SFABIF206U Lægemiddeludvikling fra molekyle til menneske
Drug Development from Molecule to Man
bacheloruddannelsen i farmaci - obligatorisk kursus på første semester.
Diversiteten af farmaceutens rolle illustreres ved brug af klassiske eksempler på moderne lægemiddeludvikling fra molekyle til menneske/idé til patient. De studerende introduceres til
- eksempler på lægemidlers ønskede og uønskede virkninger
- eksempel på absorption, fordeling, metabolisme og ekskretion af lægemiddelstof
udvikling af lægemiddelstof, samt formulering, produktion og anvendelse af lægemidler
grundlæggende farmaceutisk terminologi
- kort beskrive farmaceutens rolle samfunds- og erhvervsmæssigt.
- selvstændig, etisk, fagkritisk og analytisk holdning til den farmaceutiske profession.
- sikkerhedsmæssige forhold ved laboratorieøvelserne samt til vurdering og analytisk tilgang til laboratoriesikkerhed.
Efter endt kursus forventes den studerende at kunne:
Viden
kort beskrive hvorledes et lægemiddelstof udøver sin effekt, lægemidlers ønskede og uønskede virkninger.
kort beskrive absorption, fordeling, metabolisme og ekskretion af lægemiddelstof.
kort beskrive lægemiddeludviklingsprocessen fra ide til markedsføringstilladelse, fremstilling af udvalgte lægemiddelformer, funktioner af hjælpestoffer, valg af administrationsveje og lægemiddelformer.
kort redegøre for hvordan potentielle lægemiddelstoffer udvikles og optimeres til færdige lægemidler, herunder kort beskrive sammenhængen mellem fysisk-kemiske egenskaber, kemisk struktur og farmakologisk virkning af et lægemiddelstof.
kort redegøre for metoder hvormed farmaceutisk relevante problemstillinger kan identificeres, bearbejdes og løses.
kort redegøre for hvorledes lægemidler godkendes, hvorledes myndigheder og farmaceutiske virksomheder sikrer, atlægemidlerne har høj kvalitet,samt kort redegøre for hvorledes lægemiddelforsyningen i Danmark er organiseret.
kort redegøre for opbygningen af det danske sundhedssystem og farmaceutens rolle heri.
kort redegøre for grundlæggende principper for klassificering og mærkning af kemikalier.
kort beskrive hvad der karakteriserer den typiske lægemiddelbruger samt have basalt kendskab til et brugerperspektiv indenfor lægemiddelanvendelse
Færdigheder
redegøre for valg og anvendelse af forskellige lægemiddelformer
anvende centrale farmaceutiske terminologier så som "lægemidler", "lægemiddelformer", "lægemiddelstoffer", og "hjælpestoffer"
anvende udvalgte guidelines, PhEur, og danske lægemiddel standarder (DLS)
udføre praktiske forsøg med fremstilling og vurdering af udvalgte lægemiddelformer herunder anvende regler og procedurer i forbindelse med hensigtsmæssig laboratoriesikkerhed
klassificere farmaceutisk videnskabelig information
præsentere farmaceutisk videnskabelig information skriftligt og mundtligt
anvende farmaceutiske IT-værktøjer fx relevante online databaser som f.eks. PhEur online, DLS, og ProMedicin.dk
- anvende de vigtigste beredskaber i forbindelse med ulykker i laboratoriet, herunder klassificering og mærkning af kemikalier samt håndtering af kemikalieaffald.
Kompetencer
analysere relevant information vedr. lægemiddelformer; administrationsveje og rådgivning i forhold til en given farmaceutisk videnskabelig problemstilling
reflektere over egen læring
tage ansvar for egen og andres laboratoriesikkerhed ved øvelserne på hele 1.semester
kunne indgå i samarbejde og deltage i gruppearbejde, samt bidrage med konstruktiv feedback/løsningsforslag på medstuderendes udfordringer
Artikler fra medier, som er tilgængelige på absalon
Almen farmaci og/eller FASTtrack: Pharmaceutics - Dosage Form and Design af David Jones
12x2 klasselektioner á 45 min
2 intro til biblioteket á 45min
7 laboratoriesikkerheds forelæsninger á 45 min
3 laboratoriesikkerheds klasselektioner á 45 min
2x4 timers øvelser
6 timer kollokvier efter øvelser
- Kategori
- Timer
- Forelæsninger
- 7
- Forelæsninger
- 23
- Holdundervisning
- 24
- Holdundervisning
- 3
- Holdundervisning
- 2
- Holdundervisning
- 6
- Praktiske øvelser
- 8
- Projektarbejde
- 40
- Undervisningsforberedelse
- 93
- I alt
- 206
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig afleveringMundtligt forsvarFor at deltage i laboratorieundervisningen skal den studerende have bestået de obligatoriske faglige quizzer, sikkerheds quizzer og sikkerhedsintroduktion (sikkerhedsmoduler relateret til evakuering, lokalsug og ulykker).
For at bestå kurset skal den studerende have deltaget aktivt i udarbejdelse og gennemførelse af studenterpræsentationer og laboratoriearbejdet, samt bestået refleksionsopgaver, projektrapporten, sikkerhedsmoduler og sikkerhedsintroduktionen.
Refleksionsopgaver afleveres individuelt via absalon og bedømmes af underviser.
Projektrapporten afleveres gruppevis via Absalon og bedømmes af underviser.
Projektrapporten fremlægges mundtligt for hele holdet. - Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- bestået/ikke bestået
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Kriterier for bedømmelse
For at opnå bedømmelsen bestået skal den studerende på et tilstrækkeligt niveau kunne:
Viden
kort redegørelse for hvordan et udvalgt lægemiddelstof kan formuleres og fremstilles til et færdigt lægemiddel, herunder kort beskrivelse af sammenhængen mellem lægemiddelstoffets fysisk-kemiske egenskaber, kemisk struktur, formulering og farmakologisk virkning af det udvalgte lægemiddelstof
- klassificering og mærkning af kemikalier som er relevant for undervisningen på hele 1. semester
- Grundlæggende viden om de sikkerhedsmæssige forhold og beredskab i forbindelse med studiets laboratorieøvelseskurser
Færdigheder
kort beskrivelse af relevant information vedr. det udvalgte lægemiddel herunder lægemiddelform(er) og administrationsvej(e).
tilegne sig grundlæggende praktisk erfaring med formulering, fremstilling og kvalitetssikring af en given lægemiddelform
anvendelse af farmaceutiske online databaser som f.eks. PhEur online, DLS, og ProMedicin.dk)
klar præsentation af farmaceutisk videnskabelig information, herunder referencehåndtering
anvendelse af centrale farmaceutiske terminologier så som "lægemidler", "lægemiddelformer", "lægemiddelstoffer" og "hjælpestoffer"
indsigt i at indgå i samarbejdsrelationer
- anvende kemikaliedatabasen
- anvende elementerne i sikkerhedsintroduktionen på alle 1. semester kurserne
- håndtere kemikalieaffald.
Kompetence
- tage ansvar for egen og andres laboratoriesikkerhed ved øvelserne på hele 1. semester
refleksion over sammenhæng mellem formulering, fremstilling og kvalitetssikiring af den/de til lægemiddelstoffet udvalgte lægemiddelform(er) og administrationsvej(e)
- refleksion over egen læring og deltagelse i faget herunder i hvilket omfang dette har bidraget til opnåelse af fagets mål.
Indsigt i at indgå i samarbejdsrelationer
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- SFABIF206U
- Point
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- 1. semester
- Kursuskapacitet
- 240 studerende
- Studienævn
- Studienævn for de Farmaceutiske Videnskaber
Udbydende institut
- Institut for Farmaci
Udbydende fakultet
- Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlige
- Jette Jacobsen (jette.jacobsen@sund.ku.dk)