LLEK10290U Kvalitetssikring og ledelse
Quality Assurance and Management
Kandidatuddannelsen i klinisk ernæring
I kursets forløb udarbejdes en grupperapport om kvalitetsmåling
og kvalitetsintervention indenfor klinisk ernæring på hospital
eller i primærsektoren. Dette forløb støttes med forelæsninger.
Projektforløbet er meget lig de opgaver, som man må forvente at
uddannede kandidater i klinisk ernæring vil blive ansat til at
løse.
Forløbet er suppleret med formidling af grundlæggende viden om
organisatoriske forhold og økonomistyring i sundhedsvæsenet.
Den mundtlige eksamen foregår med udgangspunkt i den udarbejdede
grupperapport, således at den studerende ”forsvarer” sin egen
rapport i én session og ”eksaminerer” en medstuderende i dennes
rapport i en anden session. Udover formel viden vil evne til at
skaffe merværdi gennem samtale blive bedømt.
Kurset er rettet mod senere funktioner som ledere og
videreudviklere af faget
Viden:
- Nævne principper for konfliktløsning
- Nævne sundhedsvæsenets samarbejdsformer
Færdigheder:
- Planlægge og analysere kvalitetsmålinger og opstille en plan for
forbedring
- Opstille program til evaluering af organisatioriske svagheder
- Finde og anvende regelsæt for almindelige administrative opgaver
- Udvise overblik over ledelsesmæssige principper
Kompetencer:
- Samarbejde med andre om at gennemføre et (teoretisk)
kvalitetudviklingsprojekt
- Selvstændigt diskutere fordele og svagheder ved forskellige
metoder til kvalitetsmåling og -forbedring
- Selvstændigt bedømme andres kvalitetsudvilklingsprojekter
- Evne at kunne skaffe merværdi til et kvalitetsprojekt via
samtale/forhandling
Lærebøger oplyses ved studiestart på Absalon.
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 1
- Forberedelse
- 51
- Forelæsninger
- 42
- Projektarbejde
- 108
- Teoretiske øvelser
- 4
- I alt
- 206
Kursets grupper sammensættes på basis af en indledende, individuel test for gruppeegenskaber.
Gruppen vælger selv emne og der afholdes seancer, hvor de studerende fremlægger deres problemer for hinanden.
Den mundtlige eksamen varer 2 gange 30 minutter. I en seance er den studerende opponent til en anden studerende, der ”forsvarer” sit eget gruppearbejde. I næste runde ny rolle.Grupperapporten indgår i bedømmelsen, men vigtigst er den merværdi, der skabes via samtalen.
Som meritstuderende - klik her!
Som enkeltfags-studerende (efter- og videreuddannelse) - klik
her!
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- Mundtlig prøve, 1 timeBeskrivelse af eksamen: Mundtlig eksamen på basis af skriftlig rapport. Eksamen varer 2 x 30 minutter, hvor der er henholdsvis forsvar af egen rapport og eksamination i andres rapport. Kvaliteten af rapport indgår i bedømmelsen, og forsvar og opposition tæller ligeligt.
- Krav til indstilling til eksamen
I forløbet afleveres en rapport på en side. Denne skal godkendes før den mundtlige eksamen.
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ekstern censur
- Reeksamen
Samme som ordinær eksamen.
Indstillingskrav til re-eksamen samme som til ordinær; en rapport på en side skal afleveres. Denne skal afleveres og godkendes senest to uger før den mundtlige eksamen.
Kriterier for bedømmelse
Se venligst "Målbeskrivelser"
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- LLEK10290U
- Point
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Kandidat
- Varighed
- 1 blok
- Placering
- Blok 4
- Skemagruppe
- A (tirs 8-12 + tors 8-17)
- Kursuskapacitet
- Ingen begrænsning.
- Efter- og videreuddannelse
- Studienævn
- Studienævn for Fødevarer, Human ernæring og Idræt
Udbydende institut
- Institut for Idræt og Ernæring
Udbydende fakultet
- Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlige
- Jens Rikardt Andersen (jra@nexs.ku.dk)