LBIB10127U Dyrs og planters diversitet
Diversity of Animals and Plants
Bacheloruddannelsen i naturressourcer
Bacheloruddannelsen i biologi-bioteknologi
Kurset giver den nødvendige baggrundsviden for alle, der
efterfølgende skal beskæftige sig med levende organismer i
forskellige sammenhænge. Kurset giver et overblik over de levende
organismers formvariation og præsenterer og karakteriserer de store
organismegrupper. De principielle forskelle på Eubakterier, Archaea
og Eukaryoter fremlægges. Ligeledes præsenteres de store grupper
inden for Eukaryoter, f.eks. alge-grupper, svampe, dyr og planter.
Derefter fokuseres på udvalgte grupper inden for dyr og planter, og
disse grupper bliver brugt som udgangspunkt for en gennemgang af
morfologi, artskendskab og livscyklus. De vigtigste morfologiske
begreber samt analyse af sammenhænge mellem organismers struktur,
form og funktion bliver gennemgået og afprøvet ved teoretiske og
praktiske øvelser samt på ekskursioner. På ekskursionerne vil
kurset koble til de økologiske grundprincipper, der er behandlet i
kurset "Naturressourcer og økologi". Inden for
nogle få udvalgte grupper af planter og dyr får de studerende
mulighed for at gå i dybden og få en indgående forståelse af
systematik, slægtskabsforhold og arter i disse grupper. Inden for
planter fokuseres der på frøplanter, og seks plantefamilier, der
indeholder vigtige kulturplanter, vil således blive gennemgået i
detaljer. Inden for dyr lægges vægt på hvirveldyr, samt insekter og
andre hvirvelløse dyr af relevans for menneskepåvirkede systemer.
De grundlæggende principper for navngivning af organismer
fremlægges og diskuteres. Såvel klassiske metoder til
karakterisering af organismer baseret på variation inden for
anatomi, morfologi og kromosomtal, som moderne metoder baseret på
molekylærbiologisk variation, vil blive præsenteret. Sammenhængen
mellem fylogenier (slægtskabstræer) og klassifikation vil tillige
blive gennemgået og afprøvet ved øvelser.
Studerende opnår færdigheder i at bruge bestemmelsesnøgler til
danske plantearter og insektordener og vil dermed kunne
identificere udvalgte danske plantearter og de væsentligste
insektordener. Der bliver lagt særlig vægt på planter og
insektarter, der er relevante inden for skovbrug, landbrug,
havebrug samt andre menneskepåvirkede systemer.
Efter kurset, skal den studerende være i stand til at kunne:
Viden
Udvise overblik over slægtskabsforhold og forskelle mellem de store
grupper af levende organismer.
Kende et begrænset antal centrale begreber inden for konstruktion
af slægtskabstræer (fylogenier).
Referere regler for navngivning af organismer.
Beskrive begreber og fagtermer inden for dyre- og
plantemorfologi.
Beskrive seks danske kulturplante-familier.
Beskrive vigtigste danske insektordener.
Identificere et begrænset antal kulturplanter og dyr i form a
paratvidenplanter og paratvidendyr.
Anvende identifikationsværktøj til udvalgte danske planter og
insekter.
Færdigheder
Formidle viden om morfologi og artsbestemmelse.
Analysere sammenhænge mellem organismers struktur, form, funktion
og klassifikation.
Forklare regler for navngivning af organismer.
Vurdere sammenhængen mellem klassifikation og fylogenier
(slægtskabstræer).
Analysere seks danske kulturplante-familier og indgående forklare
deres morfologi, arter og systematik.
Forklare livscykler for udvalgte plante- og dyregrupper.
Analysere vigtigste danske insektordener.
Korrekt bestemme et bredt udvalg af danske plantearter og
væsentligste danske insektordener ved hjælp af "Dansk
Flora" og "Simplificeret nøgle til bestemmelse
af de vigtigste landlevende insektordener"
Kompetencer
Vurdere og anvende bestemmelsesnøgler til danske plantearter og
insektordener
Diskutere betydningen af korrekt bestemmelse af organismer i
forhold til anvendelse og niveau.
Asmussen-Lange, C.B. og Lange, C. Levende Verden - introduktion
til livets evolution og klassifikation.
Frederiksen S, Rasmussen F.N., Seberg O. Dansk Flora.
Jakobsen N. og Jensen, J. Systematisk Botanik
Lange, C.B.A. og Jacobsen, N. Biologisk Nomenklatur.
Sømme, L. Hvirvelløse Dyr.
Se Absalon for kursuslitteratur.
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 18
- Ekskursioner
- 14
- Forberedelse
- 80
- Forelæsninger
- 42
- Praktiske øvelser
- 28
- Projektarbejde
- 18
- Teoretiske øvelser
- 6
- I alt
- 206
Det er dialog baseret feedback som gives øjeblikkeligt i forelæsninger, til øvelser og ekskursioner.
Som meritstuderende - klik her!
Som enkeltfags-studerende (efter- og videreuddannelse) - klik
her!
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig prøve, 3 timer med opsyn.Skriftlig prøve, 3 timer med opsyn.
Eksamenssættet vil bestå af flere elementer. Der vil være en række spørgsmål indenfor alle kursusemner, inklusive bestemmelse af udvalgte planter og insekter. - Hjælpemidler
- Uden hjælpemidler
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Én intern bedømmer
- Reeksamen
Til reeksamen vil eksamensformen være mundtlig eksamination, 20 min. uden forberedelse.
Kriterier for bedømmelse
Eksamensbesvarelserne vil blive bedømt på baggrund af opfyldelse af målbeskrivelsen.
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- LBIB10127U
- Point
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 1 blok
- Placering
- Blok 4
- Skemagruppe
- B
- Kursuskapacitet
- Ingen begrænsninger.
- Efter- og videreuddannelse
- Studienævn
- Studienævn for Naturressourcer, Miljø og Husdyr
Udbydende institut
- Institut for Plante- og Miljøvidenskab
Udbydende fakultet
- Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlige
- Conny Bruun Asmussen Lange (con@plen.ku.dk)
- Jørgen Eilenberg (jei@plen.ku.dk)
Undervisere
Nicolai Vitt Meyling
Henrik de Fine Licht
Marianne Ellegaard