LBIB10172U Introduktion til bioteknologi
Introduction to Biotechnology
Bacheloruddannelsen i biologi-bioteknologi
Kursets formål er at give en indføring i fagområdet molekylær bioteknologi og en forståelsen af hvordan forskellige typer organismer, herunder mikrober, planter, og dyr kan indgå i bioteknologi. Kurset giver også eksempler på bioteknologis forskning og erhverv samt en oversigt over uddannelsens opbygning. Målet nås gennem forelæsninger og en metodemæssig indføring i problemorienteret projektarbejde med udgangspunkt i samfundsrelevante problemstillinger med en bioteknologisk vinkel, som bearbejdes ud fra naturvidenskabelige kriterier.
Kurset består af 4 elementer. (1) Introduktion til uddannelsen og hvor den kan bruges (2) En forelæsningsrække som dækker et afgrænset grundlæggende pensum bl.a. med fokus på genomer, molekylærbiologi og rekombinant DNA teknologi i forskellige organismer, (3) forelæsninger med fokus på bioteknologisk forskning og de industrielle anvendelser i forbindelse med planter, dyr, mikroorganismer og medicin. (4) Projektarbejde i grupper med afsæt i samfundsrelevante og bioteknologiske problemstillinger.
Gruppeprojekterne udvikles i tæt samarbejde med vejledere hvor de videnskabelige kriterier for rapporters indhold og udformning introduceres. I projektarbejdet fokuseres der på: Problemorientering; problemidentifikation, problemanalyse og problemformulering. Projektorganisering; definition af en opgave, planlægning og styring af projektet. Samarbejdets dynamik; kommunikation, organisering, og roller i grupper. Skriftlig og mundtlig formidling af videnskabelig information; indhold, struktur og formalia. Litteratur og kildehåndtering.
Kursets hovedmålsætning er at give et grundlæggende kendskab til grundlæggende molekylærbiologi, rekombinant DNA teknologi, samt en metodemæssig indføring i problemorienteret projektarbejde med udgangspunkt i en bioteknologisk problemstilling, som bearbejdes ud fra videnskabelige kriterier.
Når kurset er færdigt, forventes den studerende at:
Viden:
- kunne forklare grundlæggende molekylærbiologiske processer og deres regulering på forskellige niveauer.
- have kendskab til udvalgte bioteknologiske teknikker og principper.
- kunne reflektere over forskellige typer levende organismers karakteristika.
- kunne beskrive og forstå eksempler på erhvervs- og forskningsmæssige udnyttelse af organismer i bioteknologien
- udvise kendskab til kriterier for kommunikation af videnskabelig information og rapportudarbejdelse, hvad angår formalia, konsistens, klarhed, præcision og sprog.
Færdigheder:
- kunne arbejde problemorienteret og derved være i stand til at; identificere, analysere, formulere, afgrænse og bearbejde en bioteknologisk problemstilling på et videnskabeligt niveau.
- kunne arbejde projektorganiseret i en gruppe, herunder definere en konkret opgave, planlægge aktiviteter, styre arbejdsprocessen og bruge relevante arbejdsredskaber der skal til for at gennemføre projektet, samt evaluere forløbet.
- kunne formidle resultatet både mundtligt og skriftligt således at normerne for videnskabelig formidling i studierapportform opfyldes.
- kunne samarbejde effektivt i grupper og få en forståelse for de dynamikker der har betydning for udviklingen af et effektivt samarbejde
- kunne håndtere information der er relevant for et projekt og forholde sig kritisk til denne.
Kompetencer:
- kunne håndtere komplekse problemstillinger og arbejdsprocesser ved at planlægge, styre og evaluere arbejdsprocessen og bruge relevante arbejdsredskaber i projektets forskellige faser.
- kunne opponere og give konstruktiv kritik til medstuderende
Fremgår af kursusoversigten som fremlægges på Absalon før kursusstart.
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 1
- Forberedelse
- 45
- Forelæsninger
- 35
- Holdundervisning
- 15
- Projektarbejde
- 85
- Vejledning
- 25
- I alt
- 206
Som meritstuderende - klik her!
Som enkeltfags-studerende (efter- og videreuddannelse) - klik
her!
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- Mundtlig prøve, 15 min.Individuel mundtlig eksamen med udgangspunkt i egen gruppes projekt og eksamination i lærebogens pensum med relation til projektet. Ingen forberedelse.
- Krav til indstilling til eksamen
Aktiv deltagelse i afsluttende fremlæggelse af projekt. Godkendt projektrapport og godkendt fremlæggelse af projektrapport.
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- bestået/ikke bestået
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Flere interne bedømmere
- Reeksamen
Reeksamen som ordinær eksamen.
Hvis gruppen ikke opfylder kravene, afleveres en revideret projektrapport senest tre uger før reeksamen. Rapporten skal godkendes inden re-eksamen.
Hvis projektrapporten er godkendt, men enkeltpersoner ikke har deltaget i det afsluttende seminar, skal projektet fremlægges individuelt umiddelbart inden reeksamen afholdes, og denne fremlæggelse skal godkendes.
Kriterier for bedømmelse
Se målbeskrivelse
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- LBIB10172U
- Point
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 1 blok
- Placering
- Blok 1
- Skemagruppe
- A (tirs 8-12 + tors 8-17)
- Kursuskapacitet
- 80
- Efter- og videreuddannelse
- Studienævn
- Studienævn for det Biologiske Område
Udbydende institutter
- Institut for Plante- og Miljøvidenskab
- Institut for Fødevare- og Ressourceøkonomi
- Institut for Veterinær- og Husdyrvidenskab (IVH)
Udbydende fakultet
- Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlige
- Rosa Laura Lopez Marques (rlo@plen.ku.dk)
- Thorkild Nielsen (thorkild.nielsen@ifro.ku.dk)
Undervisere
Vagn Olsen
Anders Dahl
Rosa Lopez
Mari-Anne Newman
Thorkild Nielsen
Bjarke Veierskov
Meike Burow
Kristine Freude