LLEB10296U Sundhed, ernæring og livskvalitet
Health, Nutrition and Quality of Life
Bacheloruddannelsen i fødevarer og ernæring
Kurset vil belyse forskellige aspekter af livskvalitet, ernæring
og sundhed med fokus på sammenhængen mellem samfundsmæssige og
individuelle forudsætninger. Begrebet livskvalitet indbefatter det
enkelte individs vaner og valg i relation til kostvaner,
motionsvaner og forbrug af nydelsesmidler. Sundhedsbegrebet vil
blive belyst ud fra både biologiske, ernæringsfaglige,
samfundsfaglige og kulturelle vinkler. De samfundsmæssige forhold
omfatter socioøkonomiske og kulturelle forhold. Og de individuelle
faktorer omfatter bl.a. familiære, genetiske og etiske faktorer.
Det vil blive anskueliggjort hvorledes den danske livsstil, både
med hensyn til kost, fysisk aktivitet og forbrug af nydelsesmidler
kan påvirke risikoen for at udvikle livsstilssygdomme. Med hensyn
til kost og ernæring, vil der blive taget udgangspunkt i, hvorledes
indtag af forskellige fødevaregrupper som f. eks. frugt, grønt,
fisk, kød, mejeriprodukter samt udvalgte fødevarer som f.eks.
krydderier, vin og chokolade formodes at influere på sygdomsrisiko.
Endvidere vil emner som mikronæringsstoffer, næringsbehov for
specifikke befolkningsgrupper, samt funktionelle fødevarer blive
gennemgået.
Vores valg af fødevarer vil også blive sat i et større perspektiv
via fokus på både ressourceforbrug og miljøpåvirkning.
Sammenhængen mellem livskvalitet, ernæring og sundhed vil blive
belyst via fokus på biologiske forskelle. Derudover ser vi ud fra
et samfundsmæssigt perspektiv på hvorledes levevilkår blandt
forskellige sociale grupper i samfundet påvirker samspillet mellem
livskvalitet, ernæring og sundhed. Herunder belyses de bestemmende
faktorer for individuelle vaner og valg.
Forelæsningerne organiseres indenfor flere områder, eksempelvis
”Introduktion”, ”Sundhed og livsstil – samt danske vaner”,
”Livskvalitet” ”Regulering, forebyggelse og sundhedsfremme,
herunder klima og bæredygtighed”, og ”Ernæring og Sundhed”.
Projektarbejdet i blok II vil tage udgangspunkt i et valgfrit emne
indenfor kursets overordnede rammer.
De studerende skal opnå en bred viden om sammenhængen mellem
menneskers kost- og motionsvaner og sundhed, herunder hvilke
fysiologiske processer som er involveret. Desuden vil den
studerende opnå en forståelse af hvilke samfundsmæssige, sociale og
kulturelle faktorer, som påvirker menneskers levevaner og
livskvalitet.
Når kurset er afsluttet, forventes de studerende at kunne:
Viden:
- Udvise overblik over og beskrive den danske befolknings levevaner
på de mest centrale områder (kost, rygning, motion, alkohol), og
dennes betydning for livsstilsrelaterede sygdomme.
- Sammenfatte de væsentligste sundhedsmæssige aspekter af de mest
centrale fødevaregrupper.
- Beskrive mulige årsagssammenhænge mellem levevaner og
samfundsmæssige, sociale og kulturelle forhold, herunder hvordan
vores kollektive valg af livsstil indvirker på samfundet.
Færdigheder:
- Vurdere betydningen af livsstil i forhold til sundhed.
- Formidle årsagssammenhænge mellem på den ene side fysiologiske,
sociale og kulturelle faktorer og på den anden side livsstil,
personlige vaner, valg, adfærd og handlinger set i relation til
livskvalitet, ernæring og sundhed.
Kompetencer:
- Ud fra et naturvidenskabeligt og samfundsfagligt perspektiv skal
den studerende kunne identificere, hvilke valg og handlinger i
relation til livskvalitet der påvirker
sundhedstilstanden.
Kursuslitteratur oplyses på Absalon inden kursusstart.
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 3
- Forberedelse
- 111
- Forelæsninger
- 68
- Projektarbejde
- 190
- Teoretiske øvelser
- 24
- Vejledning
- 16
- I alt
- 412
Under blok II gives grundig feedback af projektarbejdet, både undervejs i projektudarbejdelsen (mundtlig feedback ved midtvejsseminar) samt ved den endelige projektevaluering (skriftlig feedback på rapport).
Som meritstuderende - klik her!
Som enkeltfags-studerende (efter- og videreuddannelse) - klik
her!
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig prøve, 2 timer med opsyn.Mundtlig prøve, 20 min.Beskrivelse af eksamen: 2 timers skriftlig eksamen efter første halvdel af kurset (blok 1). Mundtlig prøve på baggrund af projektrapport efter anden halvdel af kurset (blok 2) - ca 10 min præsentation efterfulgt af 10 min eksamination.
Vægtning: Skriftlig eksamen efter første halvdel af kurset vægtes 33%. Mundtlig individuel eksamination med 67%.
Kurset er kun bestået, såfremt begge eksaminer er bestået.
En bestået del (blok 1 eller blok 2) kan overføres til nyt kursusår. - Krav til indstilling til eksamen
Aflevering af gruppebaseret projektrapport (blok 2).
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
flere interne bedømmere
- Reeksamen
Re-eksamen for blok 1: 30 min. mundtlig re-eksamen med baggrund i pensum for blok 1.
Re-eksamen for blok 2: Samme som ordinær eksamen. Indstillingskrav til eksamen, skal ligeledes opfyldes til blok 2 re-eksamen: Aflevering af gruppebaseret projektrapport (blok 2), senest 3 uger inden reeksamen.
Kriterier for bedømmelse
Se venligst under "Målbeskrivelser"
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- LLEB10296U
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 2 blokke
- Placering
- Blok 1 og Blok 2
- Skemagruppe
- B og B
- Kursuskapacitet
- Ingen begrænsning.
- Efter- og videreuddannelse
- Studienævn
- Studienævn for Fødevarer, Human ernæring og Idræt
Udbydende institutter
- Institut for Idræt og Ernæring
- Institut for Fødevare- og Ressourceøkonomi
Udbydende fakultet
- Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlige
- Thomas Meinert Larsen (tml@nexs.ku.dk)
- Sidse Schoubye Andersen (sisan@ifro.ku.dk)