JJUB57008U EU-ret
EU Law
At tilvejebringe de studerende viden, færdigheder og
kompetencer, som beskrevet nedenfor, inden for det EU-retlige
fagområde med særlig fokus på ’fri bevægelighed’.
Forelæsningerne tjener til at tilvejebringe et overblik over
relevante dele af undervisningsmaterialet. På seminarholdene tages
først og fremmest følgende værktøjer i brug: korte overblik over
centrale dele af undervisningsmaterialet; drøftelser på baggrund af
særligt udarbejdede ’cases’; drøftelser på baggrund af centrale
og/eller illustrative domme og drøftelser på baggrund af særligt
udarbejdede spørgsmål.
De nævnte drøftelser veksler mellem gruppediskussioner,
plenumdiskussioner, gruppefremlæggelser og de enkelte underviseres
opsamlinger. Faget lægger afgørende vægt på opfyldelse af
læringsmålene, samt i særdeleshed: studenteraktivitet, variation og
bedst mulig anvendelse af de nævnte værktøjer til sikring af de
studerendes forståelse af og overblik over
undervisningsmaterialet.
Baggrund:
• Der bygges i faget videre på emner behandlet i tidligere fag
(herunder især de for EU-retten relevante emner fra ’Individets
grundlæggende rettigheder’ og ’Institutionel forfatningsret og
EU-forfatningsret’ såsom retssystemet, retskilderne,
grundrettighederne og forholdet mellem EU-ret og national ret).
De studerende skal opnå følgende viden:
• Dybere forståelse for den juridiske metodes særpræg i relation
til fagets centrale juridiske emner og problemstillinger.
• Dybere forståelse af de retskilder, der især er af relevans for
fagets centrale juridiske emner og problemstillinger, og hvad der
karakteriserer dem, herunder deres retskildeværdi og fortolkning.
• Dybere forståelse af de relevante bestemmelser i Traktaterne om
især det indre marked (omfatttende i særdeleshed varernes fri
bevægelighed, arbejdskraftens fri bevægelighed, den fri
etableringsret, og den fri udveksling af tjenesteydelser) og i
denne forbindelse af deres fortolkning og udvikling, samt hertil
forskelle og ligheder mellem de enkelte friheder.
• Dybere forståelse af unionsborgerskab, herunder af de relevante
bestemmelser i især EUF-Traktaten, men også visse bestemmelser i
Chartret, Opholdsdirektivet og Forordning 492/2011, samt i denne
forbindelse sammenhængen til især arbejdskraftens fri bevægelighed.
De studerende skal opnå følgende
færdigheder:
• Anvendelse af den juridiske metode i relation til fagets centrale
juridiske emner og problemstillinger med henblik på at forebygge
retlige problemer, argumentere for løsningsmuligheder og træffe
beslutninger.
• Anvendelse af de retskilder, der især er af relevans for fagets
centrale juridiske emner og problemstillinger, og hvad der
karakteriserer dem, herunder deres retskildeværdi og fortolkning.
• Anvendelse af de relevante bestemmelser i Traktaterne om især det
indre marked (omfatttende i særdeleshed varernes fri bevægelighed,
arbejdskraftens fri bevægelighed, den fri etableringsret, og den
fri udveksling af tjenesteydelser) og i denne forbindelse af deres
fortolkning og udvikling, samt hertil forskelle og ligheder mellem
de enkelte friheder.
• Anvendelse af de relevante bestemmelser om unionsborgerskab,
herunder især i EUF-Traktaten, men også visse bestemmelser i
Chartret, Opholdsdirektivet og Forordning 492/2011, samt i denne
forbindelse sammenhængen til især arbejdskraftens fri bevægelighed
(jf. også ovf.).
• Anvendelse af elementer fra emner behandlet i tidligere fag,
herunder især de for EU-retten relevante emner fra ’Individets
grundlæggende rettigheder’ og ’Institutional forfatningsret og
EU-forfatningsret’, jf. det anførte ovf.
• Formidling og formulering af deres viden og argumentation fagligt
og sprogligt korrekt på en struktureret og sammenhængende måde.
• Afgørelse af om en national foranstaltning er i overensstemmelse
med den for fagets centrale del af EU-retten eller ej.
De studerende skal opnå følgende
kompetencer:
• Med udgangspunkt i viden og færdigheder selvstændigt at kunne
identificere og kritisk behandle de for faget relevante EU-retlige
problemstillinger (eksempelvis i form af en konkret ’case’) på
grundlag af de relevante retskilder med en klar og præcis
argumentation for, hvordan og hvorfor disse skal anvendes i den
givne problemstilling, og med eksplicit formuleret sagligt
begrundet valg i tilfælde, hvor flere løsningsmuligheder
foreligger.
• Med udgangspunkt i viden og færdigheder selvstændigt at kunne
forklare, analysere og vurdere EU-Domstolens fortolkningsstil og
den betydning, som dens domme om den fri bevægelighed konkret har
for de problemstillinger, som de studerende præsenteres for
(eksempelvis i form af konkrete ’cases’).
• Med udgangspunkt i viden og færdigheder selvstændigt at kunne
planlægge håndteringen af EU-retlige problemstillinger og
identifikationen af løsningsmodeller inden for en given tidsramme.
• Identifikation af egne læringsbehov og strukturering af egen
læring.
• En vis tilegnelse af faglig viden på et fremmedsprog.
• Arbejde individuelt og indgå i kollektive faglige
sammenhænge.
Overordnet:
- Pensum omfatter omtrentligt 500 sider.
- Emnerne i målbeskrivelsen står centralt, men derudover indgår også kapitalens fri bevægelighed og Servicedirektivet.
Lærebog:
- Ulla Neergaard & Ruth Nielsen: ’EU Ret – Fri bevægelighed’, KarnovGroup, 3. udgave, 2018.
Domme:
- Se den til faget udarbejdede Domssamling for oversigt over fagets pensumdomme.
Artikler:
- Se den til faget udarbejdede Litteratursamling for oversigt over fagets engelsksprogede litteratur (artikler og boguddrag).
Supplerende litteratur:
- Domme, traktatbestemmelser (herunder Den Europæiske Unions Charter om grundlæggende rettigheder (’Chartret’) og sekundærregulering (herunder især bestemmelser fra direktiv 2004/38/EF om unionsborgeres og deres familiemedlemmers ret til at færdes og opholde sig frit på medlemsstaternes område (’Opholdsdirektivet’), Forordning 492/2011 om arbejdskraftens frie bevægelighed inden for Unionen, og direktiv 2006/123/EF om tjenesteydelser i det indre marked (’Servicedirektivet’)) indgår naturligt i faget. Der tilvejebringes årligt en oversigt med forslag til supplerende litteratur samt en detaljeret lektionsplan med case-materiale o.l. og hertil lærervejledning (sidstnævnte alene tilgængelig for underviserne).
Om anvendelsen af domme:
- Under henvisning til målbeskrivelsen (om bl.a. at sikre ”Evne til at læse, forstå og fortolke domme fra EU-Domstolen” og ”selvstændigt at kunne forklare, analysere og vurdere EU-Domstolens fortolkningsstil og den betydning, som dens domme om den fri bevægelighed konkret har for de problemstillinger, som de studerende præsenteres for (eksempelvis i form af konkrete ’cases’”)) og til den mangeårige tradition i faget både i ind- og udland, spiller domslæsning en stor rolle. Derfor udvælges hvert år en række pensumdomme. De indgår på forskellig vis i undervisningen, idet de f.eks. gennemgås og analyseres dybtgående på forelæsningerne af forelæseren og af de studerende i grupper og i plenum på seminarerne. De anvendes af de studerende til understøttelse af juridiske argumenter i forhold til cases og løsning af eksamensspørgsmål.
- Kategori
- Timer
- Forberedelse
- 219
- Forelæsninger
- 16
- Seminar
- 40
- I alt
- 275
- Point
- 10 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig prøve, 4 timer med opsyn.Skriftlig med tilsyn, 4 timer
- Krav til indstilling til eksamen
Oplyses senere
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ekstern censur
- Eksamensperiode
3. januar 2020
- Reeksamen
13. februar 2020
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- JJUB57008U
- Point
- 10 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- se skema for undervisningstider
- Studienævn
- Jura
Udbydende institut
- Det Juridiske Fakultet
Udbydende fakultet
- Det Juridiske Fakultet
Kursusansvarlige
- Ulla Neergaard (Ulla.Neergaard@jur.ku.dk)
- Helene Lindholm Alanne (helene.alanne@jur.ku.dk)