TTEAKH2BAU BA-6. semester: Kirke- og Teologihistorie 2 - Hold A, B
Church History 2
Teologi
Hold A
Østkirkerne: Kejsere, kirkefædre, kættere og kriser
Hvem beslutter, hvad den rette kristne tro er? I dette kursus
følger vi østkirkerne for at undersøge, hvem der beslutter, hvad
den rette kristne tro er. Er det kejserne, kirkefædrene eller
konciler? – og hvad sker der med dem, hvis tro ikke anses for at
være den rette kristne?
Konstantin d. store grundlagde byen Konstantinopel og afholdte det
første store kirkemøde. Kejser Konstantins regeringsperiode blev et
vendepunkt for kristendommen. Vi følger Konstantins store
byzantinske rige og dets 1000 årige kirkehistorie gennem
kejserhuse, kirkefædre og missionærens færden til de hedenske
slaviske folkefærd – bulgarerne, serberne og russerne. Det er en
historie om et imperies kirke og dets civilisations glansperiode,
der ender med undergang i krise på krise, når vi nærmer os 1300
tallet. Skyerne trækker sig sammen over østkirkerne, da de
muslimske arabere, persere og sidst tyrkere nærmer sig fra det
yderste øst, imens katolske korstog kommer fra vest.
Hold B
Synoder og konciler mellem 325 og 1274
Hvordan opstår ny teologi? I den første del af kristendommens historie er et vigtigt svar på dette spørgsmål: Det var synoder og konciler, der genererede ny teologi, og ikke mindst den strid, der nødvendigvis er knyttet til teologiske debatter. I det perspektiv viser synoder og konciler sig som stoppesteder på kirkehistoriens rejse, hvor nye passagerer stiger ind – og andre stiger ud, fordi også splittelserne i de kristne kirkesamfund hyppigt hænger sammen med koncilerne.
Derfor er synoders og koncilers historie en historie af knudepunkter, hvor centrale teologiske idéer, indflydelsesrige personer og mangfoldige kulturer mødes. Kort sagt, konciler og synoder er på en måde koncentrater af de respektive kirkehistoriske perioder.
I løbet af kurset vil vi studere et udvalg af synoder og konciler fra de oldkirkelige, byzantinske og middelalderlige perioder og benytte dem som spejle af deres tid. Vi vil stifte bekendtskab med kejsere og konger, som pludselig blev store teologer ved hjælp af konciler, med krigslystne munke, som garanterede den bedste teologis succes med knipler og sværd, og vi vil se, at det ikke blot er os, der ikke forstår, hvad de gamle skrifter betyder, men sommetider også deres egne forfattere.
Overordnede læringsmål i henhold til studieordningen
- Indgående kendskab til et væsentligt kirkehistorisk område og det dertil hørende kildemateriale.
- Evne til at afgrænse, identificere og arbejde kritisk med en kirkehistorisk problemstilling.
- Evne til at fortolke kilder på en metodisk reflekteret måde
- Evne til at perspektivere områdets problemfelt teologisk.
- Evne til metodisk reflekteret skriftlig formidling af kirkehistorisk viden.
Læringsformer med henblik på at opnå læringsmålene
Holdundervisning med arbejdsformer, der forudsætter den studerendes aktive deltagelse og opøver i skriftlig kirkehistorisk fremstilling.
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 126
- Holdundervisning
- 84
- Undervisningsforberedelse
- 210
- I alt
- 420
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- AndetPortføljeeksamen - samlet omfang af 24.000-36.000 tegn
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Intern censur
- Eksamensperiode
Sommereksamen
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- TTEAKH2BAU
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Forår
- Skemagruppe
- Første undervisningsgang i uge 6
- Kursuskapacitet
- ..
- Studienævn
- Studienævnet for Teologi
Udbydende institut
- Teologi
Udbydende fakultet
- Det Teologiske Fakultet
Kursusansvarlige
- Florian Wöller (flw@teol.ku.dk)
Undervisere
Hold A: Emil Hilton Saggau
Hold B: Florian Wöller
Metodedelen: Anna Vind