SVEK13114U Besætningsrådgivning og Veterinær Folkesundhed
Herd Health Consultancy and Veterinary Public Health
Veterinærmedicin, kandidatuddannelse - differentieringskursus (valgfag)
Kursus giver en introduktion til dyrlægers funktioner som
besætningsdyrlæge og
embedsdyrlæge med fokus på One
Health-tilgang til sygdomsbekæmpelse og forebyggelse. Kurset er
faglig forudsætning for at kunne tilmelde sig valgfagskurserne
'Besætningssundhed' (SVEK13111) og 'One Health'
(SVEK13112).
Kurset gennemføres hovedsageligt som
heldagsundervisning.
Kurset omfatter udover nedennævnte emner et indledende fællesmodul (2½ dag) for veterinærmedicinske og medicinske kandidatstuderende vedrørende One-Health-tilgang til håndtering af antiobiotikaresistens og evidensbaseret beslutningstagning vedr. brug af antibiotika.
Funktioner som besætningsdyrlæge:
Introduktion til funktionerne som besætningsdyrlæge samt
rammer/vilkår for husdyrproduktion. Undervisningen er gruppe- og
problembaseret heldagsundervisning med udgangspunkt i et besøg i en
privat malkekobesætning med indsamling af egne data og et
omfattende yderligere datagrundlag. Grupper af studerende behandler
delemner der under fællessamlinger sammensættes til en prototypisk
besætningsanalyse med forslag til videnskabeligt velfunderede
interventionsforslag. Markante forskelle i rammer og vilkår
samt afledte udmøntninger af dyrlægefunktioner for
andre produktionsdyrsarter som svin og mink dækkes også.
Gruppernes skriftlige bidrag skal godkendes af den
kursusansvarlige.
Dyrlægens funktioner inden for Veterinær
Folkesundhed:
I kurset arbejdes med funktionerne som embedsdyrlæge og dyrlæge
ansat i brancheorganisationer samt en introduktion til
veterinærers rolle i One Health-tilgangen til håndtering af
sygdomme, der opstår og spredes mellem dyr, mennesker og miljø
herunder via fødevarer. Endvidere skal denne kursusdel
demonstrere samspillet mellem dyrlægefunktioner i
primærproduktionen og embedsdyrlægefunktionerne, inkl. den enkelte
dyrlæges ansvar og funktion i nationale sundhedsprogrammer vedr.
zoonoser og smitsomme sygdomme hos dyr. Det er målet, at de
studerende lærer, hvorledes egenkontrolprogrammer og
branchekoder er stykket sammen indenfor forskellige områder (fx
primær mælke-og kødproduktion, fødevarevirksomheder,
butikker/restauranter), samt hvorledes de forskellige overordnede
programmer understøtter sygdomsforebyggelsen og
dyrevelfærden ikke bare i enkelte besætninger, men også på
sektor- og nationalt niveau. Der arbejdes endvidere med
dyrlægers ansvar og opgaver i relation til international
bekæmpelse- og forebyggelse af husdyrsygdomme og zoonotiske
infektioner.
Undervisningen er heldagsundervisning baseret på en blanding af workshops med dyrlæger fra relevante institutioner, ekskursioner/virksomhedsbesøg, gruppearbejde og udvikling af undervisningsmateriale til brug ved workshops og rapportskrivning. Et væsentligt element vil være en beskrivelse af, hvorledes dyrlæger bidrager med lederskab i relation til de gennemgåede emner. De studerendes indsats og slutprodukt i form af individuelle rapporter eller grupperapporter skal godkendes af den kursusansvarlige. Rapporten danner grundlag for det videre arbejde på begge differentieringer.
Efter endt kursus forventes den studerende at kunne:
Viden (kendskab og forståelse)
- beskrive de overordnede rammer og vilkår/kontekst for husdyrproduktion, der er nødvendige at kende, for at dyrlægen kan forholde sig meningsfuldt til løsning af problemer vedr. sundhed, velfærd og frugtbarhed ved behandling og forebyggelse i husdyrbesætninger samt for fødevareproducerende husdyr generelt.
- redegøre for principper og begreber i centrale offentlige og private styrings-, rådgivnings- og kontrolprogrammer, herunder udvise kendskab til produktionsstyring, populationsmedicin, præventiv veterinærmedicin og veterinær folkesundhed, sundhedsbegreber, dyrevelfærdsvurdering og smittebeskyttelse.
- redegøre for baggrund, mål og instrukser for besætnings- og embedsdyrlægers roller og opgaver i primærproduktionen ifølge gældende lovgivning samt kende til de særlige problemer med at frembringe evidens for interventioner i besætninger og større populationer.
- redegøre for og forholde sig kritisk til muligheder for implementering af simple kvantitative og kvalitative analysemetoder i feltarbejde med besætninger, branche- og myndighedsarbejde.
- kende til muligheder for implementering af følgende metoder/begreber til økonomi-orienterede analyser: partielt budget, diskontering, beslutningstræ, simulering og optimering.
- redegøre for de centrale principper for formidling, kommunikation og læring i dyrlægens kontekster, herunder betydningen af abstraktionsniveauer, værdier og holdninger (etik).
- forklare, hvorledes dyrlæger spiller en essentiel rolle i One Health-tilgangen til sundhedsfremme hos dyr og mennesker.
Færdigheder (anvendelse af redskaber, metoder og begrebsfortrolighed):
- organisere egen læring gennem projektplanlægning og etablering af samarbejde med vejledere og medstuderende.
- opsøge litteratur af relevans for kursusemnerne
- bringe såvel kendt viden fra forudsætningsfagene samt ny viden i aktion i en helhedsorienteret tilgang ved at beskrive organiseringen (studiedesign) og opsamlingen af data (inkl. sygdomsdiagnostik i relevante populationer og på individniveau)
- vurdere muligheder for håndtering og analyse af data vedrørende sundhed, velfærd, frugtbarhed, fødevaresikkerhed og relationer til produktion og produktionsøkonomi (kvantitative og kvalitative metoder jf. listen over vidensemner ovenfor).
- beskrive problemkomplekser og kende generelle muligheder for evidensbaserede interventioner i populationer.
- bruge de centrale begreber, der er nødvendige for formidling af komplicerede biologiske, praktiske og tekniske veterinære emner i primærproduktion, fødevaresikkerhed og One Health-tilgangen til bekæmpelse og forebyggelse af sygdomme, til klienter/kunder og fagfæller.
Kompetencer (bringe viden og færdigheder i spil i
forskellige situationer):
- agere fagligt forsvarligt i funktionerne som besætningsdyrlæge for betydende produktionsdyrearter i henhold til gældende dansk lovgivning (prototypiske situationer).
- komme med konstruktive oplæg til helhedsorienterede og relevante løsninger af problemstillinger relateret til sundhed, velfærd og frugtbarhed i en besætning under afvejning af værdier og holdninger hos besætningsejeren inklusiv økonomiske overvejelser, personale i besætningen, lovmæssige reguleringer, hensyntagen til fødevaresikkerhed i primærproduktionen samt den studerendes egne værdier og holdninger. Dette sker i kurset ved deduktion fra prototypiske situationer.
- kende funktionerne som embedsdyrlæge i relation til forebyggelse og bekæmpelse af husdyrsygdomme (herunder eksotiske sygdomme), zoonotiske infektioner og fødevarebårne infektioner, jf. gældende dansk og international lovgivning i prototypiske situationer.
- overskue principperne i branchekode og egenkontrol herunder forskellige former for organisering heraf af relevans for dyrlæger ansat i staten, fødevarevirksomheder eller brancheorganisationer.
- bidrage til planlægning af relevante forslag til helhedsorienteret løsning af komplicerede problemstillinger relateret til bekæmpelse af såvel eksotiske som endemiske husdyrsygdomme, zoonotiske infektioner og fødevarebårne sygdomme under afvejning national og international lovgivning i prototypiske situationer.
- udvikle skriftligt materiale til brug af andre studerende i kurset.
- anvende ovenstående kompetencer i formidling af veterinærvidenskabelig viden til at bidrage til iværksættelse af en One Health-tilgang til løsning af nationale og internationale udfordringer for dyr, mennesker og vores fælles miljø.
Vil delvist blive stillet til rådighed af underviserne via
læringsplatform.
Skal delvist opsøges af de studerende (et læringsmål)
Vil til en vis grad skulle udvikles af de studerende
selv (et læringsmål)
Bogen 'Control and Eradication of Endemic Infectious Diseases in Cattle' af Hans Houe, Liza Rosenbaum Nielsen og Søren Saxmose Nielsen (2014) benyttes som grundlag for den gennemgående undervisning om systematisk sygdomsbekæmpelse.
SVEK13004U Medicin, kirurgi og reproduktion, store husdyr
SVEK13005U Medicin, kirurgi og reproduktion, familiedyr
Godkendt kursusattest i rotationskurserne:
SVEK13006U, SVEK13001U, SVEK13003U, SVEK13002U, SVEK13008U, SVEK13007U
Evalueringsmodel: Dialogbaseret
- Kategori
- Timer
- Ekskursioner
- 18
- Forelæsninger
- 10
- Holdundervisning
- 40
- Praktiske øvelser
- 20
- Projektarbejde
- 50
- I alt
- 138
Kurset udbydes ikke til eksterne studerende.
- Point
- 5 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig afleveringDe studerendes indsats i projektarbejder og produkter heraf skal godkendes af den kursusansvarlige.
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- bestået/ikke bestået
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Ingen censur. En bedømmer.
Kriterier for bedømmelse
For at opnå bedømmelsen bestået skal den studerende på
tilstrækkeligt niveau kunne:
Viden (kendskab og forståelse)
- kunne beskrive de overordnede rammer og vilkår/kontekst for husdyrproduktion, der er nødvendige at kende, for at dyrlægen kan forholde sig meningsfuldt til løsning af problemer vedr. sundhed, velfærd og frugtbarhed ved behandling og forebyggelse i husdyrbesætninger samt for fødevareproducerende husdyr generelt.
- redegøre for principper og begreber i centrale offentlige og private styrings-, rådgivnings- og kontrolprogrammer, herunder udvise kendskab til produktionsstyring, populationsmedicin, præventiv veterinærmedicin og veterinær folkesundhed, sundhedsbegreber, dyrevelfærdsvurdering og smittebeskyttelse.
- redgøre for baggrund, mål og instrukser for besætnings- og embedsdyrlægers roller og opgaver i primærproduktionen ifølge gældende lovgivning samt kende til de særlige problemer med at frembringe evidens for interventioner i besætninger og større populationer.
- redegøre for og forholde sig kritisk til muligheder for implementering af simple kvantitative og kvalitative analysemetoder i feltarbejde med besætninger, branche- og myndighedsarbejde.
- kende til muligheder for implementering af følgende metoder/begreber til økonomi-orienterede analyser: partielt budget, diskontering, beslutningstræ, simulering og optimering.
- redegøre for de centrale principper for formidling, kommunikation og læring i dyrlægens kontekster, herunder betydningen af abstraktionsniveauer, værdier og holdninger (etik).
- forklare, hvorledes dyrlæger spiller en essentiel rolle i One Health-tilgangen til sundhedsfremme hos dyr og mennesker.
Færdigheder (anvendelse af redskaber, metoder og begrebsfortrolighed):
- organisere egen læring gennem projektplanlægning og etablering af samarbejde med vejledere og medstuderende.
- bringe såvel kendt viden fra forudsætningsfagene samt ny viden i aktion i en helhedsorienteret tilgang ved at beskrive organiseringen (studiedesign) og opsamlingen af data (inkl. sygdomsdiagnostik i relevante populationer og på individniveau).
- vurdere muligheder for håndtering og analyse af data vedrørende sundhed, velfærd, frugtbarhed, fødevaresikkerhed og relationer til produktion og produktionsøkonomi.
- beskrive problemkomplekser og kende generelle muligheder for evidensbaserede interventioner i populationer jf. begreberne beskrevet i listen over færdigheder.
- bruge de centrale begreber, der er nødvendige for formidling af biologiske, praktiske og tekniske veterinære emner i primærproduktion, fødevaresikkerhed og One Health-tilgangen til bekæmpelse og forebyggelse af sygdomme, til klienter/kunder og fagfæller.
Kompetencer (bringe viden og færdigheder i spil i
forskellige situationer):
- agere fagligt forsvarligt i funktionerne som besætningsdyrlæge for betydende produktionsdyrearter i henhold til gældende dansk lovgivning (prototypiske situationer).
- foreslå oplæg til helhedsorienterede og relevante løsninger af problemstillinger relateret til sundhed, velfærd og frugtbarhed i en besætning under afvejning af værdier og holdninger hos besætningsejeren inklusiv økonomiske overvejelser, personale i besætningen, lovmæssige reguleringer, hensyntagen til fødevaresikkerhed i primærproduktionen samt den studerendes egne værdier og holdninger.
- kende funktionerne som embedsdyrlæge i relation til forebyggelse og bekæmpelse af husdyrsygdomme (herunder eksotiske sygdomme), zoonotiske infektioner og fødevarebårne infektioner, jf. gældende dansk og international lovgivning i prototypiske situationer.
- overskue principperne i branchekode og egenkontrol herunder forskellige former for organisering heraf af relevans for dyrlæger ansat i staten, fødevarevirksomheder eller brancheorganisationer.
- bidrage til planlægning af relevante forslag til helhedsorienteret løsning af komplicerede problemstillinger relateret til bekæmpelse af såvel eksotiske som endemiske husdyrsygdomme, zoonotiske infektioner og fødevarebårne sygdomme under afvejning national og international lovgivning i prototypiske situationer.
- anvende ovenstående kompetencer i formidling af veterinærvidenskabelig viden til at bidrage til iværksættelse af en One Health-tilgang til løsning af nationale og internationale udfordringer for dyr, mennesker og vores fælles miljø.
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- SVEK13114U
- Point
- 5 ECTS
- Niveau
- Kandidat
- Varighed
- 4 uger
- Placering
- Blok 3
Undervises i blokkens første 4 uger.
- Skemagruppe
- Hovedsageligt holdundervisning i undervisningslokaler på campus, samt 1 besætningsbesøg og en ekskursion til relevant kongres eller virksomhedsbesøg. Enkelte dage/halve dage med hjemmearbejde med gruppeopgaver, der skal afleveres til slut i kurset.
- Kursuskapacitet
- 45 kandidatstuderende
- Studienævn
- Studienævnet for Veterinærmedicin og Husdyrvidenskab
Udbydende institut
- Institut for Veterinær- og Husdyrvidenskab (IVH)
Udbydende fakultet
- Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlige
- Liza Rosenbaum Nielsen (liza@sund.ku.dk)
Undervisere
Liza Rosenbaum Nielsen, Dorte Bay Lastein, Inge Larsen, Anne Sofie Hammer, Hans Houe m.fl.