NIGB14060U Bachelorvirksomhedsprojekt i landskabsarkitektur
Bachelor in Practice
Bacheloruddannelsen i landskabsarkitektur
Kurset udføres som en individuel projektorienteret
studieaktivitet. Der er tale om en obligatorisk virksomhedspraktik
på bacheloruddannelsen i landskabsarkitektur. Indholdet defineres
af karakteren af den eller de aktiviteter, som gennemføres hos en
bachelorvirksomhedsprojektvært (i det følgende kaldet BVP-vært).
Forhåndsgodkendelse
Bachelorvirksomhedsprojekt i landskabsarkitektur skal
forhåndsgodkendes før gennemførelse. Institut
for Geovidenskab og Naturforvaltning koordinerer et
samlet udbud med godkendte virksomheder/organisationer med mulighed
for bachelorerhvervsophold. Disse er til fri fordeling mellem
tilmeldte studerende. Har du ønske om alternativ BVP-vært skal du
kontakte den kursusansvarlige med henblik på at få BVP-værten
godkendt inden opholdets start. BVP-opholdet skal have en sådan
karakter, at det bidrager til udvikling af den studerendes
teoretiske og praktiske viden i relation til selve studiet.
Vejledning
Institut for Geovidenskab og Naturforvaltning har en
formel kursusansvarlig, som er ansvarlig for at vejlede den
studerende i forbindelse med tilsagn om forhåndsgodkendelse. Den
kursusansvarlige bedømmer BVP-projektet. Den konkrete faglige
vejledning i forbindelse med de aktiviteter som gennemføres hos
BVP-værten, gives af en tildelt fagvejleder fra IGN
Midtvejsseminar
I forbindelse med gennemførelse af BVP-opholdet, deltager den
studerende aktivt i et midtvejsseminar. Hensigten med seminaret er
at gøre foreløbig status på BVP-projektet med henblik på at sikre
at den studerende opnår fuldt udbytte af hele forløbet.
Slutrapporten
I slutrapporten skal den studerende dokumentere, at vedkommende kan
reflektere over anvendelsen af egen faglighed i en erhvervsmæssig
sammenhæng og kan reflektere over egen læring i forløbet.
Rapporten skal afleveres med udgangen af blok 4, senest en uge før
afholdelse af eksamen. Det anbefales derfor, at den studerende
løbende arbejder på slutrapporten gennem projektforløbet. Omfanget
af rapporten er ca. 5-10 sider, ekskl. bilag/illustrationer.
Rapporten skal bestå af følgende elementer:
Konkrete rammer for BVP-projektet: en beskrivelse af BVP-værten:
virksomheden/organisationen, dens formål (hvem betjener den, hvad
producerer den, hvad er andre mål), dens organisering (hvem træffer
beslutninger, ledelsesstruktur, arbejdsfordeling) og fysiske
rammer, samt en beskrivelse af de konkrete arbejdsopgaver eller
aktiviteter, den studerende har været beskæftiget med i forløbet.
Med udgangspunkt i beskrivelsen af de konkrete aktiviteter og
arbejdsopgaver forventes den studerende at diskutere, hvilke dele
af det af den studerende kendte metoder og vidensgrundlag, der er
blevet bragt i spil i forløbet. Der skal også indgå overvejelser om
den konkrete viden og de specifikke metoder, den studerende har
erhvervet sig i forløbet.
Personlige læringsrefleksioner: hvad har den studerende lært (både
faglig indsigt og generelle kompetencer), og hvordan er denne
læring foregået (i hvilke situationer og sammenhænge), og på hvilke
måder den studerende ser forløbet som et bidrag til egen udvikling
såvel professionelt som personligt.
Slutrapporten laves som A4-format med tydelig angivelse af navn,
studienummer og vejleder på forsiden.
Formålet med BVP-projektet er at give den studerende mulighed
for at afprøve egne, gennem studiet erhvervede færdigheder og viden
i praksis. Dernæst at den studerende får mulighed for at opnå en
indsigt i en faglig niche, som har netop dennes interesse. Opholdet
er den studerendes mulighed for at sætte egne kompetencer i spil,
således at den studerende efter opholdet er bedre kvalificeret til
at træffe beslutning om den videre udvikling af kompetence - og
uddannelsesprofil.
Mål med aktiviteten er at:
Give erfaring med at anvende teori og metoder fra studiet i en
konkret sammenhæng i en virksomhed/organisation
Forstå og reflektere over den erhvervs- og samfundsmæssige
sammenhæng, som faget/uddannelsen indgår i
Skabe grundlag for aktivt valg af videre uddannelse – og
kompetenceudvikling.
Efter at have gennemført aktiviteten forventes det, at den
studerende kan:
Viden
- redegøre for den specifikke faglige viden, som er nødvendig for
at gennemføre forløbet. Det være sig viden fra forudgående studier
såvel som viden erhvervet under forløbet
- forstå og reflektere over strukturer og kultur i en
virksomhed/organisation på en sådan måde, at den studerende kan
forklare sin egen placering og specifikke funktion i den samlede
organisation, samt virksomhed/organisationens arbejdsfelt i
forhold til egen forståelse af landskabsarkitektur.
Færdigheder
- anvende faglig viden og relevante redskaber i en konkret faglig
sammenhæng
- formidle og samarbejde med både fagfæller, samarbejdspartnere og
brugere
Kompetencer
- demonstrere forståelse af, hvorledes den nyerhvervede viden og de
nye færdigheder bidrager til egen personlige og professionelle
udvikling, samt
- reflektere over egen læring i forbindelse med aktiveringen af den
faglige viden ved starten af forløbet.
- identificere egen rolle og funktion i organisationen samt
reflektere over egen læring gennem ophold.
- Kategori
- Timer
- Forberedelse
- 200
- Projektarbejde
- 200
- Vejledning
- 12
- I alt
- 412
Som meritstuderende - klik her!
Som enkeltfags-studerende (efter- og videreuddannelse) - klik
her!
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- Mundtlig prøve, 90 minutterMundtlig eksamen i gruppe. De studerende eksamineres mundtligt i grupper og grupperne eksamineres i 30 minutter efter en times grupperefleksion. Efter gruppeforberedelsen skal hver studerende præsentere erfaringer og sammenligninger baseret på den individuelle digitalt afleveret portfolio. Som en del af de 30 min, har den interne censor mulighed for at stille spørgsmål til sammenfatningen og de afleverede porteføljer.
- Krav til indstilling til eksamen
For at kunne deltage i den mundtlige prøve skal den studerende aflevere en portfolio: en kortfattet portfolio som dokumenterer, at vedkommende kan reflektere over anvendelsen af egen faglighed i en erhvervsmæssig sammenhæng og kan reflektere over egen læring i forløbet.
Det anbefales at den studerende løbende arbejder på slutrapporten gennem projektforløbet. Omfanget af rapporten er ca. 10 sider, inkl. bilag/illustrationer.Portfolioen skal bestå af følgende elementer:
Konkrete rammer for BVP-projektet: en beskrivelse af BVP-værten: virksomheden/organisationen, dens formål (hvem betjener den, hvad producerer den, hvad er andre mål), dens organisering (hvem træffer beslutninger, ledelsesstruktur, arbejdsfordeling) og fysiske rammer, samt en beskrivelse af de konkrete arbejdsopgaver eller aktiviteter, den studerende har været beskæftiget med i forløbet.
Med udgangspunkt i beskrivelsen af de konkrete aktiviteter og arbejdsopgaver forventes den studerende at diskutere, hvilke dele af det af den studerende kendte metoder og vidensgrundlag, der er blevet bragt i spil i forløbet. Der skal også indgå overvejelser om den konkrete viden og de specifikke metoder, den studerende har erhvervet sig i forløbet.
Personlige læringsrefleksioner: hvad har den studerende lært (både faglig indsigt og generelle kompetencer), og hvordan er denne læring foregået (i hvilke situationer og sammenhænge), og på hvilke måder den studerende ser forløbet som et bidrag til egen udvikling såvel professionelt som personligt.
Portfolioen laves som A4-format med tydelig angivelse af navn, studienummer og faglig vejleder på forsiden.
Der gives en samlet vurdering baseret på både portfolio og den mundtlige eksamen.- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- bestået/ikke bestået
- Censurform
- Ingen ekstern censur
En intern bedømmer
- Reeksamen
Skriftlig aflevering: Den studerende afleverer en portfolio, som beskrevet i indstillingskravene til den ordinære eksamen. Portfolioen skal afleveres i reeksamensugen.
Kriterier for bedømmelse
Se målbeskrivelse
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- NIGB14060U
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 2 blokke
- Placering
- Blok 1, Blok 2, Blok 3, Blok 4 og Sommer
Halv tid over to blokke (blok 1+2, 3+4, 4+5 eller 5+1)
- Skemagruppe
- Udenfor skemagruppe.
- Kursuskapacitet
- ingen begrænsning
- Efter- og videreuddannelse
- Studienævn
- Studienævn for Geovidenskaber og Planlægning
Udbydende institut
- Institut for Geovidenskab og Naturforvaltning
Udbydende fakultet
- Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlige
- Elzelina van Melle (elvm@ign.ku.dk)