NNEB19003U Boldspil - fra teknik til taktik
From Technique to Tactics in Ballgames
Bacheloruddannelsen i idræt og fysisk aktivitet
Kurset vil tage udgangspunkt i teori og praksislæring i boldspil. Kurset har fokus på at udvikle færdigheder og kompetencer i specifikke boldspil (basketball og fodbold) samt velkendte og mindre kendte net-/ketcherspil (bl.a. badminton og andre udvalgte spil). Det er fælles for alle spillene at der arbejdes med grundlæggende tekniske elementer og spillenes taktiske muligheder. Det er gennemgående at den studerende skal udvikle tekniske og taktiske kundskaber og færdigheder samt kunne beskrive, forklare og begrunde, hvor der er klare sammenhænge imellem tekniske færdigheder og taktiske muligheder i spillene. Endvidere skal den studerende kunne anvende spilanalyse til at udvikle det enkelte spil i forhold til spillernes niveau, men også anvende spilanalyse på tværs af spillene i forløbet.
For både basketball, fodbold og badminton gælder det at den studerende skal opnå spilnære praksisfærdigheder samt analytisk og teoretisk indsigt i grundlæggende tekniske og taktiske elementer. Derudover skal den studerende opnå kendskab til spillets regler og spillets udvikling og anvendelse i forhold til forskellige målgrupper.
Viden:
Det er målet, at den studerende :
- udvikler grundlæggende forståelse for basketball, fodbold, badminton og andre udvalgte net-/ketcherspil, der muliggør, at det specifikke spil fungerer på såvel et personligt som et kollektivt plan
- opnår indgående kendskab til og forståelse af spillenes teori og terminologi
Færdigheder:
Det er målet, at den studerende :
- behersker grundlæggende og specifikke tekniske og taktiske praksisfærdigheder inden for basketball, fodbold, badminton og andre udvalgte net-/ketcherspil
- kan anvende grundlæggende og specifikke tekniske og taktiske praksisfærdigheder i en funktionel med- og modspilssituation
Kompetencer:
Det er målet, at den studerende:
- kan forklare og forevise de praksisfærdigheder, som er væsentlige for det enkelte boldspil både isoleret og under spil
- er i stand til at tilrettelægge et hensigtsmæssig forløb med henblik på at stimulere læring
- kan beskrive og analysere de boldspilsspecifikke tekniske og taktiske praksisfærdigheder og være i stand til at give hensigtsmæssig feedback
- kan analysere, reflektere og konkludere på forskelle imellem forskellige boldspil og net-/ketcherspil, samt forklare forskellenes betydning for aktiviteten
- kan udarbejde, gennemføre og evaluere en undervisning med høj kvalitet for både øvede og begyndere på gymnasieniveau
Litteratur oplyses på Absalon før kursusstart.
- Kategori
- Timer
- Forberedelse
- 30
- Forelæsninger
- 2
- Praktiske øvelser
- 72
- Undervisningsforberedelse
- 102
- I alt
- 206
Den studerende får igennem forløbet personlig feedback på egne færdigheder. På udvalgte gruppeopgaver anvendes formativ feedback. Peer-feedback på opgaver undervejs
Som meritstuderende - klik her!
Som enkeltfags-studerende (efter- og videreuddannelse) - klik
her!
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- Praktisk mundtlig prøve, 15 min, inkl. voteringPortfolioMundtlig-praktisk-teoretisk prøve, 15 min. inkl. votering.
Portfolio: Den studerende udarbejder i løbet af kurset en portfolio, som består af obligatoriske praktisk-teoretiske opgaver (reflektioner/videodokumentation).
Til den praktisk mundtlige eksamen udtrækkes en opgave fra den studerendes portfolio og den studerende evalueres i denne. Til eksamen diskuteres og perspektiveres opgavens tekst og video, og der kan i den forbindelse indgå forevisning af andre tekniske elementer fra forløbet. Der gives én karakter på baggrund af præstationen til den mundtlige eksamen. - Krav til indstilling til eksamen
Aktiv deltagelse i mindst 80% af undervisningen. Ved aktiv deltagelse forstås, at den studerende indgår i undervisningen med aktiv handling. Dvs. ved at være idrætsaktiv og/eller ved anden deltagelse i undervisningen, for eksempel ved at undervise, diskutere, analysere, give feedback, coache etc. Den aktive deltagelse inkluderer, at den studerende skal løse de undervisnings-/studieopgaver som indgår i portefolien.
- Hjælpemidler
- Kun visse hjælpemidler tilladt
Kun egen portfolio er tilladt til eksamen.
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Flere interne bedømmere
- Reeksamen
Som ordinær eksamen.
Evalueringselementer, der er godkendte og gyldige fra den ordinære eksamen gentages ikke, men indgår som beståede dele i reeksamen.
Er indstillingskravet ikke opfyldt ift. aktiv deltagelse, skal kurset følges igen.
Kriterier for bedømmelse
Se målbeskrivelsen.
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- NNEB19003U
- Point
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 2 blokke
- Placering
- Blok 1 og Blok 2
- Skemagruppe
- A (tirs 8-12 + tors 8-17) og B
- Kursuskapacitet
- 120
- Studienævn
- Studienævn for Fødevarer, Human ernæring og Idræt
Udbydende institut
- Institut for Idræt og Ernæring
Udbydende fakultet
- Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlige
- Jacob Wienecke (wienecke@nexs.ku.dk)