HPÆB00521U PÆD, Pædagogisk forskningspraksis.
Educational Research.
Bacheloruddannelsen i Pædagogik.
Gennemføre mindre pædagogiske forskningsarbejder, herunder at kategorisere og teoretisk-analytisk forstå et empirisk materiale eller et kildemateriale. Identificere relevant(e) empiri/kilder ud fra genstandsfelt og erkendelsesinteresse. Arbejde systematisk med udvalgte begreber, teorier og metoder med henblik på at opnå analytisk og metodisk viden, og kunnen på baggrund af selvstændige empiriske studier og/eller kilde- og dokumentstudier.
Viden om og forståelse af
- hvordan man arbejder med pædagogiske begreber og kategorier med henblik på identifikation og afgrænsning af pædagogiske problemfelter, empirisk såvel som teoretisk
- centrale teorier om forholdet mellem genstandsfelt, erkendelsesinteresse, empiri og analyse
- hvordan pædagogisk forskning relaterer sig til kvalitative og kvantitative metodiske og/eller analytiske tilgange til indsamling og produktion af empiri inden for det valgte pædagogiske genstandsfelt
- den pædagogiske forsknings praksisformer og udførelse
- relevante IT-baserede analyseprogrammer
Færdigheder i at
- gennemføre mindre pædagogiske forskningsarbejder, herunder at kategorisere og teoretisk-analytisk forstå empirisk materiale
- producere relevant empiri ud fra genstandsfelt, analysetilgang og erkendelsesinteresse
- arbejde systematisk med udvalgte begreber, teorier og forskellige metoder med henblik på at opnå analytisk og metodisk viden og kunnen på baggrund af selvstændige empiriske studier
Kompetencer i at
- forholde sig kritisk-analytisk til alle trin i en pædagogisk forskningspraksis fra identifikation og afgrænsning af genstandsfelt til produktion og analyse af egen empiri
- fremlægge sin undersøgelse for underviser og medstuderende
- give respons på medstuderendes arbejde.
- Kategori
- Timer
- Forberedelse
- 325,5
- Holdundervisning
- 84
- I alt
- 409,5
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig afleveringFri hjemmeopgave under forudsætning af aktiv undervisningsdeltagelse.
- Krav til indstilling til eksamen
Aktiv undervisningsdeltagelse bestående af:
- 1 godkendt skriveøvelse på 5-7 normalsider
- 1 mundtligt oplæg på 10 minutter.
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
- Eksamensperiode
https://kunet.ku.dk/studie/paedagogik-ba/Sider/Emne.aspx?topic=Find tid og sted&topicId=ef9bedf9-cd3b-41a7-ad09-fc3825b08664#ef9bedf9-cd3b-41a7-ad09-fc3825b08664
- Reeksamen
https://hum.ku.dk/uddannelser/aktuelle_studieordninger/paedagogik/paedagogik_ba_2017
Kriterier for bedømmelse
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HPÆB00521U
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- BachelorBachelor tilvalg
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Forår
- Skemagruppe
- ;
- Studienævn
- Studienævnet for Medier, Erkendelse og Formidling
Udbydende institut
- Institut for Medier, Erkendelse og Formidling
Udbydende fakultet
- Det Humanistiske Fakultet
Kursusansvarlige
- Jan Thorhauge Frederiksen (janjaf@hum.ku.dk)
Undervisere
Jan Thorhauge Frederiksen/Clara Klint Jentzsch