NNEB19004U ÆNDRET: Idræt og bevægelse med udvalgte målgrupper
CHANGEd: Sport and Exercise for Specific Target Groups
Bacheloruddannelsen i idræt og fysisk aktivitet
Kurset sigter imod, at den studerende udvikler indsigt i hvordan man kan udarbejde og afvikle meningsfulde trænings- og læringsforløb i specifikke idrætsdiscipliner for udvalgte målgrupper. Den studerende skal få erfaring med praktisk pædagogisk formidlingskompetence i relation til udvalgte målgrupper, udvikle tekniske og taktiske egenfærdigheder i relevante idrætsdiscipliner og bevægelsesformer samt opnå teoretisk indsigt indenfor de valgte specialiseringer. Derudover introduceres de til professionspersonlig ledelseskompetence.
Kurset er strukturet således, at der er et længere idrætspraksis undervisningsforløb i: ”Tilpasset idræt og bevægelse”, og et kort undervisningsforløb i ”Leg, kamp og dans”
Tilpasset idræt og bevægelse
Der er mange grupper med særskilte behov for idrætsudøvelse.
Tilpasset Idræt og Bevægelse betyder i denne sammenhæng, at
justere, modificere eller organisere opgaver og aktiviteter, så de
møder den enkeltes behov og fører til det ønskede resultat. Der
arbejdes bl.a med elementer fra klassiske boldspil (f.eks fodbold,
basketball, volleyball) og andre aktiviteter, der har sin styrke
ved at kunne favne udvalgte målgrupper. Målet med aktiviteterne er
selv-aktualisering for den enkelte, at man opnår det bedste, man
kan, ud fra de forudsætninger, man har. Her tænkes i forhold til
fitness, generelle bevægelsesfærdigheder og særlige idrætslige
færdigheder. Grupperne, der perspektiveres til er for eksempel
patientgrupper og fysisk handikappede. De studerende skal bl.a.
observere og foretage et praktikbesøg hos mennesker med
udviklingshandicap. Målsætningen med modulet er, at give de
studerende redskaber og indsigt, så de selv på sigt kan planlægge
og udføre tilpasset idræt og bevægelse i de pågældende miljøer,
samt koble det til teoretisk fagstof.
Leg, dans og kamp - som udviklende potentiale
Leg, dans og kamp kan anvendes til at støtte identitets- og
udviklingsprocesser hos både velfungerende og sårbare børn og til
at skabe fællesskab og og tilknytningsprocesser i familier. Leg,
dans og kamp fokuserer nemlig på glædesfyldte og udfordrende
bevægelsesaktiviteter, som kan udøves på tværs af alder,
kulturbaggrund og niveau. De studerende introduceres til
bevægelsesaktiviteter og teoretiske begreber i relation til leg,
dans og bevægelsespsykologi. Dernæst arbejder de med microteaching
igennem en casebaseret undervisningsopgave. Her er formålet at de
studerende på sigt kan udvikle deres professionspersonlige
ledelseskompetence i samklang med praksiskundskaber og pædagogisk
refleksivitet.
FÆRDIGHEDER:
- Den studerende skal udvikle specifikke idrætspraksisfærdigheder
samt indsigt i formidling som relaterer sig til et bestemt
undervisningsmiljø.
VIDEN:
- Kendskab til særlige problemstillinger i forhold til bestemte idrætsspecialiseringer og udførelsen af idrætten i forhold til særlige målgrupper.
- Opnå indsigt og kunne afvikle en praksis situation med en eksperimenterende tilgang enten i forhold til en specifik idræt eller en særlig målgruppe.
KOMPETENCER:
- Den studerende skal udvikle evnen til at kunne koble og integrere den teoretiske baggrundsviden med en analytisk indsigt og omsætte denne i praksis.
- Den studerende skal udvikle pædagogisk indsigt og bevidsthed om professionspersonlig ledelseskompetence i relation til idrætspædagogisk arbejde med udvalgte grupper
- Den studerende skal kunne anvende aktiviteternes egenteori og relevant fagteoretisk stof i en analyse og perspektivering af aktiviteten og dens kontekst.
- Den studerende skal udvikle evnen til at kunne koble idrætspraksis til en teoretisk kontekst og kunne diskutere problemstillinger, som kan opstå ved denne kobling.
Litteratur oplyses før kursusstart på Absalon.
Kurset er identisk med NIDB11014 Udvalgte målgrupper i idræt - idrætsspecialisering.
Modulet indgår i bachelor-gymnasiefagpakken i idræt, som giver faglig kompetence til at undervise i gymnasiet.
- Kategori
- Timer
- Forelæsninger
- 28
- Forberedelse (anslået)
- 102
- Praktiske øvelser
- 76
- I alt
- 206
Der er endvidere mundtlig feedback fra underviser på udvalgte undervisningsopgaver.
Som meritstuderende - klik her!
Som enkeltfags-studerende (efter- og videreuddannelse) - klik
her!
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- Mundtlig prøve, 25 min, inkl. voteringPortfolioDen studerende udarbejder i løbet af kurset en portfolio, som består af obligatoriske praktisk-teoretiske opgaver med fokus på undervisning og undervisningsreflektioner i relation til udvalgte målgrupper.
Til den mundtlige eksamen udtrækkes et emne fra den studerendes portfolio og den studerende evalueres i denne. Til eksamen diskuteres og perspektiveres til opgaven.
Der gives én karakter på baggrund af præstationen til den mundtlige eksamen - Krav til indstilling til eksamen
Der gælder et krav om aktiv deltagelse. Dvs. at udføre bevægelser og/eller øvrig deltagelse i den undervisning som foregår, for eksempel ved at undervise, diskutere, analysere, give feedback, coache etc.
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Intern censur med flere bedømmere
- Reeksamen
Samme som ordinær eksamen.
Kriterier for bedømmelse
Se målbeskrivelsen.
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- NNEB19004U
- Point
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 1 blok
- Placering
- Blok 4
- Skemagruppe
- A (tirs 8-12 + tors 8-17) og C
- Kursuskapacitet
- 60
- Studienævn
- Studienævn for Fødevarer, Human ernæring og Idræt
Udbydende institut
- Institut for Idræt og Ernæring
Udbydende fakultet
- Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlige
- Jacob Wienecke (8-7c6e6a736a68706a45736a7d7833707a336970)