological Perspectives
Kandidatuddannelsen i retorik 2019
Kandidattilvalg i retorik 2019
Kandidatdelen af sidefaget i retorik 2019
Retorikkens rolle i samfundslivet kan udforskes og belyses på mange andre måder end ved tekstanalyse og tekst-orienteret retorisk kritik. Formålet med dette kursus er at give deltagerne erfaring med en bredere vifte af teoretiske og metodiske perspektiver på retorikfaglige spørgsmål og problemstillinger. Vi studerer udvalgte fx filosofiske eller sociologiske teoridannelsers relevans i en retorikfaglig sammenhæng foruden forskellige kvalitative metoder til at indsamle, konstruere og definere et analysemateriale og tilrettelægge en teoretisk-kritisk undersøgelse.
De studerende vil opnå viden om udvalgte fx filosofiske, politologiske, sociologiske, sprogvidenskabelige, pædagogiske eller æstetiske teoridannelsers relevans i en retorikfaglig sammenhæng og om forskellige kvalitative metoder (fx protokolanalyse, interview, aktionsforskning, arkivstudier).
De studerende vil opnå viden om udvalgte fx filosofiske, politologiske, sociologiske, sprogvidenskabelige, pædagogiske eller æstetiske teoridannelsers relevans i en retorikfaglig sammenhæng og om forskellige kvalitative metoder (fx protokolanalyse, interview, aktionsforskning, arkivstudier).
De vil blive trænet i metodisk reflekteret at indsamle, konstruere og definere retorisk empiri og tilrettelægge en teoretisk-kritisk undersøgelse.
Som del af universitetets strategi om at sikre tættere kobling mellem forskning og undervisning har vi fået midler til at gennemføre et projekt om forskningsintegrerende undervisning som del af kurset Moderne teoretiske og metodiske perspektiver.
Projektet inddrager KA-studerende som med-forskere i et forskningsprojekt om dansk antiatomkraft-aktivisme (Organisationen til Oplysning om Atomkraft, OOA, 1976-2000). Med udgangspunkt i et stort arkiv af materialer samlet af OOA-aktivister vil de studerende blive vejledt i at udvikle egne forskningsdesign og derved bidrage til det større forskningsprojekt, ligesom de vil blive inviteret til at bidrage til en fælles digital publikation. OOA-arkivet indeholder tusindvis af sider af talemanuskripter, pamfletter, forskellige versioner af det berømte Atomkraft? Nej tak!-logo med den smilende sol med mere. De studerende vil også møde flere af aktivisterne som gerne deltager i evt. interviews. Kurset afsluttes med en konference hvor de studerende præsenterer deres projekter og den digitale publikation afsløres. Kurset vil give de studerende kompetencer til at 1) navigere i et stort arkiv og sammensætte brugbart analysemateriale, b) gennemføre deres egne analytiske projekter og bidrage til et større kollaborativt forskningsprojekt og c) producere skrevne resultater både i form af eksamensopgave og bidrag til den fælles digitale publikation.
Ved prøven kan den studerende demonstrere: Viden om og forståelse af
Færdigheder i
Kompetencer til at
|
- Kategori
- Timer
- Holdundervisning
- 56
- Forberedelse (anslået)
- 353,5
- I alt
- 409,5
Selvbetjeningen på KUnet
Gæstestuderende udenfor KU og KU-studerende udenfor Humaniora:
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- AndetFri hjemmeopgave.
- Krav til indstilling til eksamen
https://hum.ku.dk/uddannelser/aktuelle_studieordninger/retorik/retorik_ka.pdf
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
- Eksamensperiode
Januar 2022
- Reeksamen
Februar 2022
Kriterier for bedømmelse
Se studieordninger:
http://hum.ku.dk/uddannelser/aktuelle_studieordninger/retorik/
Kursusinformation
- Sprog
- Engelsk - Delvist på dansk.
- Kursuskode
- HRTK03561U
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- KandidatKandidat tilvalg,Kandidatsidefag
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- -
- Kurset udbydes også til efter- og videreuddannelse
- Studienævn
- Studienævnet for Medier, Erkendelse og Formidling
Udbydende institut
- Institut for Medier, Erkendelse og Formidling
Udbydende fakultet
- Det Humanistiske Fakultet
Kursusansvarlige
- Kristine Marie Berg (10-6d746b75766b70676467426a776f306d7730666d)
Undervisere
Kristine Berg, Pamela Pietrucci.