HIVB00321U Søgning og vidensorganisation i ABM
Searching and Knowledge Organization in LAM
Informationsvidenskab og kulturformidling, BA grundfag STO 2018
Kurset introducerer til centrale begreber om ABM-institutionernes informationspraksis under aspekter som vidensorganisation (metadata og standarder, indeksering, klassifikation og tesaurus, emnebeskrivelser …), søgning (søgning og genfinding af ABM-materiale, søgeinterfaces, søgestrategier, brugerprofiler m.m.), bevaring, lagring og kulturarv, og teknologi (fx databasestruktur). Kurset ser nærmere på, hvordan arkiver, biblioteker og museer adskiller sig ift. specifikke vidensorganiserings- og søgepraksisser. Kurset vil endvidere belyse ABM-institutionernes materialetyper (fysisk, digitaliseret og digitalt født) og diskutere, hvad disse betyder for vidensorganisation, bevaring og søgning. Særligt fokus vil ligge på kulturarvssektoren og museer, hvor Danmark sammenlignes med andre lande og forholdet mellem professionelt genererede data og brugergenerede data (brugerinddragelse, fx crowdsourcing) inden for kulturarvssektoren bliver nærmere belyst.
I undervisningen indgår oplæg, praktiske øvelser og ekskursioner. Der inddrages bl.a. Slots- og kulturstyrelsens igangværende implementering af SARA og eventuelt Kort- og billedsamlingen på Det Kgl. Bibliotek. Der arbejdes med tjenesten Mediestream, som er indgangen til Det Kgl. Biblioteks digitale mediesamlinger, radio- og tv-udsendelser, reklamefilm m.m.
Faglige mål:
Ved prøven kan den studerende demonstrere:
Viden om og forståelse af
- Centrale begreber og teorier om informationspraksis i ABM institutioner
- organisering, bevaring og søgning/genfinding af forskellige typer af ABM materiale
- metadata og standarder for organisering af ABM-materiale.
Færdigheder i at
- Redegøre for forskelle og ligheder mellem arkiver, biblioteker og museer i forhold til deres organisering, bevaring, søgning og genfinding af ABM-materiale
- organisere og søge/genfinde ABM-materialer
- designe en database eller søgeinterface til organisation af viden i ABM-institutioner.
Kompetencer i at
- reflektere over forskellen på digitaliseret og digitalt født ABM materiale i forhold til organisering og bevaring
- vurdere systemer til søgning og vidensorganisation i ABM-institutioner
Eksempler på litteratur:
- Cameron, F. (2012). Museum collections, documentation, and shifting knowledge paradigms. In Re-inventing the museum: The evolving conversations on the paradigm shift, redigeret af G Anderson. Lanham: AltaMira Press. 223-38.
- Olsrud, J. W. (2018). Documenting museum objects: A practice of copying and a ’copious’ practice. in Museums as cultures of copies: The crafting of artefacts and authenticity, redigeret af B. Brenna, Hans Dam Christensen og Olav Hamran. London: Routledge. 225-237.
- Parry, R. (2010). Museums in a digital age (Leicester readers in museum studies). London: Routledge.
- Angel, C. M., & Fuchs, C. (2018). Organization, Representation and Description through the Digital Age, Information in Libraries, Archives and Museums. Berlin : De Gruyter Saur,.
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 80
- Eksamensforberedelse
- 245,8
- Holdundervisning
- 85
- I alt
- 410,8
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- PortfolioEksaminationssprog: Dansk
Omfang: 16-20 normalsider. Se prøveformsdetaljer i fagstudieordningen under kursusbeskrivelsen https://hum.ku.dk/uddannelser/aktuelle_studieordninger/informationsstudier/informationsvidenskab_og_kulturformidling_ba_2018 - Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
- Eksamensperiode
Vintereksamen 2019/20
- Reeksamen
Samme som den ordinære prøve, Februar 2020
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HIVB00321U
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- Se skema under kursusbeskrivelsen.
- Kursuskapacitet
- 42 deltagere
- Studienævn
- Studienævnet for Informationsstudier (INF).
Udbydende institut
- Institut for Informationsstudier (INF)
Udbydende fakultet
- Det Humanistiske Fakultet
Kursusansvarlige
- Volkmar Paul Engerer (volkmar.engerer@hum.ku.dk)
Undervisere
Volkmar Paul Engerer, Birger Hjørland og Hans Dam Christensen