NNEB18004U Fra vandbasis til svømning
From the Basics of Moving in Water to Swimming
Bacheloruddannelsen i idræt og fysisk aktivitet
Kurset er delt op i perioder med fokus på 4 delområder:
1. Vandbasis
2. Livredning
3. Distancesvømning og udendørs vandaktiviteter
4. Vandprojekt
Vandbasis
Teoretisk og praktisk gennemgang af generelle fysiske og biomekaniske principper for bevægelse og ophold i vand. Udvikling af kropslig kompetence i relation til opdrift og tyngde, vandret og lodret balance, modstand, fremdrift og rotation. Introduktion til udspring fra vippe. Betydning af tryghed for bevægelsesadfærd i vand.
Livredning
Forebyggelse af ulykker, kendskab til egne og andres reaktioner ved ophold i vand, svømning under vand, vandtrædning, dykning, bjærgning, ophaling, livreddende førstehjælp og livredningsteori. Sikkerhed i og omkring åbent vand.
Langdistance svømning og udendørs
vandaktiviteter
Der arbejdes med crawlteknik og planlægning af træning. Der vil
bl.a. indgå observationsopgaver, videoanalyse samt svømmetekniske
og fysiologiske målinger. Desuden indgår teori og praksis i
forbindelse med åbent vands svømning.
Vandprojekt
De studerende udvikler et projekt indenfor fagets teoretiske og praktiske rammer.
Den studerende skal gennem forløbet:
Viden
Gennem egne reflekterede erfaringer opnå basal forståelse for
hvordan bevægelseskompetence udvikles i vand, herunder hvordan et
godt forløb i vand kan tilrettelægges under hensyntagen til alle
fagets facetter.
Opnå bred teoretisk indsigt i basal hydrodynamik samt biomekaniske forhold relateret til bevægelse i vand, afsæt fra kanten og udspring fra vippe.
Kunne analysere og vurdere livredningspraksis ud fra et motorisk-, fysiologisk og psykosocialt perspektiv i såvel svømmehal som åbent vand.
Gennem videoanalyse af crawl kombineret med relevant litteratur tilegne sig viden om crawl teknik; læringsstrategier og træningsplanlægning. Herunder arbejdes med såvel en naturvidenskabelig som humanistisk-samfundsvidenskabelig tilgang til læring i svømning.
Selvstændigt kunne tilegne sig dybdegående viden om del-elementer af fagets teori og praktik
Færdigheder
Opnå alsidige, praktiske, kropslige erfaringer med bevægelse i
vand. Demonstrere evne til at udvikle egne effektive
bevægelsesmønstre i vand. Demonstrere evne til at prioritere
indsatsen i et træningsforløb, herunder på baggrund af refleksion
og dialog kunne indgå aktivt i såvel egen som andres studieproces.
Definere personligt mål (teknisk og præstationsmål) på baggrund af
systematisk analyse samt begrundet vejledning i studiegruppen
- og med rimelig succes kunne fremvise og evaluere resultat af
processen i relation til langdistance svømning.
Selvstændigt kunne forestå effektiv udvikling af færdigheder i et
eller fere af fagets delelementer
Kompetence
Kunne handle på baggrund af en grundlæggende forståelse for
generelle fysiske og biomekaniske principper for bevægelse og
ophold i vand .
Udvikle handlekompetence i relation til såvel reel redningsaktivitet som aktiv deltagelse i praksissituationer med forebyggelse af ulykker i vand som mål.
Opnå kompetencer i at analysere en konkret svømmerelateret praksis. Desuden lægges vægt på at opbygge kompetencer i forhold til kropslig og verbal formidling i feedback/vejlednings situationen.
Litteratur oplyses ved kursusstart på Absalon.
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 10
- Ekskursioner
- 20
- Forberedelse
- 56
- Forelæsninger
- 10
- Projektarbejde
- 54
- Teoretiske øvelser
- 56
- I alt
- 206
Skriftlig og mundtlig feedback på obligatoriske opgaver fra underviser og medstuderende. Mundtlig feedback i forbindelse med praksis fra underviser og medstuderende.
Som meritstuderende - klik her!
Som enkeltfags-studerende (efter- og videreuddannelse) - klik her!
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- Mundtlig prøve, 12 min per studerendeSkriftlig aflevering, udarbejdes løbende gennem kursetSenest 7 dage før den mundtlige eksamen skal de fire obligatoriske opgaver (en inden for hvert af hovedområderne 1-4) være afleveret. Disse opgaver indeholder både teoretiske elementer samt dokumentation for praksis.
Mundtlig eksamen i grupper af 3-4 studerende (36 min. ved 3 studerende og 48 min. ved 4 studerende - hver studerende eksamineres i minimum 12 min.) i én af følgende kategorier: ’vandbasis’, ’livredning’, ’distancesvømning og udendørs aktivitet’ eller ’vandprojekt’. Kategorien afgøres ved lodtrækning 6 dage før eksamen.
Der gives én karakter på baggrund af en helhedsvurdering af den mundtlige eksamen og den skriftlige opgave, der er udtrukket til eksamen. - Krav til indstilling til eksamen
Der gælder et krav om aktiv deltagelse i mindst 80 % af al undervisning.
Ved aktiv deltagelse forstås, at den studerende indgår i undervisningen med aktiv handling og løser de stillede undervisningsopgaver. Dvs. ved at udføre bevægelser og/eller øvrig deltagelse i den undervisning som foregår, for eksempel ved at undervise, diskutere, analysere, give feed-back, coache etc.
- Hjælpemidler
- Kun visse hjælpemidler tilladt
Til eksamen må den skriftlige opgave, der er udtrukket til eksamen medbringes.
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
én intern bedømmer.
- Reeksamen
Samme som ordinær (der kan dog dipenseres for gruppe). Afleverede opgaver fra ordinær eksamen kan genbruges - hvis en eller flere af de 4 obligatoriske skriftlige opgaver mangler skal disse afleveres (senest 7 dage før reeksamen)
Hvis kravet om aktiv deltagelse ikke er opfyldt skal kurset følges/tages på ny.
Kriterier for bedømmelse
Se målbeskrivelsen.
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- NNEB18004U
- Point
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 2 blokke
- Placering
- Blok 3 og Blok 4
- Skemagruppe
- A (tirs 8-12 + tors 8-17) og C
- Kursuskapacitet
- 125
- Studienævn
- Studienævn for Fødevarer, Human ernæring og Idræt
Udbydende institut
- Institut for Idræt og Ernæring
Udbydende fakultet
- Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlige
- Mogens Theisen Pedersen (mtpedersen@nexs.ku.dk)