HIVB10341U Design og formidling-BATV
Design and Communication
Fagstudieordning BA i informationsstudier 2019 https://hum.ku.dk/uddannelser/aktuelle_studieordninger/informationsstudier/informationsstudier_ba
Fagstudieordning for , BA-TV på institut for informationsstudier STO 2019 https://hum.ku.dk/uddannelser/aktuelle_studieordninger/informationsstudier/informationsvidenskab_og_kulturformidling_batv
Det overordnede mål med modulet "Design og formidling" er at analysere samspil mellem brugere og formidlingsrum i en fysisk, digital og social kontekst. Især er der fokus på, hvordan design og formidling i forskellige typer formidlingsrum påvirker brugeres handlemuligheder og adfærdsmønstre. Eksempler på formidlingsrum på modulet er museer, biblioteker, byrum, lokationsbaserede medier, sociale medier, mm. Modulet omfatter teoretiske, metodiske og praktiske tilgange og problemstillinger, der giver indblik i formidlingsdesign og samspillet mellem forskellige målgrupper og deres handlemuligheder og adfærdsmønstre i forskellige typer formidlingsrum. På modulet arbejdes entreprenørielt og projektorienteret med designløsninger i forskellige formidlingsrum til forskellige målgrupper.
Ved prøven kan den studerende demonstrere:
Viden om og forståelse af
- målgruppe-analyser og evalueringsmetoder
- sammenhænge mellem en problemstilling fra praksis og udfordringer i udvikling af en løsning eller et produkt på baggrund af entreprenøriel tænkning
- undersøgelses- og analysemetoder i formidlingsdesign.
Færdigheder i at
- identificere en relevant problemstilling inden for formidlingsdesign
- vurdere anvendeligheden af forskellige formidlingsdesigns i spændet mellem kontekst, indhold og målgrupper
- tilrettelægge og gennemføre en designproces i relation til et konkret formidlingsprojekt
- vurdere anvendeligheden af centrale undersøgelses- og analysemetoder til udvikling af formidlingsdesign.
Kompetencer i at
- planlægge, organisere, styre og evaluere et designprojekt gennem anvendelse af projektstyringsmetoder og -værktøjer
- tænke og arbejde entreprenørielt og projektorienteret
- formidle projektideer til relevante målgrupper og beslutningstagere.
Eksempler på litteratur der tænkes anvendt på kurset:
- Björneborn, L. (2017). Biblioteket som mulighedsrum for serendipitet og uformel læring. pp. 183-211. In: Laskie, C. (red.). Biblioteksdidaktik. Hans Reitzels Forlag.
- Folkmann, M.N. (2016). Designkultur : Teoretiske perspektiver på design. Samfundslitteratur.
- Rounds, J. (2004). Strategies for the curiosity-driven museum visitor. Curator: The Museum Journal, 47(4): 389-412.
- Sarasvathy, S.D. (2001). Causation and effectuation: Toward a theoretical shift from economic inevitability to entrepreneurial contingency. Academy of Management Review, 26(2): 243-263.
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 120
- Forberedelse
- 205,8
- Holdundervisning
- 85
- I alt
- 410,8
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- Mundtlig prøve, 30Eksaminationssprog: Dansk
Se prøvebestemmelser i Studieordning under kursusbeskrivelsen https://hum.ku.dk/uddannelser/aktuelle_studieordninger/informationsstudier/informationsvidenskab_og_kulturformidling_batv - Hjælpemidler
- Kun visse hjælpemidler tilladt
Den studerende må medbringe det opgivne pensum samt det indleverede materiale til prøven.
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
- Eksamensperiode
Sommereksamen maj/juni 2020
- Reeksamen
August 2020: Se prøvebestemmelser i Studieordningen under kursusbeskrivelsen
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HIVB10341U
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- BachelorBachelor tilvalg
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Forår
- Skemagruppe
- Skema vil fremgå af kursusbeskrivelsen
- Kursuskapacitet
- 30 deltagere
- Efter- og videreuddannelse
- Studienævn
- Studienævnet for Informationsstudier (INF).
Udbydende institut
- Institut for Informationsstudier (INF)
Udbydende fakultet
- Det Humanistiske Fakultet
Kursusansvarlige
- Lennart Björneborn (lb@hum.ku.dk)
Undervisere
Lennart Björneborn, Astrid Waagestein og Henrik Jochumsen