HDAK0041FU DAN; Medier: Tværmedialitet og mediehistorie
Media
Dansk (dette kursus kan også tages under den gymnasierettede profil på kandidatuddannelsen i Dansk)
Tværmedialitet
Du får et indgående kendskab til og kompetencer i at anvende
tværmediale teoretiseringer: fra tekstteori til digitale,
transmediale æstetiske og kommunikative medier.
Tværmedialitetsteorier giver mulighed for at arbejde med analyser
af relationer mellem forskellige medier primært inden for
fotografi, film, tv og digitale medier, men kan også anvendes i et
historisk perspektiv. Kurserne prioriterer, at du opnår kendskab
til, hvordan tværmedialiteten både er et vilkår for oplevelse af
medier, et middel i strategisk mediekommunikation og en teoretisk
metode til medieanalyser.
Tværmedialitet er tilpasningen og genfortællingen af den samme
historie i flere medier. Transmedialitet betegner den yderligere
dimension i forholdet mellem tekster, at den enkelte tekst
”tilføjer noget unikt til den samlede narrative verden gennem
narrative forlængelser” (Toft-Nielsen og Waade 2015: 61).
Tværmedialitet, fx i form af adaption, har været og stadig er en
udbredt strategi, og selvom transmedialitet ikke udelukkende hører
hjemme i den digitale mediekultur, har fænomenet vundet stor
udbredelse i forbindelse med moderne franchises.
På kurset undersøger vi tvær- og transmedialitet i et
mediehistorisk perspektiv med fokus på populærkulturen.
Hovedvægten ligger på nyere medietekster og -forhold, men kurset
omfatter hele den moderne mediekulturs periode (fra ca. 1875 til i
dag) og alle dens medier (trykte, audiovisuelle og digitale).
Vi skal bl.a. læse grundtekster om adaption (Hutcheon),
mediekonvergens (Jenkins) og mediearkæologi (Elsaesser). Blandt de
mediefænomener, vi skal beskæftige os med, er Sherlock Holmes,
James Bond og Harry Potter.
Toft-Nielsen, Claus & Anne Marit Waade (2015), ”Harry Potter
som transmedia storytelling – franchise, fantasy og fans”. I
Lauridsen, Palle Schantz & Erik Svendsen Medieanalyse.
København: Samfundslitteratur.
Kursusspecifikke mål for KA-studerende
Ved prøven kan den studerende demonstrere:
Viden om:
- centrale medievidenskabelige metoder, herunder forskelle mellem kvalitative og kvantitative metoder
- centrale dele af den empiriske medieforsknings begreber, teorier og metoder
- de centrale metoders historiske, videnskabsteoretiske grundlag.
Færdigheder i at:
- præsentere og diskutere den eller de væsentligste problemstillinger inden for den empiriske medieforskning på en klar og nuanceret måde og med brug af områdets begreber
- redegøre for den empiriske medieforskning teorier og metoder og diskutere begge dele selvstændigt
- anvende kvantitative og kvalitative metoders analytiske værktøjer på relevant materiale.
Kompetencer i at:
- fokusere på og perspektivere relevante medievidenskabelige metoder i en samtidig og historisk dimension
- formulere og belyse nye problemstillinger inden forden empiriske medieforskning selvstændigt og på videnskabelig vis
- tage stilling til videnskabelige resultaters holdbarhed og rækkevidde
- sammenfatte og formulere sig med præcision og klarhed under overholdelse af fagets grundlæggende akademiske standarder.
- Anvende relevante metoder til at udforme og gennemføre empiriske medievidenskabelige undersøgelser
- Analysere medievidenskabelige problemstillinger ud fra empirisk indsamlet data
Kursusspecifikke mål for
BA-studerende
Ved prøven kan den studerende demonstrere:
Viden om:
- centrale medievidenskabelige metoder, herunder forskelle mellem kvalitative og kvantitative metoder
- centrale dele af den empiriske medieforsknings begreber, teorier og metoder
Færdigheder i at:
- anvende medieforskningens videnskabelige analyseredskaber og metoder samt begrunde anvendelsen af disse i forhold til den givne problemstilling
- give en reflekteret og selvstændig analyse af væsentlige problemstillinger inden for den empiriske medieforskning
- formidle et fagligt stof og en faglig diskussion på en klar og veldokumenteret måde i overensstemmelse med akademiske normer.
Kompetencer i at:
- Anvende relevante metoder til at udforme og gennemføre empiriske medievidenskabelige undersøgelser
- arbejde selvstændigt med et emne.
Studieordninger
Kurset kan læses under følgende studieordninger på Dansk:
Kandidatuddannelser:
2015-ordningen
2019-ordningen
KA-tilvalg
2019-ordningen
BA-tilvalg:
2019-ordningen (enkeltstående BA-tilvalg)
- Kategori
- Timer
- Holdundervisning
- 56
- Forberedelse (anslået)
- 210
- Eksamensforberedelse
- 146,5
- I alt
- 412,5
Er din kandidatstudieordning fra 2019?
Så skal du tilmelde dig kandidattilvalg i Selvbetjeningen.
Er din kandidatstudieordning fra 2018 eller tidligere?
Så skal du tilmelde dig kandidattilvalg via en elektronisk blanket. Blanketten er kun tilgængelig i selvbetjeningsperioderne.
- Link til KA-tilvalgsblanket (ordinær tilmelding)
- Link til KA-tilvalgsblanket (eftertilmelding)
Studerende fra andre fakulteter/universiteter kan finde vejledning og ansøgningsskema her.
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- Portfolio
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Hvis kurset tages som Specialiseringsmodul 3 på Dansk KA 2015-ordningen eller som Danskfagligt emne 1 på Dansk KA 2019-ordningen, er der dog ekstern censur.
- Reeksamen
Portfolio, Jf. Særlige bestemmelser i studieordningen
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HDAK0041FU
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- KandidatBachelor tilvalg,Kandidat tilvalg
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Forår
- Skemagruppe
- Uden for skemastruktur
- Kursuskapacitet
- 35
- Kurset udbydes også til efter- og videreuddannelse
- Studienævn
- Studienævnet for Nordiske Studier og Sprogvidenskab
Udbydende institut
- Institut for Nordiske Studier og Sprogvidenskab
Udbydende fakultet
- Det Humanistiske Fakultet
Kursusansvarlige
- Palle Schantz Lauridsen (7-77676c6572787e446c7971326f7932686f)