NIGK14008U VVM i praksis
Environmental Impact Assessment in a Practical Danish Context
Kandidatuddannelsen i geografi og geoinformatik
Kandidatuddannelsen i geografi og geoinformatik med sidefag
Formålet med kurset er at give de studerende en generel indføring i VVM (vurdering af virkninger på miljøet) som et væsentligt planlægningsværktøj for såvel det åbne land som byområder samt kendskab til metoder, der anvendes i VVM-undersøgelser. Endvidere får de studerende indsigt i igangværende VVM-undersøgelser, ligesom de får prøvet kræfter med selv at skulle afgøre, om et anlæg kræver VVM eller ej, og hvordan VVM-undersøgelsen afgrænses.
Viden:
Dansk og europæisk natur- og miljølovgivning, myndighedernes rolle
og kompetencer, VVM-processen, herunder metoder til screening
(afgørelse af VVM-pligt), afgrænsning af VVM-undersøgelsens omfang,
kortlægning og vurdering af planforhold, befolkning og menneskers
sundhed, biologisk mangfoldighed, jordarealer og jordbund, vand,
luft og klima, materielle goder, kulturarv og landskab, samt
forventede virkninger af projektets sårbarhed overfor risici for
større ulykker eller katastrofer, definition og sammenligning af
alternativer, herunder referencealternativet, projekttilpasninger
og afværgeforanstaltninger for at undgå, mindske eller kompensere
for de negative miljøpåvirkninger, inddragelse af offentligheden
samt review (vurdering af om VVM-undersøgelsen er tilstrækkelig).
Færdigheder:
- redegøre for forvaltning af natur, miljø og landskab.
- redegøre for de klassiske interessemodsætninger i natur- og miljøforvaltningen.
- redegøre for metoder anvendt i VVM-undersøgelser.
- kendskab til udarbejdelse af en miljøkonsekvensrapport
Kompetencer:
Analysere, vurdere og anvende resultater, metoder, teori og data i forbindelse med VVM
Se kursushjemmeside på Absalon.
- Kategori
- Timer
- Forberedelse
- 136
- Projektarbejde
- 35
- Teoretiske øvelser
- 35
- I alt
- 206
VVM-emnerne genbesøges i løbet af kurset og der gives individuel mundtlig feedback ifbm med undervisning, øvelser og den løbende repetition. Ifbm med den skriftlige aflevering gives feedback til den konkrete opgave (mini-VVM) og den studerendes forståelse af formålet med opgaven. Feedbacken er individuel og retter sig mod specifikke udfordringer og interesser for den studerende. Der gives kort mundtlig feedback ifbm eksamen for at fremhæve styrker og svagheder i eksamensforløbet.
Som meritstuderende - klik her!
Som enkeltfags-studerende (efter- og videreuddannelse) - klik
her!
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig aflevering, løbendeMundtlig prøve, 20 minutterDen skriftlige opgave udarbejdes løbende og afleveres inden eksamensugen. Den mundtlige prøve tager udgangspunkt i opgaven og inddrager pensum. Prøven er uden forberedelse. Bedømmelsen sker på baggrund af en samlet vurdering af den skriftlige og den mundtlige præstation.
- Hjælpemidler
- Uden hjælpemidler
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Flere interne bedømmere.
- Reeksamen
Genaflevering af skriftlig opgave, 20 minutters mundtlig eksamen. Opgaven skal afleveres inden reeksamensugen. Den mundtlige prøve tager udgangspunkt i opgaven og inddrager pensum. Bedømmelsen sker på baggrund af en samlet vurdering af den skriftlige og den mundtlige præstation.
Kriterier for bedømmelse
Der henvises til målbeskrivelsen.
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- NIGK14008U
- Point
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Kandidat
- Varighed
- 1 blok
- Placering
- Blok 4
- Skemagruppe
- A (tirs 8-12 + tors 8-17)De studerende skal være opmærksomme på, at der reelt kun undervises torsdag 8-12
- Kursuskapacitet
- 25
- Efter- og videreuddannelse
- Studienævn
- Studienævn for Geovidenskaber og Planlægning
Udbydende institut
- Institut for Geovidenskab og Naturforvaltning
Udbydende fakultet
- Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlige
- Joachim Raben-Levetzau (jorl@cowi.com)