HRTK03561U RET, Moderne teoretiske og metodiske perspektiver
RET, Modern Theoretical and Methodological Perspectives
Kandidatuddannelsen i retorik 2019
Kandidattilvalg i retorik 2019
Kandidatdelen af sidefaget i retorik 2019
Retorikkens rolle i samfundslivet kan udforskes og belyses på mange andre måder end ved tekstanalyse og tekst-orienteret retorisk kritik. Formålet med dette kursus er at give deltagerne erfaring med en bredere vifte af teoretiske og metodiske perspektiver på retorikfaglige spørgsmål og problemstillinger. Vi studerer udvalgte fx filosofiske eller sociologiske teoridannelsers relevans i en retorikfaglig sammenhæng foruden forskellige kvalitative metoder til at indsamle, konstruere og definere et analysemateriale og tilrettelægge en teoretisk-kritisk undersøgelse. De studerende vil opnå viden om udvalgte fx filosofiske, politologiske, sociologiske, sprogvidenskabelige, pædagogiske eller æstetiske teoridannelsers relevans i en retorikfaglig sammenhæng og om forskellige kvalitative metoder (fx protokolanalyse, interview, aktionsforskning, arkivstudier). De vil blive trænet i metodisk reflekteret at indsamle, konstruere og definere retorisk empiri og tilrettelægge en teoretisk-kritisk undersøgelse.
|
.
Ved prøven kan den studerende demonstrere:
Viden om og forståelse af
- udvalgte fx filosofiske, politologiske, sociologiske, sprogvidenskabelige, pædagogiske eller æstetiske teoridannelsers relevans i en retorikfaglig sammenhæng.
- forskellige kvalitative metoder i retorikforskningsmæssig sammenhæng (fx protokolanalyse, interview, aktionsforskning, arkivstudier).
Færdigheder i
- metodisk reflekteret at indsamle, konstruere og definere retorisk empiri og tilrettelægge en teoretisk-kritisk undersøgelse.
- gennemføre pilotstudier med udvalgt teori og empiri og evaluere
sine resultater.
Kompetencer til at
- forholde sig kritisk til valg og fravalg af metodisk og teoretisk udgangspunkt for en retorisk undersøgelse.
- gennemføre analyser efter metoder eller teorier, der supplerer traditionel retorisk analyse, og anvende resultaterne i teoretisk eller kritisk sammenhæng..
inddrage peer feedback i arbejdsprocesser.
- Kategori
- Timer
- Forberedelse
- 353,5
- Holdundervisning
- 56
- I alt
- 409,5
Selvbetjeningen på KUnet
Gæstestuderende udenfor KU og KU-studerende udenfor Humaniora:
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- AndetFri hjemmeopgave.
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
- Eksamensperiode
- Reeksamen
Samme som den ordinære prøve.
Kriterier for bedømmelse
Se studieordninger:
http://hum.ku.dk/uddannelser/aktuelle_studieordninger/retorik/
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HRTK03561U
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- KandidatKandidat tilvalg,Kandidatsidefag
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- -
- Efter- og videreuddannelse
- Studienævn
- Studienævnet for Medier, Erkendelse og Formidling
Udbydende institut
- Institut for Medier, Erkendelse og Formidling
Udbydende fakultet
- Det Humanistiske Fakultet
Kursusansvarlige
- Jesper Nielsen (jesn@hum.ku.dk)
Undervisere
Kristine Berg & David Gruber.