SFOK16003U Intervention og evaluering; introduktion til metode og teori
Intervention and evaluation; Introduction to methods and theory
Kandidatuddannelsen i folkesundhedsvidenskab - valgfag
Kandidatuddannelsen i sundhed og informatik - valgfag
MSc in Global Health - elective course in Danish
Undervisningen vil præsentere forskellige planlægningstrin i
udviklingen af interventioner med folkesundhedsrelevante mål.
Kurset vil især have fokus på den komplekse intervention, og i
løbet af kurset vil de forskellige trin i udviklingen og
evalueringen af interventioner bliver gennemgået. Dette omfatter A)
behovsanalyse, udvikling af programteori og implementering, og B)
proces - og implementeringsevaluering samt effektevaluering. Kurset
vil tillige give de studerende indsigt i de metoder og teorier, der
knytter sig til de forskellige evalueringsformer, herunder den
realistiske evaluering.
Kurset vil blive bygget op omkring en række forelæsninger med både
interne og eksterne undervisere og med efterfølgende diskussion,
øvelser og studenterfremlæggelse. Ved kursusstart vælger de
studerende i grupper, hvilket folkesundhedsrelevant indsatsområde,
der vil arbejde med gennem kurset.
Efter endt kursus forventes den studerende at:
Have opnået følgende viden:
- kunne redegøre for de forskellige stadier i en interventionsudvikling, herunder kunne redegøre for den komplekse interventions karakteristika
- kunne redegøre for formålet med de forskellige evalueringstyper og de tilhørende teoretiske udgangspunkter
- kunne reflektere over forskellige interventions - og evalueringsdesigns
Have opnået følgende færdigheder:
- kunne udvælge og opstille relevante interventionsformer og evalueringsdesigns i forhold til givne interventionsformer, herunder den komplekse intervention
- kunne begrunde og vurdere de valgte designs
- kunne diskutere alternative evalueringsformer
Have opnået følgende kompetencer:
- kritisk kunne vurdere såvel interventionsformer som tilhørende evalueringsdesigns af folkesundhedsrelevante indsatser samt selv kunne designe og beskrive gennemførelsen af en kompleks intervention med relevant evaluering
Information om eventuel lærebog meldes ud før semesterstart. Derudover læses supplerende videnskabelige artikler og rapporter, der enten vil blive lagt i Absalon eller uddeles.
- Kategori
- Timer
- Holdundervisning
- 40
- Forberedelse (anslået)
- 50
- Eksamen
- 185
- I alt
- 275
Udbydes til meritstuderende. Søg via disse links:
https://sund.ku.dk/uddannelse/studieinformation/meritstuderende/
Der er kun begrænset eller ingen pladser til meritstuderende.
- Point
- 10 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig aflevering, Kursusopgave, der afleveres 8 dage efter kursusafslutning.Kursusopgaven beskrives i Absalon ved kursets begyndelse. Kursusopgaven afleveres i Digital Eksamen ved kursets afslutning.
Kursusopgaven besvares individuelt eller i grupper på maksimalt fire studerende.
Besvarelsen omfatter 10 normalsider (2400 anslag inkl.mellemrum) for én studerende; 16 sider for grupper med to studerende, 20 sider for grupper med tre studerende og 24 sider for grupper med 4 studerende.
Omfanget er eksklusiv forside, indholdsfortegnelse, tabeller, figurer og referenceliste men inklusiv fod-eller slutnoter. - Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
En intern bedømmer
- Eksamensperiode
- Reeksamen
Kriterier for bedømmelse
For at opnå karakteren 12 skal den studerende kunne:
Demonstrere viden ved at kunne redegøre for formålet med
forskellige interventions – og evalueringstyper og de tilhørende
teoretiske udgangspunkter samt kunne reflektere over forskellige
interventions- og evalueringsdesigns
Demonstrere færdigheder ved at udvælge og opstille relevante
interventions – og evalueringsdesigns, ved at begrunde og vurdere
de valgte designs, og ved at diskutere alternative interventions-
og evalueringsformer
Demonstrere kompetencer ved at kunne vurdere såvel
interventionsformer for folkesundhedsrelevante mål - og
evalueringer af folkesundhedsrelevante indsatser samt selv kunne
designe og beskrive gennemførelsen af en intervention med relevant
evaluering
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- SFOK16003U
- Point
- 10 ECTS
- Niveau
- Kandidat
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Forår
- Skemagruppe
- Se skema i syllabus.
- Kursuskapacitet
- Maks. 32 studerende
- Studienævn
- Studienævnet for Folkesundhedsvidenskab og Global Sundhed
Udbydende institut
- Institut for Folkesundhedsvidenskab
Udbydende fakultet
- Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlige
- Sarah Fredsted Villadsen (3-8376865083857e743e7b853e747b)