JJUA55259U Æresrelaterede forbrydelser - OBS: faget er nedlagt i forårssemesteret 2020
Honour Crimes - NOTE: the course is cancelled in the spring semester 2020
Æresrelaterede forbrydelser er i stigende omfang begyndt at blive særskilt kriminaliseret i den danske straffelov. Formålet med faget er at give de studerende et grundlæggende kendskab til de retlige udfordringer, der opstår i forbindelse med bekæmpelse af æresrelaterede forbrydelser i en dansk og international kontekst. Faget fokuserer på de seneste lovvedtagelser i straffeloven og på retspraksis fra danske og internationale domstole. Formålet med faget er i den forbindelse også at give de studerende et overblik over samspillet mellem retspolitik og jura. I hvilken retspolitisk kontekst er de enkelte kriminaliseringer blevet indført og hvilken reel betydning har lovgivningen for beskyttelsen af ofre for æresrelaterede forbrydelser? På et mere overordnet plan har faget til formål at give de studerende redskaberne til at arbejde forskningsbaseret og tænke kritisk over forholdet mellem jura og politik.
Faget berører de udfordringer, der følger af, at den traditionelle forståelse af de såkaldte æresrelaterede forbrydelser i de senere år er blevet udfordret både i national og international ret. I en dansk sammenhæng kommer ændringen primært til udtryk ved, at begreber som ”æresrelaterede konflikter” og ”negativ social kontrol” har vundet indpas i lovgivningsdokumenter og medført lovgivningsmæssige indsatser på det æresrelaterede område. Spørgsmålet er, hvordan skal juraen definere begreberne og hvornår er det hensigtsmæssigt at lovgive på det strafferetlige område? Der er dermed fokus på de almindelige lovudformningsprincipper som bl.a. kravet om subsidiaritet, om klarhed og om effektivitet.
Siden 2003 er der blevet vedtaget dansk lovgivning på det æresrelaterede område, som rækker ind over retlige områder som strafferetten, udlændingeretten og familieretten. Faget stiller skarpt på, i hvilket omfang det er lykkedes at bekæmpe æresrelaterede forbrydelser gennem lovgivningsindsatser inden for disse retsområder. Hovedtemaerne udgøres af lovgivning om kvindelig omskæring, tvangsægteskaber og ansigtstildækning. Det diskuteres bl.a. med udgangspunkt i teorier om moralsk panik, stigmatisering og lovgivningens symbolske betydning, hvilke virkninger den æresrelaterede lovgivning kan medføre for de berørte befolkningsgrupper og hvilken betydning særligt den strafferetlige lovgivning kan have for sammenhængskraften i samfundet.
Faget berører også de internationale konventioner og menneskeretlige udfordringer, som det æresrelaterede område giver anledning til. Lever Danmark op til internationale forpligtelser og hvilket menneskeretligt perspektiv har dansk ret på det æresrelaterede område?
Fageet har en forskningsbaseret tilgang med vægt på diskussioner med grundlag i lærebog og forskningsartikler. De studerende skal arbejde som en forsker og tidligt i forløbet finde en problemstilling, som de skal forske i, behandle og analysere, og derefter aflevere deres forskningsresultat i form af en synopsis. Undervej i forløbet kommer de studerende på studiebesøg ved Udlændinge og Integrationsministeriet (SIRI) og holdet får besøg af RED Safeshouse på fakultetet, som vil fortælle om deres arbejde med æresrelaterede sager.
- Redegøre for indholdet i de æresrelaterede bestemmelser i straffeloven og redegøre for begreber og definitioner i forskningslitteraturen.
- Redegøre for og forklare lovgivers valg af kriminalisering af æresrelaterede forbrydelser og herunder redegøre for den retspolitiske kontekst for lovgivningen.
- Redegøre for og forklare den straffeteoretiske argumentation for, hvornår man bør lovgive på det strafferetlige område, og forklare hvilke fordele og ulemper der kan være ved at lovgive på et område, der allerede er kriminaliseret.
- Identificere og analysere den æresrelaterede lovgivnings betydning i strafferetten, herunder ved hjælp af relevante retskilder.
- Identificere konkrete problemstillinger inden for det strafferetlige område.
- Identificere og analysere staternes brede skønsmargin i forhold til kriminalisering på det strafferetlige område fra et menneskeretligt perspektiv.
- Diskutere fordele og ulemper ved lovgivningen og foretage en kritisk afvejning af det æresrelaterede område i lyset af teorier om moralsk panik, stigmatisering og lovenes symbolske betydning.
- Perspektivere kursusfagets konkrete problemstillinger til diskussioner i forskningslitteraturen.
- Formidle og formulere sin viden og argumentation fagligt og sprogligt korrekt på en struktureret og sammenhængende måde.
(1) Introduktion til faget:
Det æresrelaterede område. Begreber og definitioner.
Litteratur:
Æresrelaterede forbrydelser. Strafferetlige perspektiver. (2018).
Jurist og Økonomiforbundets Forlag. (kapitel 4, 63-72).
Welchmann, L. & Hossain, S. (red.). (2005):’Honour’. Crimes,
Paradigms and Violence against Women. Zed Books. Introduction:
’Honour’, rights and wrongs. (1-21).
Supplerende litteratur:
Abu-Lughod, L. (2011). Seductions of the »honor crime«.
Differences, 22(1), (17-63).
(2) Den teoretiske ramme
Teorier om moralsk panik, stigmatisering og lovenes symbolske
betydning.
Litteratur:
Æresrelaterede forbrydelser. Strafferetlige perspektiver. (2018).
Jurist og Økonomiforbundets Forlag. (kapitel 3, 41-62).
(3) Om at skrive en
forskningsartikel:
Underviseren giver de studerende en indføring og vejledning i
skriveprocessen.
(4) Kvindelig omskæring
Litteratur:
Æresrelaterede forbrydelser. Strafferetlige perspektiver. (2018).
Jurist og Økonomiforbundets Forlag. (kapitel 5, 55-154).
(5) Kvindelig omskæring
Litteratur:
Ravn, L. (2003). Interessant og overflødig: Ny lov om kvindelig
omskæring i Danmark. I: Strafrecht Aus Nordischer Perspektive:
Festschrift Für Karin Cornils Zum 25-jährigen Jubiläum Als
Referentin Am Max-planck-institut. Shaker Verlag. Ravn, L. p.
209-218 (1999).
Lien, I.L. & Schultz, J.H. p.194-211. (2014). Interpreting
signs of female genital mutilation within a risky legal framework.
International Journal of Law, Policy and the Family, ebu002.
Supplerende litteratur:
Omskærelse i strafferetten. I Kriminalistisk Årbog 1998. p.
141-154. Det Retsvidenskabelige Institut D.
Johnsdotter Carlbom, S. (2004). FGM in Sweden: Swedish Legislation
Regarding« Female Genital Mutilation« and Implementation of the
Law. Research Report in Sociology. Johnsdotter, S. (2008).
Popular Notions of FGC in Sweden: The Case of Ali Elmi. Finnish
Journal of Ethnicity & Migration, 3(2). Johnsdotter, S.
(2009a).
The FGM Legislation Implemented: Experiences from Sweden. Malmø
University. Johnsdotter, S. (2009b). Discrimination of Certain
Ethnical Groups? Ethical Aspects of Implementing FGM Legislation in
Sweden. Faculty of Health and Society.
(6) Studiebesøg ved Udlændinge- og Integrationsministeriet (SIRI)
SIRI rådgiver om at forebygge og håndtere æresrelaterede konflikter og negativ social kontrol gennem bl.a. opkvalificering af fagfolk og holdningsbearbejdende og dialogskabende aktiviteter med unge og forældre. Vi skal høre om ministeriets arbejde med det æresrelaterede område.
(7) Tvangsægteskab
Litteratur:
Æresrelaterede forbrydelser. Strafferetlige perspektiver. (2018).
Jurist og Økonomiforbundets Forlag. (kapitel 6, 181-234).
(8) Tvangsægteskab
Litteratur:
Anitha, S. & Gill, A.K. (2009). Coercion, consent and the
forced marriage debate in the UK. Feminist legal studies, 17(2),
165-184.
Anitha, S. & Gill, A.K. (2015). A moral panic? The
problematization of forced marriage in British newspapers. Violence
against women, 21(9), 1123-1144.
Bredal, A. (2011). Border control to prevent forced marriages:
Choosing between protecting the women and protecting the nation. I:
Forced marriage, Introducing a social justice and human rights
perspective, 90-112.
Supplerende litteratur:
Gangoli, G., Chantler, K., Hester, M. & Singleton, A. (2011).
Understanding forced marriage: definitions and realities. I: Forced
marriage. Introducing a social justice and human rights
perspective, 25-45.
Gaffney-Rhys, R. (2009). The implementation of the forced marriage
(civil protection) act 2007. Journal of Social Welfare & Family
Law, 31(3), 245-256.
Gill, A.K. & Hamed, T. (2016). Muslim Women and Forced
Marriages in the UK. Journal of Muslim Minority Affairs, 1-21.
(9) Besøg af RED Safehouse
RED Safehouse er landets mest sikre og specialiserede opholdssteder for unge, der er på flugt fra æresrelaterede konflikter. RED Safehouse driver to sikre og skjulte opholdssted for unge på flugt fra æresrelaterede konflikter omhandlende social kontrol, æresrelateret vold, tvangsægteskab eller trusler herom. RED Safehouse skal fortælle om deres arbejde og deres udfordringer.
(10) Ansigtstildækning
Litteratur:
Æresrelaterede forbrydelser. Strafferetlige perspektiver. (2018).
Jurist og Økonomiforbundets Forlag. (kapitel 7, 235-295).
(11) Ansigtstildækning
Litteratur:
Lacassagne, A. (2013). Moral panic around the Burqa in France: An
Eliasian perspective. I: Moral panics in the contemporary world,
237-261.
Yusuf, H. (2014). SAS v France: supporting ’living together’ or
forced assimilation? International Human Rights Law Review, 3(2),
277-302.
Beaman, L.G. (2016). Living Together v. Living Well Together: A
Normative Examination of the SAS Case. Social Inclusion, 4(2),
3-13.
Supplerende litteratur:
Brems, E., Vrielink, J. & Ouald Chaib, S. (2013). Uncovering
French and Belgian face covering bans. Journal of Law, Religion
& State, 2, 69-99.
Brems, E., Janssens, Y., Lecoyer, K., Ouald Chaib, S. &
Vandersteen, V. (2012). Wearing the Face Veil in Belgium; Views and
Experiences of 27 Women Living in Belgium concerning the Islamic
Full Face Veil and the Belgian Ban on Face Covering. Human Rights
Centre, Ghent University.
Johansen, B.S., Skovgaard-Petersen, J., Warburg, M. &
Østergaard, K. (2009). Rapport om brugen af niqab og burka.
Institut for Tværkulturelle og Regionale Studier. (ToRS).
(12) Opsamling, spørgetime og prøveeksamen
- Kategori
- Timer
- Forberedelse
- 178,25
- Seminar
- 28
- I alt
- 206,25
Feedback-processen er tilrettelagt på den måde, at hver enkelt studerende præsenterer sin projektidé for holdet og giver feedback til de andre studerendes projektidéer. Den studerende får mundtligt feedback i form af individuel vejledning fra underviseren med forbedringsforslag til synopsen, som skrives med inspiration fra forskningsartikler.
- Studerende indskrevet på JUR: Selvbetjeningen på KUnet
- Studerende indskrevet på andre fakulteter på KU eller andre danske universiteter med en forhåndsgodkendelse fra eget Studienævn: Meritstuderende
- Alle andre studerende og enkeltfagsstuderende: Enkeltfagsstuderende (mod deltagerbetaling)
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- Mundtlig prøve, 20 min.Mundtlig eksamen på baggrund af synopsis, 20 minutter
- Krav til indstilling til eksamen
Det er en forudsætning for at gå til den mundtlige eksamen, at den studerende har afleveret synopsis inden for den fastsatte frist. Fristen aftales med underviseren på faget.
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ekstern censur
- Eksamensperiode
Faget er nedlagt i forårssemesteret 2020
- Reeksamen
Faget er nedlagt i forårssemesteret 2020
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- JJUA55259U
- Point
- 7,5 ECTS
- Niveau
- KandidatKandidat tilvalg
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Forår
- Skemagruppe
- Se skema for undervisningstid
- Efter- og videreuddannelse
- Pris
- Studerende indskrevet på JUR: Ingen deltagerbetaling
- Enkeltfagsstuderende: Se venligst hjemmesiden
- Studienævn
- Jura
Udbydende institut
- Det Juridiske Fakultet
Udbydende fakultet
- Det Juridiske Fakultet
Kursusansvarlige
- Jørn Vestergaard (jorn.vestergaard@jur.ku.dk)