NIDK10008U Bevægelsespsykologi, sundhedspædagogik og praktikerforskning
The Psychology of Movement, Health Education and Research into Practice
Kandidatuddannelsen i humanistisk-samfundsvidenskabelig idrætsvidenskab
Overordnede teoretiske fokuseringer:
- Bevægelsespsykologi og fænomenologisk inspireret sundhedspædagogik. Aktuelle forskningstendenser.
- Overordnede teoretiske tilgange til det helhedsorienterede og både vestligt og østligt inspirerede kropssyn og dets ophav og nybrud i forhold til den idrætslige praksis.
- Praktikerforskning med et narrativt perspektiv.
Tematiske fokuseringer
- Det bevægelsespædagogiske/sundhedspædagogiske felt: Kroppens betydning for personlig og social udvikling. Idrættens og bevægelsens potentialer til at kunne styrke livsglæde, kropskontakt, tillid, fællesskab og identitetsudvikling i forhold til fx børn, unge eller særlige målgrupper.
- Det professionspersonlige felt: Kroppens sprog i professionel praksis. Om kontakt, nærvær lederskab og personlig kommunikation. Ny international ledelsesteori og professionsforskning med fokus på kunst, krop og mindfullness.
- Det terapeutiske felt: Om krop og eksistens, bevægelsespsykologi, kropsterapi og danseterapi.
Kurset indholder desuden en samklang af bevægelse og teori.
Viden:
Den studerende skal erhverve sig viden om
- Overordnede teoretiske tilgange til det helhedsorienterede og både vestligt og østligt inspirerede kropssyn og dets ophav og nybrud i forhold til den idrætslige praksis.
- En bevægelsespsykologisk og fænomenologisk inspireret sundhedspædagogisk tilgang til krop, bevægelse og idræt og åbent og kritisk kunne forhold sig til relevansen af at arbejde med et helhedsorienteret kropssyn i forhold til forskellige problemstillinger og mangfoldige idrætslige kontekster.
- Især opnå viden om, hvordan der kan arbejdes med ovenstående i det bevægelsespædagogiske, professionspersonlige eller terapeutiske felt.
Færdigheder:
Den studerende vil opnå færdigheder i at kunne arbejde med en
narrativ og praktikerfokuseret forskningstilgang, der tager
udgangspunkt i empiri fra praksis og forholder sig til relevant
teori og praksis inden for det fagets emneområde
Kompetencer:
Den studerende skal
Opnå kompetence til at arbejde med en bevægelsespsykologisk og
sundhedspædagogisk og praktikerforskningsfokuseret tilgang til
idræt og bevægelse.
Blive i stand til at undersøge potentialet i at arbejde med at
helhedsorienteret kropssyn med fokus på personlig og social
udvikling i mangfoldige idrætslige kontekster.
Udvikle kompetent kendskab til mulige anvendelsesmuligheder
indenfor den studerendes fremtidige profession som fx underviser,
projektleder, konsulent, leder eller forsker, herunder indsigt i
egne ressourcer og udviklingsmuligheder.
Litteratur oplyses før kursusstart på Absalon
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 2
- Forberedelse
- 70
- Forelæsninger
- 18
- Kollokvier
- 14
- Praktiske øvelser
- 10
- Projektarbejde
- 72
- Teoretiske øvelser
- 18
- Vejledning
- 2
- I alt
- 206
Der indgår tre studieopgaver og en projektopgave i forløbet. De studerende får peerfeedback og mundtlig feedback på 1. studieopgave. Skriftlig feedback på 2. studieopgave, mundtlig feedback på 3. studieopgave samt peerfeedback og mundtligt feedback på projektopgaven.
Som meritstuderende - klik her!
Som enkeltfags-studerende (efter- og videreuddannelse) - klik her!
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- Mundtlig prøve, 30 min uden forberedelseSkriftlig aflevering, løbende under kursetOpgaveoplæg udleveres ved studiestart og det skriftlige oplæg (max 8 sider, á 2400 anslag inkl. mellemrum og ekskl. forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste og bilag. Tekst ud over det tilladte vil ikke blive bedømt) afleveres en uge inden eksamen, hvorefter der eksamineres i oplægget ved den mundtlige prøve (som er uden forberedelse), baseret på en praktikerorienteret narrativ forskningstilgang.
Der gives en samlet bedømmelse. - Krav til indstilling til eksamen
At den studerende har fået godkendt de obligatoriske studieopgaver.
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ekstern censur
- Reeksamen
Som ordinær eksamen.
Godkendte obligatoriske opgaver kan genbruges til reeksamen - ikke-godkendte opgaver skal genafleveres senest 3 uger inden reeksamen.
Kriterier for bedømmelse
Se målbeskrivelsen.
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- NIDK10008U
- Point
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Kandidat
- Varighed
- 1 blok
- Placering
- Blok 1
- Skemagruppe
- C1Derudover mulighed for placering i skemagruppe D
- Efter- og videreuddannelse
- Studienævn
- Studienævn for Fødevarer, Human ernæring og Idræt
Udbydende institut
- Institut for Idræt og Ernæring
Udbydende fakultet
- Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlige
- Helle Winther (hwinther@nexs.ku.dk)