NMAA05009U Matematisk modellering (Model)
Mathematical Modelling (Model)
Bacheloruddannelsen i matematik
Dette kursus omhandler det klassiske tre-fase diagram i
matematisk modellering. Diagrammet beskriver overgangen fra
virkelighed til modeller og tilbage til virkeligheden. De tre faser
er:
1. Et virkeligt problem bliver oversat til et matematisk problem.
2. Det matematiske problem løses indenfor en matematiske kontekst.
3. Løsningen oversættes og fortolkes i den tilsvarende biologiske,
økonomiske, … kontekst.
Vi introducerer flere matematiske værktøjer, såsom
differentialligninger, stokastiske simulationer og agent-baserede
modeller. Kurset er meget praktisk og der programmeres i høj grad i
Maple.
Kurset omfatter diskussion af hvorvidt modellerne er realistiske og
deres anvendelighed. Eksempler vil blive hentet fra økonomi,
biologi, fysik, sociologi, og daglige situationer. Vi kombinerer
praktiske, teoretiske, og videnskabelige modeller. Det sker på en
sådan måde, at studerende der sigter mod gymnasiet udvikler en
portfolio med modeller, der kan bruges i undervisning, mens
studerende indenfor ren matematik, statistik, matematisk økonomi,
biologi og fysik lærer om matematiske modeller, de ellers ikke vil
lære at kende og udvikler deres evne til at bruge
dem.
Viden:
De studerende vil lære: tre-fase diagrammet i matematisk
modellering; grundlæggende matematisk værktøj til modellering,
såsom differentialligninger, simulationer, og data analyse; at
skrive projektrapporter; grundlæggende teknikker til Maple
programmering til at analysere modeller.
Færdigheder:
Ved kursets afslutning vil de studerende have færdigheder i at:
anvende modelleringsteknikker til analyse af modeller; identificere
valgte, samt potentielle, antagelser og simplificeringer af en
model; identificere virkelige problemer der kan formuleres
matematisk; oversætte virkelige problemer til matematiske problemer
og løse dem; fortolke de opnåede matematiske løsninger i forhold
til virkeligheden.
Kompetencer:
Ved kursets afslutning forventes at de studerende kan bygge og
analysere matematiske modeller; forstå modellens begrænsningerne;
diskutere modellens anvendelse; fortolke modellens resultater i
forbindelse med det virkeligt problem hvor modellen stammer
fra.
Se Absalon.
- Kategori
- Timer
- Forberedelse
- 126
- Forelæsninger
- 12
- Projektarbejde
- 40
- Teoretiske øvelser
- 28
- I alt
- 206
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- Løbende bedømmelseLøbende evaluering med bedømmelse givet for en samlet vurdering af to prøver og en gruppeopgave. Prøverne afholdes i undervisningstiden under tilsyn i uge 3 og 6. Prøverne varer 3 timer, besvares i Maple og uploades i Absalon. Alle hjælpemidler er tilladte (uden internetadgang). Gruppeopgaven afleveres to gange. Første gang afleveres opgaven til peer-review hos medstuderende i uge 8. De studerende får feedback fra peer-reviewerne i slutning af uge 8. Opgaven genafleveres herefter i uge 9. Karakteren for opgaven er udelukkende baseret på den anden aflevering. I gruppeopgaven skal der være redegjort for den enkelte studerendes bidrag. Hver prøve tæller 30% i karakteren og gruppeopgaven tæller 40% i karakteren. Den endelige karakter transformeres til 7-trin skala.
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
En intern bedømmer
- Reeksamen
En 27-timer hjemmeopgave. Alle hjælpemidler tilladt. Opgaven besvares i Maple.
Kriterier for bedømmelse
Den studerende skal på tilfredsstillende måde godtgøre at han/hun lever op til fagets målbeskrivelse.
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- NMAA05009U
- Point
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 1 blok
- Placering
- Blok 2
- Skemagruppe
- B
- Kursuskapacitet
- Ingen begrænsning
- Efter- og videreuddannelse
- Studienævn
- Studienævn for Matematik og Datalogi
Udbydende institut
- Institut for Matematiske Fag
Udbydende fakultet
- Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlige
- Elisenda Feliu (efeliu@math.ku.dk)