HPÆK03651U PÆD, Metodiske tilgange til pædagogisk forskning.
Methodlogical Procedure to Educational Research
Kandidatuddannelsen i Pædagogik
Metodiske tilgange til pædagogisk forskning har fokus på forholdet mellem forskningsstrategi og teoretiske, empiriske og metodiske valg. Undervisningen giver metodeteoretiske og praktiske forudsætninger for at gennemføre selvstændigt analytisk arbejde. Undervisningen har til formål at indføre introducere til refleksioner over pædagogikkens forskningsmetodologier, samt at give den studerende mulighed for at arbejde med konkrete pædagogiske projekter. Der arbejdes med metode i tæt sammenhæng med klassiske og aktuelle bud på spørgsmål om forskningsretninger, teorivalg, empiriproduktion og analysestrategier. Herigennem tilegner den studerende sig kompetencer i metodemæssige begrundelser og forskningsdesign.
Viden om
- et relevant udvalg af forskningsmetoder, således som de anvendes inden for pædagogisk forskning
- pædagogiske forskningsmetoders anvendelse i relation til pædagogiske forskningsprojekters konkrete indhold og udformning, og projekternes videnskabelige forudsætninger.
Færdigheder i at
- anvende pædagogiske forskningsmetoder på en måde, der er relevant i relation til pædagogiske forskningsprojekters konkrete indhold og udformning og projekternes videnskabelige forudsætninger
- vurdere og prioritere forskellige forskningsmetoders styrker og svagheder i relation til de pædagogiske forskningsprojekters og undersøgelsers hensigter og vilkår.
Kompetencer i
- at demonstrere forståelse for sammenhængene mellem analytiske forudsætninger, empiriske og teoretiske konstruktioner samt metodiske traditioner og fremgangsmåder inden for pædagogisk forskning
- reflektere over metodologiske valg, fx relationer mellem forskeren selv, empiriske og teoretiske konstruktioner samt relevante pædagogiske forskningsmetoder
- inden for en nærmere angivet problemstilling at reflektere disse sammenhænge i relation til egen dataproduktion
at samarbejde og at give feedback på fagfællers arbejde (opponentvirksomhed).
- Kategori
- Timer
- Holdundervisning
- 56
- Undervisningsforberedelse
- 353,5
- I alt
- 409,5
Er din kandidatstudieordning fra 2019 eller senere?
Du skal tilmelde dig kandidattilvalg i Selvbetjeningen.
Er din kandidatstudieordning fra 2018 eller tidligere?
Du skal tilmelde dig kandidattilvalg via en elektronisk blanket. Blanketten er kun tilgængelig i selvbetjeningsperioderne.
Link til KA-tilvalgsblanket (ordinær tilmelding)
Link til KA-tilvalgsblanket (eftertilmelding)
Studerende fra andre fakulteter/universiteter kan finde vejledning og ansøgningsskema her.
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- Mundtlig prøveFri mundtlig prøve med materiale under forudsætning af aktiv undervisningsdeltagelse.
Eksamenssproget er dansk - Krav til indstilling til eksamen
Den aktive undervisningsdeltagelse består af to mundtlige oplæg med udgangspunkt i metodologiske tekster, der indgår i undervisningen eller den studerendes egen empiriproduktion. Samt deltagelse i opponentvirksomhed og diskussion af medstuderendes mundtlige oplæg.
- Hjælpemidler
- Skriftlige hjælpemidler tilladt
Til den mundtlige prøve må den studerende medbringe det indleverede materiale, et talepapir og et handout.
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
- Eksamensperiode
https://kunet.ku.dk/studie/paedagogik-ba/Sider/Emne.aspx?topic=Find tid og sted&topicId=ef9bedf9-cd3b-41a7-ad09-fc3825b08664#ef9bedf9-cd3b-41a7-ad09-fc3825b08664
- Reeksamen
Se studieordningen: http://hum.ku.dk/uddannelser/aktuelle_studieordninger/paedagogik/
Kriterier for bedømmelse
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HPÆK03651U
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- KandidatKandidat tilvalg
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- ,
- Kursuskapacitet
- - -
- Studienævn
- Studienævnet for Medier, Erkendelse og Formidling
Udbydende institut
- Institut for Medier, Erkendelse og Formidling
Udbydende fakultet
- Det Humanistiske Fakultet
Kursusansvarlige
- Pia Karstoft Andersen (karstoft@hum.ku.dk)
Undervisere
Jan T. Frederiksen