NIGM20001U Modul 3: Liv i landdistrikterne - omstilling og udvikling
Module 3: Rural Livelihood, Transition and Development
Masteruddannelsen i landskab og planlægning
Landdistrikterne kan få øget betydning i samfundsudviklingen. Tendenser som nye bosætningsformer, etablering af avancerede erhverv og masser af entreprenørskab baseret på stedlige værdier og fællesskab er allerede tydelige, og der er ingen tvivl om, at IT vil forstærke grundlaget. Megatrends vidner om, at landdistrikterne har stærke kort på hænderne. Et øget behov for sammenhæng i og kontrol over hverdagen samt bæredygtige livsstile, identitet og mental sundhed giver små samfund med adgang til jord, natur og herlighed store potentialer for lokalisering. Her peger nye teorier og mange af de eksisterende eksempler på, at forløsningen af potentialerne skal ske på initiativ fra lokalsamfundene eller komme nedefra. Derfor bliver en særlig faktor central - lokalsamfundenes egen udviklingskapacitet - og hvordan politik og planlægning kan understøtte den.
I kurset vil vi uddybe teorier og begreber om potentialerne for landdistrikternes udvikling fremover og arbejde med konkrete eksempler i felten.
Efter gennemførelse af kurset vil den studerende have følgende viden, færdigheder og kompetencer:
Viden:
- Have kendskab til nye teorier og begreber om landdistriktsudvikling
- Have kendskab til den førte landdistriktspolitik og forvaltning (EU, nationalt, lokalt)
- Have kendskab til lokalsamfunds rolle og organisering i landdistriktsudviklingen
Færdigheder:
- Kunne analysere et lokalsamfunds udviklingskapacitet og på den baggrund anbefale indsatser til at styrke kapaciteten
- Kunne identificere relevante rammebetingelser for lokal udviklingskapacitet, f.eks. via kommunal landdistriktspolitik og planlægning (landsbystrategier)
Kompetencer:
- Kunne formulere og diskutere forslag til indsatser, der kan styrke den lokale udviklingskapacitet
- Kunne samarbejde med lokalsamfund om tiltag til styrkelse af den lokale udviklingskapacitet
Litteratur på dansk, engelsk og nordiske sprog.
- Kategori
- Timer
- Forelæsninger
- 32
- Forberedelse (anslået)
- 145
- Praktiske øvelser
- 10
- Feltarbejde
- 10
- Vejledning
- 8
- Eksamen
- 1
- I alt
- 206
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig afleveringMundtlig prøve, 20 minutterDer udarbejdes en skriftlig opgave som afleveres ved afslutning af undervisningen.
Der afholdes mundtlig eksamen, som tager udgangspunkt i den skriftlige opgave.
Den mundtlige eksamen er uden forberedelse.
Den skriftlige opgave vægter 60 % og den mundtlige eksamen vægter med 40%. - Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ekstern censur
- Reeksamen
Identisk med den ordinære eksamen.
Er den skriflige opgave afleveret inden for afleveringsfristen, indgår den i re-eksamen med en mundtlig re-eksamen.
Er den skriftlige opgave ikke afleveret består re-eksamen af en aflevering af en skriftlig opgave og efterfølgene mundtlig re-eksamen. Samme procedure som ordinær eksamen.
Den skriftlige opgave vægter 60 % og den mundtlige eksamen vægter med 40%.
Kriterier for bedømmelse
Den studerendes præstation vurderes ud fra målbeskrivelsen.
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- NIGM20001U
- Point
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Master
- Varighed
- Placering
- Forår
Fra den 4 .april til den 24. juni
- Kursuskapacitet
- 20 studerende
- Kurset udbydes også til efter- og videreuddannelse
- Studienævn
- Studienævn for Geovidenskaber og Planlægning
Udbydende institut
- Institut for Geovidenskab og Naturforvaltning
Udbydende fakultet
- Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlige
- Hanne Wittorff Tanvig (3-7786834f78767d3d7a843d737a)
- Lise Byskov Herslund (4-7c7978755079777e3e7b853e747b)
Undervisere
Interne og eksterne undervisere