NIGB13001U Naturgrundlaget 1 - Planter og Landskab
Processes in Nature 1 - Plants and Landscape
Bacheloruddannelsen i landskabsarkitektur
Kursets mål er at sikre den studerende den forståelse for naturgrundlaget, der er en forudsætning for byplanlægning, landskabsarkitektur og landskabsforvaltning. Udover landskabsdannelse og landskabshistorie er der tale om vedplanters biologi, samspillet mellem vedplanter og klima, lokalitet, jordbund, vegetation og arealanvendelse i byer, bynære skove og det åbne land i Danmark. Gennem kurset får de studerende plante- og jordbrugsvidenskabelig viden og metoder til brug i både forslagsstillende og forvaltningsmæssig sammenhæng. Plantekundskab er et gennemgående tema i kurset.
Der opnås grundlæggende viden om botanisk nomenklatur og morfologi, vedplanter og deres biologi (anatomi, fænologi, vækstbetingelser, skadevoldere), geologiske og geomorfologiske processer med relevans for landskabsdannelse i Danmark, landskabselementer, jordbundsdannelse, jordbundens fysiske og kemiske egenskaber. Fokus på betydning for vegetation og forskellige vedplanters vækstmuligheder og deres anvendelser til forskellige plantningsformål.
Viden, som den studerende opnår på grundlæggende niveau:
Hvilke geologiske og geomorfologiske processer findes og er de relevante for landskabsdannelse i Danmark?
Hvilke landskabselementer kan man observere og hvordan er de dannet?
Hvad er sammenhængen mellem landskabsdannelse og jordbundsmiljøet?
Hvad er en jordbundsprofil og hvordan er den dannet?
Hvordan kan jordbunden karakteriseres, fysisk og kemisk?
Taksonomiske principper i planteverdenen med relation til botanisk nomenklatur og morfologi
Plantekendskab og plantebestemmelse af udvalgte vedplanter arter
Vedplanters opbygning og vækstrytme
De grundlæggende vækstbetingelser for vedplanter
Udvalgte arters vigtigste skadevoldere og krav til vækstbetingelser
Beplantningselementer og plantningsformål
Færdigheder, som den studerende opnår på grundlæggende niveau:
Beskrive grundtræk af den prækvartære og kvartære geologiske udvikling i DK
Beskrive karakteristika af landskabselementerne i Danmark, herunder materialerne
Beskrive de jordbundsdannende processer i Danmark
Beskrive jordbundens fysiske, kemiske og biologiske komponenter med fokus på betydning for planters vækstmuligheder
Beskrive naturlige processer der påvirker menneskeskabte terrænkonstruktioner
Læse kort med henblik på tolkning af landskabsformer, jordbundstyper og deres dannelse
Udvælge egnet udstyr til jordbundsundersøgelser
Beskrive jordbundsprofiler i felten, bedømme tekstur og udtage en jordprøve
Udvælge egnede fysiske og kemiske analyser til karakterisering af jordprøver
Redegøre for en række træarters krav til voksestedet med hensyn til klima, dræningsforhold, vand- og næringsstofforsyning
Redegøre for træplantningers funktioner i byen og det åbne land og karakterisere beplantningselementer
Kompetencer:
analysere et givent areal med fokus på udgangsmaterialets geologiske oprindelse, geomorfologi og landskabshistorie
vurdere forskellige typer kortlægning og jordbundsanalyser i forhold til deres relevans for anlæg i byer og landskab.
vælge beplantningselementer udfra formål og krav til pleje.
vurdere og diskutere hvorledes biotiske og abiotiske forhold påvirker plantes vækstmuligheder på et konkret plantningssted med et veldefineret plantningsformål.
vælge arter og plantemateriale der egner sig til brug i forhold til forskellige beplantningsformål
rapportskrivning, herunder akademiske standarder for korrekt citation og litteraturhåndtering
Der benyttes en kombination lærebøger, kort, noter, artikler og webbaseret materiale.
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 4
- Ekskursioner
- 48
- Forberedelse
- 138
- Forelæsninger
- 62
- Praktiske øvelser
- 60
- Projektarbejde
- 80
- Teoretiske øvelser
- 20
- I alt
- 412
Der gives løbende mundtlig feedback på øvelser. I forbindelse med kursusrapporten benyttes peer feedback og individual, skriftlig feedback fra underviserne.
Som meritstuderende - klik her!
Som enkeltfags-studerende (efter- og videreuddannelse) - klik
her!
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig prøve, 4 timer med opsyn.4 timers skriftlig stedprøve efter blok 2.
- Krav til indstilling til eksamen
Løbende under kurset udarbejdes en individuel skriftlig øvelsesrapport om træartsvalg afhængig af lokaliteter og plantningsformål. Rapporten baseres på viden opnået i kurset, herunder data indsamlet under kursets ekskursioner. Aflevering og godkendelse af rapporten er en forudsætning for at kunne gå til eksamen i faget. Rapporten afleveres, så den kan genbedømmes inden ordinær eksamen, om nødvendigt.
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
To interne bedømmere
- Reeksamen
Som ordinær eksamen. Man kan gå til re-eksamen, hvis kursusrapport er godkendt. Rapporten skal være godkendt senest 2 uger før reeksamen.
Kriterier for bedømmelse
Baseret på målbeskrivelsen.
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- NIGB13001U
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 2 blokke
- Placering
- Blok 1 og Blok 2
- Skemagruppe
- C
- Kursuskapacitet
- 75
- Efter- og videreuddannelse
- Studienævn
- Studienævn for Geovidenskaber og Planlægning
Udbydende institut
- Institut for Geovidenskab og Naturforvaltning
Udbydende fakultet
- Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlige
- Erik Dahl Kjær (edk@ign.ku.dk)
- Jesper Riis Christiansen (jrc@ign.ku.dk)
Undervisere
En række forskellige undervisere bidrager til de forskellige emner i løbet af kurset