HPÆB00511U PÆD, Komparativ pædagogik og globalisering
Comparative Education and Globalisation
Bacheloruddannelsen i Pædagogik.
På dette modul vil den studerende opnå viden om forskellige nationale uddannelsessystemers opbygning og samfundsmæssige funktioner, aktuelt og historisk og under indflydelse af gennemgribende politisk-samfundsmæssige processer som fx globalisering, internationalisering, immigration og konkurrence. Endvidere vil den studerende opnå viden om politik-, kultur-, samfunds- og komparationsbegreberne som de anvendes til at beskrive, fortolke og forstå forskelle og ligheder inden for det pædagogiske fagområde. Endelig inddrages den studerende i at skulle udvælge en analysegenstand (fx medborgerskab, globalisering og integration) med henblik på at opnå færdigheder i at kunne diskutere og analysere, hvordan opdragelses- og uddannelsesforhold beskrives, analyseres og forstås i udvalgte lande i og uden for Europa.
Viden om og forståelse af
- centrale teorier og metoder inden for komparativ pædagogik, aktuelt og historisk
- væsentlige problemområder inden for den komparative pædagogiks forskning, herunder relationen mellem nationale uddannelsesforhold og gennemgribende politisk-samfundsmæssige processer som fx konkurrence og globalisering
- politik-, kultur-, stats- og samfundsbegreber som de anvendes til at beskrive, forstå og fortolke forskelle og ligheder inden for komparativ pædagogik
Færdigheder i at
- beskrive, diskutere og vurdere styrker og svagheder (teoretisk, analytisk og metodisk) i komparative undersøgelser
- undersøge, analysere og vurdere hvad sammenligningens pædagogiske analysegenstand er (eksempelvis medborgerskab), og hvordan konteksten for analysegenstanden udpeges og tillægges betydning (eksempelvis politiske, samfundsmæssige eller kulturelle)
Kompetencer i at
- anvende komparation som videnskabelig metode, analytisk dimension og kontrasterende element, hvor det nære og kendte kan anskues på ny gennem det fjerne og anderledes
- anvende den komparative pædagogiks teorier og metoder til at beskrive, analysere og vurdere afgrænsede opdragelses- og uddannelsesmæssige forhold.
- Kategori
- Timer
- Forberedelse
- 325,5
- Holdundervisning
- 84
- I alt
- 409,5
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- Mundtlig prøveFri mundtlig prøve med materiale.
Eksamenssproget er dansk - Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ekstern censur
- Eksamensperiode
https://kunet.ku.dk/studie/paedagogik-ba/Sider/Emne.aspx?topic=Find tid og sted&topicId=ef9bedf9-cd3b-41a7-ad09-fc3825b08664#ef9bedf9-cd3b-41a7-ad09-fc3825b08664
- Reeksamen
Se studieordningen: https://hum.ku.dk/uddannelser/aktuelle_studieordninger/paedagogik/paedagogik_ba_2017
Kriterier for bedømmelse
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HPÆB00511U
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- BachelorBachelor tilvalg
- Varighed
- Placering
- Forår
- Skemagruppe
- ;
- Kursuskapacitet
- --
- Studienævn
- Studienævnet for Medier, Erkendelse og Formidling
Udbydende institut
- Institut for Medier, Erkendelse og Formidling
Udbydende fakultet
- Det Humanistiske Fakultet
Kursusansvarlige
- Bolette Moldenhawer (bolettem@hum.ku.dk)
Undervisere
Bolette Moldenhawer/Andrea Gregersen