HIVK03571U Kommunikation og kulturformidling, Konstituerende tilvalg B
Communication and Dissemination of Culture, Elective and Constituent module B
Informationsvidenskab og kulturformidling, STO 2019
Modulet undersøger og diskuterer forskellige former for innovativ kulturformidling, der knytter sig til kultursektoren og dens institutioner. Feltet spænder fra diskussioner om kommunikationprocesser, formidlings- og kulturbegreber hen til kulturpolitiske initiativer til fremme af kulturelle entreprenører og netværk. Rammer for denne diskussion kan være deltagelseskulturer, biblioteksformidling, kulturelle budskaber formidlet i webmediet, betingelser af formidling og kommunikation i interkulturelle kontekster eller retorikken i analysen af formidlings- og kommunikationsprocesser. Der skal reflekteres over sprogets rolle i formidling og kommunikation, kommunikations- og kulturteorier samt formidlingens rolle i en nutidig kontekst
Faglige mål
Ved prøven kan den studerende demonsterer:
Viden om og forståelse af
- Kommunikations- og formidlingsteorier og deres implikationer for kulturformidling
- Forskellige former for innovativ kulturformidling, der knytter sig til kultur-sektoren
- Formidlingsmæssige potentialer i tilknytning brugerinddragelse, etablering af netværk og entreprenørskab.
Færdigheder i at
- Analysere den samfundsmæssige og kulturelle baggrund for kulturformid-lingsinitiativer
- analysere specifikke, herunder særligt digitale, formidlingsprojekter
- Anvende relevante teorier til at planlægge, udføre og vurdere forskellige former for kulturformidling.
Kompetencer til at
- På et videnskabeligt-metodisk grundlag udarbejde selvstændige analyser og vurderinger af konkrete eksempler på kulturformidling
- Udvikle strategier for innovativ formidling i kultursektoren
- Udføre forskellige former for formidlings- og/eller kommunikationsinitiativer.
Eksempler på litteratur der tænkes anvendt på kurset:
- Fink, H. (1988). Et hyperkomplekst begreb: Kultur, kulturbegreb og kulturrelativisme I. In H. Hauge, & H. Horstbøll (Eds.), Kulturbegrebets kulturhistorie (pp. 9-23). Aarhus: Aarhus Universitetsforlag.
- Gulbrandsen, I. T., & Just, S. N. (2016). Strategizing communication, theory and practice. Frederiksberg: Samfundslitteratur.
- Hjørdis Brandrup Kortbek, Charlotte Præstegaard Schwartz, Anne Scott Sørensen, & Mette Thobo-Carlsen. (2016). The participatory agenda - A post-critical, anticipatory intervention. Nordisk kulturpolitisk tidsskrift, (01), 19–35.
- Sorin, G. S., & Sessions, L. A. (2015). Case studies in cultural entrepreneurship, how to create relevant and sustainable institutions. Lanham: Rowman & Littlefield.
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 120
- Eksamensforberedelse
- 234,8
- Holdundervisning
- 56
- I alt
- 410,8
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig afleveringEksamensprog: Dansk
Omfang: 16-20 normalsider for en individuel besvarelse - Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
- Eksamensperiode
Sommereksamen 2020
- Reeksamen
Samme prøveform som ved ordinær eksamen, August 2020
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HIVK03571U
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- Kandidat
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Forår
- Skemagruppe
- Se skema under kursusbeskrivelsen.
- Kursuskapacitet
- 42 deltagere
- Efter- og videreuddannelse
- Studienævn
- Studienævnet for Informationsstudier (INF).
Udbydende institut
- Institut for Informationsstudier (INF)
Udbydende fakultet
- Det Humanistiske Fakultet
Kursusansvarlige
- Volkmar Paul Engerer (volkmar.engerer@hum.ku.dk)
Undervisere
Volkmar Paul Engerer og Nan Dahlkild