HLIK0004EU LIN; Lingvistisk emne - Struktur, variation og norm: Rødder og fødder - sprog og krop i tid og rum
Structure, variation and norm: Roots and feet - language and body in time and space
Vi skal på kurset undersøge, hvordan dansk tales forskelligt af
forskellige mennesker i Danmark (dvs. sprogets struktur og
variation), og de normer, forventninger og værdier vi knytter til.
I løbet af kurset samarbejder vi med Københavns Museum og projektet
”Lyden af København”. Fire kursusgange kommer til at foregår på
Københavns Museum, hvor vi sammen med museets skoletjeneste og
elever fra københavnske skoler skal arbejde om citizen
science, dvs. indsamling og analyse af sproglige data fra
København. Vi skal i samme forbindelse i fællesskab arbejde med
forskningsformidling og forberedelse af projektets afsluttende
museumsudstilling. Kursusdeltagerne får gratis adgang til museet,
samt mulighed for at arbejde med historiske sproglige data fra
København.
Kan man høre på en person, at han eller hun er vokset op på
Nørrebro i København? Eller i Nexø på Bornholm? Hvorfor kan vi kan
vi høre på nogle mennesker, men ikke alle, hvor i landet de kommer
fra? Hvorfor er talesprog – og ikke skriften – en bedre indikator
for menneskers tidligere færden?
Gennem en kritisk undersøgelse af hvordan og hvorfor vi til
stadighed kobler sprog og mennesker til specifikke steder (sociale
såvel som geografiske steder), sætter dette kursus fokus på
betydningen af sproglige forskelle (herunder dialekter,
københavnske sociolekter og multietnisk ungdomssprog) i vores
nutidige globaliserede samfund, hvor mennesker er mobile og flytter
sig over lange afstande, og hvor sprog er i kontakt med andre sprog
i en grad som ikke er set tidligere i historien. På trods af
globalisering og øget mobilitet bliver vi som mennesker ved med at
bruge sprog (f.eks. dialekt) til symbolsk at koble os selv og
hinanden til geografiske og sociale steder. Det er en grundlæggende
ideologi i vores samfund, at man opfatter sprog som naturligt
tilhørende steder (f.eks. at ’dansk’ hører til det geografiske sted
vi kalder ’Danmark’, men det gør ’tyrkisk’ eller ’grønlandsk’
ikke). Gennem analyser af tekster og autentisk talesprog
dekonstruerer vi sådanne koblinger, samtidig med at vi undersøger,
hvorfor de eksisterer, og hvordan de virker i relation til
identitet og in- og eksklusion af forskellige typer
fællesskaber.
Kurset er tæt koblet til igangværende forskning, og deltagere vil derfor blive inddraget i mini-forskningsopgaver med mulighed for at indsamle og analysere autentiske talesprogsdata.
Centrale teoretiske og metodiske begreber, som vi kommer til at anvende, vil være: identitet, norm, diskurs- og narrativanalyse.
Kursets eksamensform bliver en integreret portfolio, som vi arbejder med fra kursusstart. Den kommer til at bestå af en samling af forskellige opgaveløsninger, som præsenteres i løbet af kurset. Det kan f.eks. være sproglige analyser, eksempler på forskningsformidling, beskrivelse af en forskningsplan, slides fra et mundligt oplæg.
Kursusspecifikke mål
Eksaminanden kan:
- faglig, teoretisk og metodisk viden om studiet af dansk talesprog
- kendskab til og færdigheder i analysemetoderne: trækanalyse, herunder fonetisk og grammatisk analyse af sproglig variation, diskurs- og narrativanalyse,
- udvikle kritisk sans og metodisk stringens i analysen af sproglig variation
- identificere og diskutere normer for sprog og sprogpolitiske konsekvenser heraf
- indsamle og selvstændigt bearbejde og analysere sproglige data
- tage selvstændigt ansvar for udformning og afgrænsning af en forskningsopgave
- formidle forskningsbaseret viden om kursets emne
Studieordninger
Kurset kan læses under følgende studieordninger på Lingvistik:
Kandidatuddannelser:
2019-ordningen
2018-ordningen
2017-ordningen
2008-ordningen
KA-tilvalg
2019-ordningen
- Kategori
- Timer
- Eksamensforberedelse
- 146,5
- Holdundervisning
- 56
- Undervisningsforberedelse
- 210
- I alt
- 412,5
Er din kandidatstudieordning fra 2019?
Så skal du tilmelde dig kandidattilvalg i Selvbetjeningen.
Er din kandidatstudieordning fra 2018 eller tidligere?
Så skal du tilmelde dig kandidattilvalg via en elektronisk blanket. Blanketten er kun tilgængelig i selvbetjeningsperioderne.
- Link til KA-tilvalgsblanket (ordinær tilmelding)
- Link til KA-tilvalgsblanket (eftertilmelding)
Studerende fra andre fakulteter/universiteter kan finde vejledning og ansøgningsskema her.
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig afleveringPortfolio
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
- Reeksamen
Portfolio
Kriterier for bedømmelse
På KA 2008-ordningen er bedømmelsesformen dog Bestået/Ikke bestået.
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HLIK0004EU
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- KandidatKandidat tilvalg
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- Uden for skemastruktur
- Kursuskapacitet
- 35
- Studienævn
- Studienævnet for Nordiske Studier og Sprogvidenskab
Udbydende institut
- Institut for Nordiske Studier og Sprogvidenskab
Udbydende fakultet
- Det Humanistiske Fakultet
Kursusansvarlige
- Pia Quist (pqj@hum.ku.dk)