TTEANT3BAU BA-5. semester: Det Nye Testamentes Eksegese 3 - Hold A, B
New Testament Exegesis 3
Teologi
Målbeskrivelse:
Det tilstræbes, at den studerende opnår følgende kvalifikationer:
Indgående sproglig, historisk, litterær og teologisk problembevidst viden om Romerbrevet og Johannesevangeliet samt deres kontekst.
Forståelse af bifagenes bidrag til forsøget på at rekonstruere den fortidige forståelseshorisont og bevidstgøre den nutidige fortolker om egne kontekstbetingede forståelsesmuligheder og -interesser.
Færdighed i kritisk og metodisk reflekteret detaileksegetisk arbejde under inddragelse af indsigterne fra de nytestamentlige bifag.
Evne til at formidle en nytestamentlig tekstfortolkning og hovedpunkter i bifagene.
Sagt på en anden måde:
I forbindelse med og som resultat af tekstgennemgangen skal I kunne
(a) oversætte de intensivt læste tekststykker fra Romerbrevet og Johannesevangeliet,
(b) analysere tekststykkerne syntaktisk – og
(c) mindst lige så vigtigt: redegøre præcist og indsigtsfuldt for de enkelte tekststykkersbetydning både inden for det enkelte tekststykke og i forhold til teksten som helhed.
I forbindelse med og som resultat af gennemgangen af bifagsstoffet skal I kunne
(d) redegøre for hovedindholdet af det læste stof til indledning og nytestamentlig teologi og
(e) forholde jer kritisk til de læste fremstillinger.
Der er afsat ca. 20 arbejdstimer om ugen for den ’gennemsnitlige’ studerende. Ca. seks af disse aflægges i undervisningen, dvs. der kræves ca. to og en halv forberedelsestimer forud for hver undervisningstime.
Ved tekstgennemgange kan den afsatte tid kan med fordel anvendes således:
Ca. to timer til grundig læsning af teksten på græsk, herunder syntaktisk analyse af de mest komplicerede vers
Ca. en halv time til at skrive en parafrase af teksten, dvs. inddeling i afsnit og anførelse af hvert afsnits hovedpointer. Til det formål anvendes en egnet kommentar.
Ved bifagsstof kan den afsatte tid med fordel anvendes således:
Ca. to timer til læsning af den pågældende tekst
Ca. en halv time til at skrive en kort sammenfatning af tekstens pointer og evt. spørgsmål til timen
Bifagsstof (ca. 350 sider)
Indledning 3:
Engberg-Pedersen, T. & K. B. Larsen, “Indledning” i Læsninger i Romerbrevet (ca. 20 sider). Absalon
Painter, J., “Johannine Literature: The Gospel and Letters of John” i The Blackwell Companion to the New Testament (red. D. E. Aune; Malden, MA: Wiley-Blackwell, 2010), 344-372. Online
Attridge, Harold W.. “John, Gospel of” i Religion Past and Present, Brill Online, 2015.
Nytestamentlig teologi:
Räisänen, H., The Rise of Early Christian Beliefs: The Thought World of Early Christians (Minneapolis, MN: Fortress, 2010), 79-405 (med billeder). Anskaffes af de studerende.
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 1
- Eksamensforberedelse
- 125
- Holdundervisning
- 84
- Undervisningsforberedelse
- 210
- I alt
- 420
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- Mundtlig prøve, 30 min.30 min. forberedelse
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ekstern censur
- Eksamensperiode
Vintereksamen
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- TTEANT3BAU
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- Første undervisningsgang i uge 36
- Kursuskapacitet
- ..
- Studienævn
- Studienævnet for Teologi
Udbydende institut
- Teologi
Udbydende fakultet
- Det Teologiske Fakultet
Kursusansvarlige
- Jesper Tang Nielsen (jtn@teol.ku.dk)
Undervisere
A: Jesper Tang Nielsen
B: Martin Friis