NNEB19002U Atletik, fysisk træning og friluftsaktiviteter
Athletics, Physical Training and Outdoor Activities
Bacheloruddannelsen i idræt og fysisk aktivitet
Kurset omhandler atletikkens discipliner og relationen til hhv. systematisk fysisk træning og friluftsaktiviteter. Kurset inkluderer både atletik, traditionel styrke- og udholdenhedstræning og friluftsaktiviteter, der kan have såvel et præstationsorienteret som et sundhedsorienteret og rekreativt formål.
Centrale emner er:
- Praktisk udførelse af et repræsentativt udsnit af atletikkens
discipliner (løb, spring og kast).
- Atletikkens teori inkl. teknikanalyse og feedback
- Planlægning af undervisnings- og træningsforløb i atletik
- Teori og praksis indenfor styrke- og udholdenhedstræning relateret til atletikkens discipliner.
- Friluftsaktiviteter (træning i naturen) som støtte til atletiktræning.
- Friluftsaktiviteter med et rekreativt og sundhedsorienteret formål.
I kurset indgår projektbaseret gruppearbejde.
Viden:
Det er målet, at den studerende opnår viden om:
- Teori relateret til den tekniske udførelse af atletikkens løbe-, spring- og kastediscipliner. Herunder skal den studerende beherske relevant biomekanisk og træningsfysiologisk teori samt metodisk og didaktisk indsigt med betydning for planlægning af lærings- og træningsforløb i atletik.
- Træningsfysiologisk teori relateret til styrke- og udholdenhedstræning.
- Hvordan og hvorfor friluftsaktiviteter kan anvendes med såvel præstationsforbedring som rekreation for øje.
- Relevante sikkerhedsmæssige forhold ved planlægning og
afvikling af aktiviteter i naturen
Færdigheder:
Det er målet at den studerende kan:
- Forevise de forskellige atletikdiscipliner i en formidlingssituation og bruge sin teoretiske indsigt til at analysere atletikudøvere med henblik på konstruktiv feedback både ift. udførelse af en disciplin, men også i forbindelse med planlægning af kortere og længere træningsforløb.
- Forevise og gennemføre eksempler på fysisk træning med relevans for udvalgte atletikdiscipliner.
- Benytte friluftsaktiviteter som fysisk træning der er fokuseret på styrke- og udholdenhed, for eksempel elementer fra klatring, trail- og O-løb, eventuelt suppleret med andre træningsformer i naturen.
- Kan navigere i naturen ved brug af kort og kompas.
Kompetencer:
Det er målet, at den studerende kan:
- Virke som atletikressourceperson i en lang række sammenhænge og med forskellige målgrupper.
- Kan planlægge og begrunde kortere og længere atletikforløb
- Give individuel feedback med høj kvalitet rettet mod præstationsforbedring i atletik.
- Benytte og begrunde specifik styrke- og udholdenhedstræning samt friluftsaktiviteter rettet mod præstationsoptimering.
- Planlægge og formidle friluftsaktiviteter rettet mod rekreative og oplevelsesmæssige formål i naturen, herunder enkle lejrlivsaktiviteter relevante for kortere ophold i naturen.
- Reflektere velbegrundet over hvordan træningsoplevelser i hhv. sportens arena og naturen adskiller sig fra hinanden, og hvorfor friluftsaktiviteter i dagens samfund appellerer så bredt i befolkningen.
Litteratur oplyses før kursusstart på Absalon.
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 1
- Forberedelse
- 101
- Forelæsninger
- 8
- Holdundervisning
- 96
- I alt
- 206
Peer to peer-feedback indgår som centralt element i kurset.
I kursets praksisdel indgår feedback fra undervisere.
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig prøve, 3 timer med opsyn.Andet, Praksis: videoafleveringEvalueringen består af to dele:
- 3 videoopgaver i hhv. atletik, fysisk træning og friluftsaktiviteter, som tilsammen tæller 50% af den samlede karakter. I opgaverne evalueres praktisk-teoretiske færdigheder og kompetencer. Opgaven i atletik vægtes med 50 %, opgaven i fysisk træning med 25 % og opgaven i friluftsaktiviteter med 25 %.
- En 3 timers teoretisk stedprøve uden hjælpemidler, som tæller 50% af den samlede karakter. De tre delområder, atletik, fysisk træning og friluftsaktiviteter, vægtes ligeligt. - Krav til indstilling til eksamen
Der gælder et krav om aktiv deltagelse i mindst 80% af al undervisning. Ved aktiv deltagelse forstås, at den studerende indgår i undervisningen med aktiv handling og løser de stillede undervisningsopgaver. Dvs. ved at udføre bevægelser og/eller øvrig deltagelse i den undervisning som foregår, for eksempel ved at undervise, diskutere, analysere, give feed-back, coache etc.
- Hjælpemidler
- Uden hjælpemidler
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Flere interne bedømmere
- Reeksamen
Som ordinær eksamen.
Evalueringselementer, der er godkendte og gyldige fra den ordinære eksamen, gentages ikke, men indgår som beståede dele i reeksamen. Er deltagelseskravet ikke opfyldt, skal kurset i sin helhed følges og bestås på et senere tidspunkt.
Kriterier for bedømmelse
Se målbeskrivelsen.
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- NNEB19002U
- Point
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 2 blokke
- Placering
- Blok 1 og Blok 2
- Skemagruppe
- A (tirs 8-12 + tors 8-17) og B
- Kursuskapacitet
- 120
- Studienævn
- Studienævn for Fødevarer, Human ernæring og Idræt
Udbydende institutter
- Institut for Idræt og Ernæring
- Institut for Geovidenskab og Naturforvaltning
Udbydende fakultet
- Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlige
- Mikkel Sørensen (msorensen@nexs.ku.dk)
- Nikolai Baastrup Nordsborg (nbn@nexs.ku.dk)
- Johanne Lybecker Christiani (jlc@ign.ku.dk)