HKUB00871U Kunsthistorie: Kunsthistorie før 1400
Art History 2: History of Art before 1400
Kurset formidler viden om og forståelse af billedkunst, arkitektur og kunsthåndværk fra antikken til 1400, med fokus på den græsk-romerske oldtid, Byzans og vestlig kunsthistorie, men med globale udblik samt inddragelse af danske eller skandinaviske værker undervejs.
Kurset omhandler identifikation og anvendelse af centrale værker, kategorier og begreber tilknyttet til periodisering og analyse af kunst, arkitektur og kunsthåndværk igennem disse århundreder, ved fokus på stilistiske, formale og ikonografiske hovedkoncepter. Værkgennemgangene perspektiveres kulturhistorisk og teoretisk, samtænkt med parallelforløbet, Modul 1, ”Samtidskunst”. Der reflekteres løbende over periodebegrebet, ligesom kurset også rummer en væsentlig kunsthistoriografisk dimension gennem læsning af ældre og nyere tekster, herunder kildetekster fra de forskellige århundreder.
Kursets struktur
Kursets hovedforløb med fokus på billedkunst er organiseret omkring udvalgte temaer.
Kursets delforløb om arkitektur er organiseret kronologisk, med perspektivering i forhold til danske/skandinaviske bygningsværker, og med indarbejdelse af tematikker som arkitekturikonografi og antikreception. Kurset igennem øves bygningsbeskrivelse og -analyse.
Gæsteundervisere kan inddrages for at tilføje faglig specialisering inden for en bestemt periode, genre, kunstform eller tematik.
Kurset er baseret på tekstkompendium. Der forudsættes desuden læsning på egen hånd i et arkitekturhistorisk-analytisk oversigtsværk som fx David Watkin, A History of Western Architecture, Laurence King, London (1986) 2000 (3rd ed.), eller Ian Sutton, Western Architecture. A Survey from Ancient Greece to the Present, Thames & Hudson, London 1999, samt i generelle oversigtsværker efter eget valg, fx H.W. Janson (2nd ed. 1977): Verdenskunstens Historie (History of Art), Politikens Forlag eller Laurie Schneider Adams, A History of Western Art, rev. 4th ed., McGraw-Hill, New York 2008 (eller senere udgaver).
Ideen med de øvelser, der lægges ind i undervisningen, enten individuelt eller i grupper, er at træne de studerendes kritisk-analytiske kompetencer samt deres evne til samarbejde og til strukturering af et stof, ligesom deres præsentationer og øvelser i feedback skal styrke en klar, skriftlig formidlingspraksis.
Instruktorhold
Der er tilknyttet et instruktorhold til kurset
Arbejdsbyrde
Selvom museumsbesøgene og de mundtlige oplæg og feedback ikke er obligatoriske, hører de sammen med undervisernes forskellige didaktiske teknikker.
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 84
- Forberedelse
- 238
- Forelæsninger
- 78
- Øvelseshold
- 20
- I alt
- 420
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- AndetAndetEksamensform:
Bunden skriftlig hjemmeopgave med krav om aktiv undervisningsdeltagelse bestående af to skriveøvelser af 2-3 sider.
Bunden skriftlig hjemmeopgave a 10-15 sider. Der gives 1 uge til besvarelsen.
Bunden skriftlig hjemmeopgave a 10-15 sider. Der gives 1 uge til besvarelsen - Krav til indstilling til eksamen
Aktiv undervisningsdeltagelse
Der udarbejdes to obligatoriske skriftlige opgaver á hver 2-3 normalsider i løbet af semesteret; det ene i forbindelse med hovedforløbet om billedkunst, det andet i forbindelse med delforløbet om arkitektur. I begge tilfælde besvarer de studerende et spørgsmål, der udleveres af underviseren, og opgaven skal afleveres inden for en bestemt given frist, typisk en uge.
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HKUB00871U
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- BachelorBachelorsidefag
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- Efterårssemesteret 2019
- Studienævn
- Studienævnet for Kunst- og Kulturvidenskab
Udbydende institut
- Institut for Kunst og Kulturvidenskab
Udbydende fakultet
- Det Humanistiske Fakultet
Kursusansvarlige
- Nicoletta Isar (isar@hum.ku.dk)
Undervisere
Nicoletta Isar og & Maria Fabricius Hansen