HRTÅ10201U ÅU RET, Retorisk skrivning, sprog og stil (forår 2020)
Rhetorical Writing and Stylistics
Fagstudieordning Bachelordelen af sidefaget i retorik 2019
https://hum.ku.dk/uddannelser/aktuelle_studieordninger/retorik/retorik_ba.pdf
Fagstudieordning Bachelordelen af sidefaget i retorik 2019
https://hum.ku.dk/uddannelser/aktuelle_studieordninger/retorik/retorik_basf
På dette modul arbejder vi med forskellige sagprosaformer, skriveprincipper og strategier for feedback på skriftlige tekster. Vi skal både analysere og producere skrevne tekster.
For at skærpe analytiske kompetencer og udvikle egne skrivekundskaber skal vi også arbejde med grammatik og stilistik, bl.a. sætningsanalyse og figurlære.
- De studerende vil opøve kompetencer i at forholde sig fagligt reflekterende til retoriske virkemidlers funktioner i forskellige sammenhænge og teksters kvaliteter og påvirkningspotentiale i deres retoriske situationer. De vil også få kompetencer til at arbejde procesorienteret og struktureret med skriveopgaver gennem alle stadier fra ide til publicerbar tekst og i at indgå i konstruktivt samarbejde om revision af egne og andres tekster med lydhørhed for feedback.
Ved prøven kan den studerende demonstrere:
Viden om og forståelse af
- forskellige sagprosaformer, skriveprincipper og strategier for feedback på skriftlige tekster.
- skrevne tekster i forskellige medier (artikler, debatindlæg o.l.), hvis retoriske sigte er at påvirke læserens erkendelse, standpunkter og/eller handlinger.
- sproglig-stilistiske analyseredskaber (herunder syntaktiske) af relevans for retorisk tekstanalyse og -produktion.
Færdigheder i at
- analysere og vurdere artikler, debatindlæg o.l. mht. ide, indhold, struktur, sprog og stil i forhold til genre og den konkrete kommunikationssituation.
- planlægge og udarbejde artikler, debatindlæg o.l., som mht. ide, indhold, struktur, sprog og stil fungerer hensigtsmæssigt i kommunikationssituationen.
- anvende grammatiske og stilistiske analyseredskaber (bl.a. syntaks og figurlære) til at karakterisere en tekst kommentere en tekst mht. sprogrigtighed (herunder retstavning og tegnsætning).
opfylde ovenstående i en form, der er sprogligt korrekt, klar, fagligt præcis og velstruktureret
Kompetencer i at
- forholde sig fagligt reflekterende til retoriske virkemidlers funktioner i forskellige sammenhænge og teksters kvaliteter og påvirkningspotentiale i deres retoriske situationer.
- arbejde procesorienteret og struktureret med skriveopgaver gennem alle stadier fra ide til publicerbar tekst.
indgå i konstruktivt samarbejde om revision af egne og andres tekster med lydhørhed for feedback.
- Kategori
- Timer
- Forberedelse
- 363,5
- Holdundervisning
- 46
- I alt
- 409,5
Dette kursus er et aften og/eller weekendkursus mod betaling.
Ansøg her
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- AndetBunden skriftlig hjemmeopgave under forudsætning af aktiv undervisningsdeltagelse
- Krav til indstilling til eksamen
Den aktive undervisningsdeltagelse består af:
- 2-4 godkendte skriveøvelser på tilsammen 16-20 normalsider, som besvares i grupper eller individuelt efter underviserens anvisning
- 1 godkendt individuel artikel på 2-5 normalsider, som den studerende forud skal have fremlagt i udkast til feedback
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HRTÅ10201U
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- BachelorBachelor tilvalg,Bachelorsidefag
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Forår
- Skemagruppe
- .
- Efter- og videreuddannelse
- Pris
3750
- Studienævn
- Studienævnet for Medier, Erkendelse og Formidling
Udbydende institut
- Institut for Medier, Erkendelse og Formidling
Udbydende fakultet
- Det Humanistiske Fakultet
Kursusansvarlige
- Jesper Nielsen (jesn@hum.ku.dk)
Undervisere
Sofie Vestergaard Kristiansen; Louise Fischer-Nielsen